BibTex RIS Cite

A RESEARCH OF EFFECTS ON STRATEGIC MANAGEMENT CONSCIOUSNESS OF APPLICATION STRATEGIC ROAD MAP

Year 2010, Volume: 5 Issue: 4, 320 - 341, 01.05.2010

Abstract

Global market changing with an enormous and constant speed, shows similar characters day by day and the process of globalization becomes more powerful. Through globalization process, enterprises encounter greater opportunities and risks. With increase of opportunities, proceeds at a high speed to competition. With the fact of competition, emergence of more strong strategies is possible only with empowering of strategic management consciousness. Strategic management consciousness handles enterprises and branches with a strategic point of view and takes care at coming true of other administrative activities in accordance with strategies. Thus, by the time strategic management becomes indispensable for enterprises. Strategic management strengthens its place within Small and Medium size Enterprises (SME)s, which are basic actors of today's competition. In the name of strengthening and making more lasting of strategic management, Small and Medium Enterprises Development Organization (KOSGEB), made development of Strategic Roadmap Planning compulsory, with "Regulation of KOSGEB Supports" with the date April 24 2005, and number 25795. This application results in interrogation of existence of strategic management or level of strategic management consciousness at SMEs. As a result of mentioned reason, the aim of this study is analyzing and confirmation of strategic roadmap planning execution's effects on strategic management consciousness levels of SMEs. As relevant to this aim, a sampling consisting of 138 enterprises who are selected from a population of 822 enterprises which are registered at KOSGEB Malatya Central Directorate. It is aimed at comparison of strategic management consciousness level of SMEs before and after strategic roadmap. This comparison is held by the help of evaluation of the collected data by the help of frequency and t-test models.

STRATEJYK YOL HARYTASI UYGULAMASININ STRATEJYK YÖNETYM BYLYNCYNE ETKYSYNYN BELYRLENMESYNE YÖNELYK BYR ARA?TIRMA

Year 2010, Volume: 5 Issue: 4, 320 - 341, 01.05.2010

Abstract

Çok büyük bir hyzla sürekli de?i?im gösteren küresel pazar, gün geçtikçe benzer özellikler sergilemekte ve küreselle?me süreci güçlenmektedir. Küreselle?me süreciyle birlikte i?letmeler, daha büyük fyrsat ve risklerle kar?yla?maktalar. Fyrsatlaryn büyümesiyle i?letmeler, güçlü bir rekabetin içine do?ru hyzla ilerlemekteler. Rekabet olgusuyla birlikte daha güçlü stratejilerin ortaya çykmasy ancak; stratejik yönetim bilincinin güçlenmesiyle sa?lanabilir. Stratejik yönetim bilinci; i?letmeleri stratejik bir baky? açysyyla ele alynmakta, tüm faaliyetlerin stratejilerle uyumlu bir ?ekilde gerçekle?mesine büyük önem vermektedir. Bu nedenle stratejik yönetim, her geçen gün i?letmeler için vazgeçilmez olmaktadyr. Stratejik yönetim, günümüz rekabetinin temel oyuncularyndan biri olan küçük ve orta büyüklükteki i?letmelerde(KOBY)de her geçen gün yerini giderek güçlendirmektedir. Stratejik yönetimin güçlenmesi ve daha kalycy olmasy adyna, Küçük ve Orta Ölçekli Y?letmeleri Geli?tirme ve Destekleme Ydaresi Ba?kanly?y(KOSGEB)da 24 Nisan 20005 tarih ve 25795 sayyly Resmi Gazete'de yayymlanan KOSGEB Destekleri Yönetmeli?iyle Stratejik Yol haritasy Planlamasynyn olu?turulmasyny zorunlu hale getirmi?tir. Bu uygulama, KOBYlerdeki stratejik yönetimin varly?y veya stratejik yönetim bilincinin hangi düzeyde oldu?u varsayymynyn sorgulanmasyna neden te?kil etmi?tir. Söz konusu nedenle ara?tyrmanyn amacy; stratejik yol haritasy uygulamasynyn KOBY'lerin stratejik yönetim bilinçlerine etkisini incelemektir. Bu amaca uygun olarak KOSGEB Malatya Merkez Müdürlü?üne ba?ly olan KOBY'lerden olu?an toplam 822 adet ana kütleden toplam 138 i?letmeden olu?an örnekleme ula?ylmy?tyr. Elde edilen veriler de?erlendirilerek frekans ve t- test yöntemiyle stratejik yol haritasy öncesi ve sonrasy KOBY'lerin stratejik yönetim bilinç düzeyleri kar?yla?tyrylmaya çaly?ylmy?tyr.

