Advertisement is an important medium used for presenting a service or product to a specific target group and whacking up the target group about product. How advertisement will be advertised and which medium will be used for this can take shape according to advertisement's features. Latterly, children have become an important target group. Beyond being children, they have turned into customers who can make and affect purchasing decision and also can purchase products. In order to reach this new developed and pretty large children mass, advertisers use various strategies. When advertisements kinds intended for children are looked, it is seen that these advertisements generally include animations, cartoons, games and music to draw attention. Lately, one of the most used advertisements is advergames which are on internet. Also in TV advertisements there are a lot of oriented messages to these games, game and children phenomena are wanted to get together in virtual environment which is called internet all around the world. This study is important because it shows effects on children of this new medium that it has turned games which are important place in children's life and their mental evolution into advertisement. It forms methods of test study which will be made on primary students. Before and after experiment, some questions will be asked in terms of direction of study. Getting students play chosen games for study, how they can be affected by games will be searched. The purpose of this study is to put forth that what kinds of effects this new medium which is used for marketing children intended products has on children target group.
Reklam, bir ürün ya da hizmeti belirli bir hedef kitleye tanytmak, talep yaratmak ve hedef kitleyi ürünle ilgili harekete geçirmek amacyyla kullanylan önemli bir araçtyr. Reklamyn hangi araçla ne ?ekilde yapylaca?y, ürüne ve hedef kitlenin özelliklerine göre ?ekillenmektedir. Son dönemde çocuklar reklam açysyndan önemli bir hedef kitle haline gelmi?tir. Çünkü çocuklar artyk çocuk olmanyn ötesine geçerek satyn alma karary veren, satyn alma kararyny etkileyen ve satyn alan mü?terilere dönü?mü?tür. Reklamcylarda yeni geli?en oldukça büyük bu çocuk hedef kitleye ula?abilmek için çe?itli stratejiler kullanmaktadyr. Çocuklara yönelik reklam türlerine bakyldy?ynda bu reklamlaryn genellikle animasyon, çizgi film, müzik, oyun gibi onlaryn dikkatini çekecek unsurlar içerdi?i görülür. Son zamanlarda en çok kullanylan reklam türlerinden biri de internette yer alan advergame'ler yani 'oyun reklam'dyr. Televizyon reklamlarynda dahi bu oyunlara yönlendirici mesajlar yer almakta, oyun ve çocuk olgusu internet olarak adlandyrylan dünya çapyndaki sanal ortamda bulu?turulmaya çaly?ylmaktadyr. Bu çaly?ma, çocuklaryn ya?amynda ve zihinsel geli?iminde önemli bir yeri olan oyunu reklama dönü?türen yeni aracyn çocuklar üzerindeki etkilerini gösterdi?i için önemlidir. Ylkö?retim ö?rencileri üzerinde yapylacak deney çaly?manyn yöntemini olu?turmaktadyr. Deney öncesi ve sonrasy ö?rencilere çaly?manyn amacy do?rultusunda sorular yöneltilecektir. Çaly?ma için belirlenen oyun reklamlar ö?rencilere oynatylarak, bu oyunlardan nasyl etkilendikleri incelenecektir. Bu çaly?manyn amacy çocuklara yönelik ürünlerin pazarlanmasynda kullanylan bu yeni tekni?in çocuk hedef kitle üzerinde ne tür etkileri oldu?unu ortaya koymaktyr.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Public Administration |
Authors | |
Publication Date | May 1, 2010 |
Published in Issue | Year 2010 Volume: 5 Issue: 4 |