Bu çalışma, insanların niçin
birbirleriyle iletişime girdikleri sorusunun cevabını açıklamaya çalışmaktadır.
Kullanımlar ve doyumlar yaklaşımına göre insanlar, ihtiyaç duydukları ya da
istedikleri doyumu elde edebilmek için iletişime girerler. İlgili literatür
tarandığında insanların elde etmeye çalıştıkları doyumların; (1) mutlu olmak,
(2) karşıdaki kişinin sevgi-şefkatini kazanmak ya da onlara sevgi-şefkat
göstermek, (3) konuşulana dahil olmak, (4) karşıdakini kontrol edebilmek, (5)
sıkıntılardan kurtulmak (kaçış) ve (6) rahatlamak olduğu görülmektedir. Yapılan
çalışmaların hep yabancı ülkelerde gerçekleştirilmiş olması ve ülkemizde henüz
böyle bir çalışmanın olmamasından dolayı bu çalışmanın gerçekleştirilmesine
karar verilmiştir. Çalışmanın uygulama kısmında Erzincan’da ikamet eden farklı
yaş, meslek ve eğitim düzeyine sahip 325 kişiyle yüz yüze bir anket
gerçekleştirilmiştir. Elde edilen sonuçlara göre insanlar, çoğunlukla
çevrelerindeki diğer insanlarla “mutluluk” ve bir anlamda sosyalleşme olarak
ifade edilebilecek “dahil olma rahatlama” motivasyonu doğrultusunda iletişime
girmektedirler. Ulaşılan diğer bir sonuç ise insanların cinsiyetlerinin,
yaşlarının, eğitim düzeylerinin ve mesleklerinin çevrelerindeki insanlarla
iletişim kurmalarında farklılıklara sebep olduğudur.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | April 10, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 12 Issue: 2 |