"Communication relationships create power effects because of changed information field between sides" M. Foucault (2005: 71) In every era, communication type of power with subject has a feature that provides legitimacy and continuity of power. This communication type that based on convincing mass, is called propaganda, became political advertising with the spread of mass communication medium and practises. Political advertising as a convince strategy take advantage of both historical experience of propaganda and advertising methods on cunsumer. Political advertising which has grow up today, especially duration of election, has been used as a ideological instrument on legitimizing praxis of political profit groups. This study, in opposition to common approaches, intend to look at political advertising from critical viewpoint. The text based on thesis that political advertising is a ideological instrument and because of this reason political advertising has a active role in reproduction of power.
"İletişim ilişkileri, taraflar arasındaki bilgilendirme alanını değiştirdikleri için iktidar etkileri yaratırlar" M. Foucault (2005: 71) Her devirde iktidarın özne ile kurduğu iletişim şekli, onun gücünün meşruiyetini ve devamlılığını sağlamaya yarayan bir özellik taşımaktadır. Kitleleri iknaya dayalı bu iletişim şekli öncelikle propaganda olarak adlandırılırken, kitle iletişim araçları ve uygulamalarının giderek yaygınlık kazanmasıyla birlikte siyasal reklamcılığa dönüşmüştür. Siyasal reklamcılık bir ikna stratejisi olarak hem propagandanın tarihsel deneyiminden faydalanmakta hem de reklamın tüketiciler nezdinde elde ettiği başarıları ve yöntemleri kullanmaktadır. Siyasal reklamcılık günümüzde özellikle de seçim dönemlerinde giderek yaygınlaşırken, siyasi çıkar odaklarının uygulamalarının haklılaştırılmasında ve meşrulaştırılmasında ideolojik bir araç olarak kullanılmaktadır. Bu çalışma, yaygın yaklaşımların aksine siyasal reklamcılığa eleştirel bir bakış açısıyla bakmayı amaçlamaktadır. Metin, siyasal reklamların ideolojik bir araç olduğu ve bu ideolojik araçsallığı sebebiyle iktidarın yeniden üretiminde etkin rol aldığı savına dayanmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Public Administration |
Authors | |
Publication Date | February 1, 2010 |
Published in Issue | Year 2010 Volume: 5 Issue: 1 |