This study aims to define the reasons of school administrators' preferences to be administrator and leaving administration and develop solutions by setting light to some flaws in the functioning of system. Such research goals as school administrators' preferences for administrative work, their reasons to return to teaching, and the effects of the administrative experience on their professional lives were identified through interviews, for data analysis content analysis method have been utilized, content analysis method has been utilized for data analysis. Detailed concept maps which base on questions during the interviews with each administrator have been prepared and conceptual relations have been identified. It was found in this study that those school administrators, who preferred administrative work with the goal to enact their experiential backgrounds and to be of good use to people, returned to teaching due to behaviours of senior executives, the systemic and personal reasons and their administrative experiences have positive effects on their professional lives.
Bu araştırmada, okul yöneticilerinin yöneticiliği tercih ve yöneticilikten ayrılma nedenlerinin neler olduğunu belirlemek ve sistemin işleyişindeki bazı aksaklıklara ışık tutarak, çözüm önerileri geliştirmek amaçlanmıştır. Okul yöneticilerinin, yöneticiliği tercih nedenleri, yöneticilikten ayrılma nedenleri ve yöneticilik deneyimlerinin mesleki yaşamlarına etkileri görüşme yöntemi ile belirlenmiş, verilerin analizinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Her bir yönetici ile yapılan görüşmelerin soruları temel alınarak ayrıntılı kavram haritaları çıkarılmış ve kavramsal ilişkiler belirlenmiştir. Araştırmada, deneyimlerini uygulamaya geçirerek insanlara faydalı olmak amacıyla yöneticiliği tercih eden okul yöneticilerinin; üst yöneticilerin tutumlarından, yönetim sisteminden ve kişisel durumlarından kaynaklanan nedenlerle öğretmenliğe dönüş yaptıkları ve deneyimlerinin mesleki yaşamlarını olumlu etkilediği belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Educational Sciences in Qualitative Research |
Authors | |
Publication Date | May 1, 2012 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 7 Issue: 4 |