In this study the correlation between the problem solving skills of university students and their familiesa⢠demographic characteristics, their family structure, and their familiesa⢠attitudes was investigated. In line with this aim, personal information form and problem solving inventory were applied to students who have been studying in various faculties and different departments, but attended in summer school in 2010-2011 education term in Education Faculty, Mersin University. 233 students participated in the study. The data was analyzed through SPSS 11.5 program. The questions that portray studentsa⢠gender, family structure of students and their familiesa⢠attitudes and behaviors towards themselves were asked, and the correlation between family structure of students, their familiesa⢠attitudes and studentsa⢠problem solving skills was propounded. In accordance with studentsa⢠portray of family structure and their familiesa⢠attitudes towards themselves, findings presented that there was no significant correlation between studentsa⢠problem solving skills and their family structure, besides studentsa⢠problem solving skills and familiesa⢠attitudes towards them. Based on the findings, it was concluded that, parallel to rapid social change, family structure and familiesa⢠attitudes and behaviors in Turkey did not influence education concept. In this context,this study shed light onto illustrate family structure and familiesa⢠attitudes within the context of changing social structure.
Bu çalışmada, üniversite öğrencilerinin problem çözme becerisi ile ailelerinin demografik özellikleri, yapısı ve aile tutumları arasındaki ilişki incelenmiştir. Bu amaç doğrultusunda Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesinde 2010-2011 öğretim yılı yaz okuluna katılan çeşitli bölümlerinde okuyan öğrencilere kişisel Bilgi Formu ve Problem Çözme Envanteri uygulanmıştır. Araştırmaya 233 öğrenci katılmıştır. Veriler SPSS 11.5 programında analiz edilmiştir. Öğrencilere cinsiyet, aile yapıları ve ailelerinin kendilerine karşı tutum ve davranışlarını betimleyen sorular sorulmuş, ailelerinin yapısı ve tutumları ile problem çözme becerileri arasındaki ilişki ortaya konulmuştur. Bulgular öğrencilerin aile yapıları ve tutumlarını betimlemeleri doğrultusunda öğrencilerin problem çözme becerileri ile aile yapısı ve tutumları arasında anlamlı bir ilişkinin olmadığı tespit edilmiştir. Elde edilen verilerin ülkemizdeki aile yapısının ve ailelerin çocuklarına karşı tutum ve davranışlarının hızlı toplumsal değişime paralel olarak ailelerin eğitim anlayışında farklılık göstermedikleri sonucuna ulaşılmıştır. Bu bağlamda Türkiyeaâ¢deki aile yapısına ve aile tutumlarının değişen toplumsal yapı bağlamında ele alınmasına katkı sunacağı düşünülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Educational Sciences in Qualitative Research |
Authors | |
Publication Date | May 1, 2012 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 7 Issue: 4 |