ABSTRACT Mass communication vehicles in countries where democracy is dominated are taking offices instructing of society, selling citizens on democratic culture, increasing sensitivity and interest of citizens to public problems, telling importance of political participation to society and whacking up society in this way. Especially in the period of elections in which people can be exposed in large quantities information, amounts of information served by communication vehicles and methods have an effect not only warning of people but also forming of attitudes about elections. Here, this study was conducted to determine the people's importance level for communication vehicles and methods in terms of political information in election periods. According to data which were collected from 948 people in Konya example, Television and Newspaper have been preferred mostly to be informed about politics by participants in election periods. Radio, poster, notice and brochure have been attached importance lowest degree by participants. Participants' party dependence, political actions and voting decision times are factors which affect attached importance of communication vehicles and methods.
ÖZET Demokrasinin hâkim oldu?u ülkelerde kitle ileti?im araçlary; toplumun bilgilenmesi, demokratik kültürün halka benimsetilmesi, kamusal sorunlara kar?y vatanda?yn ilgi ve duyarlyly?ynyn sa?lanmasy, siyasal katylymyn topluma anlatylmasy ve bu do?rultuda toplumun seferber edilmesi konusunda büyük görevler üstlenmektedir. Özellikle seçim atmosferi gibi insanlaryn yo?un enformasyon bombardymany u?rady?y bir zamanda kitle ileti?im araç ve yöntemlerince sunulan bilgi miktary, hem insanlaryn uyarylmasy hem de seçimler konusundaki tutumlarynyn olu?masynda önemli bir etkiye sahiptir. Y?te bu çaly?ma, insanlaryn seçim döneminde siyasal bilgilenmek amacyyla ileti?im araç ve yöntemlerine verdikleri önemin düzeyini belirlemek için yürütülmü?tür. Konya örne?inde 948 ki?iden elde edilen verilere göre, katylymcylaryn seçim döneminde siyasal bilgilenmek açysyndan en çok önemsedikleri kitle ileti?im araçlarynyn ba?ynda televizyon ve gazeteler gelmektedir. En az önemsenen ileti?im aracy ise radyo, seçim afi?leri, ilan ve bro?ürlerdir. Katylymcylaryn parti ba?ymlylyklary, siyasal e?ilimleri ve oy verme karar zamanlary ileti?im araç ve yöntemlerine verilen önemi etkileyen de?i?kenler konumundadyr.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Public Administration |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2010 |
Published in Issue | Year 2010 Volume: 5 Issue: 2 |