In this field study prepared to designate the organizational culture of Turkish media sector and determine the differences of organizational culture in terms of organizational qualities; the data collected by face to face questionnaire method with incidentally selected 230 media professionals. In this questionnaire; the organizational culture determination scale prepared within SS Organizational Culture is used besides demographic questions. 19 TV channels, 9 newspapers and 3 news agencies included in this research in June 2012. The data collected are analyzed via IBM SPSS.19 software. Descriptive statistics are used while examining both the demographics of media professionals and their organizations’ qualities and also determining the types of organizational culture. Several statistical tests are performed in order to reveal both the similarities and the differences between the culture types of media groups that are classified according to various qualities. In consequence of this research; it is determined that Turkish media sector commonly has the “communal” type of organizational culture which emphasizes the high level of socialization and solidarity.
Organizational Kulture Media SS Model Sociability Solidarity Kruskal Wallis h Test Non-parametric Tests
Medya çalışanlarının kendi kurumları ile ilgili algılarından hareketle Türk medya sektörünün kurum kültürünün belirlenmesi ve kurum kültürünün kurumsal nitelikler açısından farklılıklarının ortaya konması amacıyla yapılan alan araştırmasında rassal olarak seçilen 230 medya çalışanı ile yüz yüze anket yöntemi kullanılarak veriler toplanmıştır. Ankette demografik soruların yanı sıra SS Kurum Kültürü modeli kapsamında hazırlanan kurum kültürü belirleme ölçeği kullanılmıştır. Haziran 2012 tarihinde gerçekleştirilen araştırmaya Ankara’da yayın yapan 19 TV kanalı, 9 gazete ve 3 haber ajansı dâhil edilmiştir. Toplanan veriler, IBM SPSS.19 yazılımı kullanılarak analiz edilmiştir. Medya çalışanlarının demografik özellikleri ile mensubu oldukları kurum niteliklerinin incelenmesinde ve kurum kültürü türünün belirlenmesinde tanımlayıcı istatistikler kullanılmıştır. Çeşitli niteliklere göre sınıflandırılan medya gruplarının kültür türleri arasındaki farklılıkları ve benzerlikleri ortaya koymak amacıyla istatistiksel testler yapılmıştır. Araştırma sonucunda Türk medya sektörünün genel olarak sosyalleşmenin ve dayanışmanın yüksekliğini vurgulayan kurum kültürü türü olan “topluluksal” kurum kültürüne sahip olduğu belirlenmiştir.
Kurum Kültürü Medya SS Modeli Sosyalleşme Dayanışma Kruskal Wallis h testi Parametrik Olmayan Testler
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Communication Sciences |
Authors | |
Publication Date | October 10, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 9 Issue: 4 |