There are 0 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Finance
Authors

Bünyamin Akdemir This is me

Publication Date May 1, 2010
Published in Issue Year 2010 Volume: 5 Issue: 4

Cite

APA Akdemir, B. (2010). STRATEJYK YOL HARYTASI UYGULAMASININ STRATEJYK YÖNETYM BYLYNCYNE ETKYSYNYN BELYRLENMESYNE YÖNELYK BYR ARA?TIRMA. Social Sciences, 5(4), 320-341. https://doi.org/10.12739/10.12739
AMA Akdemir B. STRATEJYK YOL HARYTASI UYGULAMASININ STRATEJYK YÖNETYM BYLYNCYNE ETKYSYNYN BELYRLENMESYNE YÖNELYK BYR ARA?TIRMA. Social Sciences. May 2010;5(4):320-341. doi:10.12739/10.12739
Chicago Akdemir, Bünyamin. “STRATEJYK YOL HARYTASI UYGULAMASININ STRATEJYK YÖNETYM BYLYNCYNE ETKYSYNYN BELYRLENMESYNE YÖNELYK BYR ARA?TIRMA”. Social Sciences 5, no. 4 (May 2010): 320-41. https://doi.org/10.12739/10.12739.
EndNote Akdemir B (May 1, 2010) STRATEJYK YOL HARYTASI UYGULAMASININ STRATEJYK YÖNETYM BYLYNCYNE ETKYSYNYN BELYRLENMESYNE YÖNELYK BYR ARA?TIRMA. Social Sciences 5 4 320–341.
IEEE B. Akdemir, “STRATEJYK YOL HARYTASI UYGULAMASININ STRATEJYK YÖNETYM BYLYNCYNE ETKYSYNYN BELYRLENMESYNE YÖNELYK BYR ARA?TIRMA”, Social Sciences, vol. 5, no. 4, pp. 320–341, 2010, doi: 10.12739/10.12739.
ISNAD Akdemir, Bünyamin. “STRATEJYK YOL HARYTASI UYGULAMASININ STRATEJYK YÖNETYM BYLYNCYNE ETKYSYNYN BELYRLENMESYNE YÖNELYK BYR ARA?TIRMA”. Social Sciences 5/4 (May 2010), 320-341. https://doi.org/10.12739/10.12739.
JAMA Akdemir B. STRATEJYK YOL HARYTASI UYGULAMASININ STRATEJYK YÖNETYM BYLYNCYNE ETKYSYNYN BELYRLENMESYNE YÖNELYK BYR ARA?TIRMA. Social Sciences. 2010;5:320–341.
MLA Akdemir, Bünyamin. “STRATEJYK YOL HARYTASI UYGULAMASININ STRATEJYK YÖNETYM BYLYNCYNE ETKYSYNYN BELYRLENMESYNE YÖNELYK BYR ARA?TIRMA”. Social Sciences, vol. 5, no. 4, 2010, pp. 320-41, doi:10.12739/10.12739.
Vancouver Akdemir B. STRATEJYK YOL HARYTASI UYGULAMASININ STRATEJYK YÖNETYM BYLYNCYNE ETKYSYNYN BELYRLENMESYNE YÖNELYK BYR ARA?TIRMA. Social Sciences. 2010;5(4):320-41.