BibTex RIS Cite

USING THE CULTUREL IDENTITY AND GEOGRAPHICAL INDICATION IN TOURISTIC SOUVENIRS: CASE OF TURKEY

Year 2016, Volume: 11 Issue: 4, 258 - 269, 13.10.2016

Abstract

The unique architectural structure, food, clothing and local handicrafts of a region are elements that serve to preserve its culture and convey it to new generations. Handmade products provide information about the characteristic of a region for both domestic and foreign tourists. Souvenirs should be unique to the region, functional, and easy to carry and should be of good quality. The aim of this study is to make suggestions to dispel the degeneration of Turkish touristic souvenirs making use of geographical indications. Regional products and handcrafted souvenirs have characteristics that will stimulate ideas for new designs and that will improve existing products in the market. Eight groups have been identified for the development of new souvenir products and suggestions have been based on this classification. 

References

  • • Anonim. Coğrafi İşaret Nedir. [What is the geographical indications]13.03.2011 ‹http://www.avrupapatent.com ›
  • • Ahipaşaoğlu, S. ve Çeltek, E., (2006). Sürdürülebilir Kırsal Turizm. (Sustainable Rural Tourism) Gazi Kitabevi Tic.Ltd.Şti, Ankara.
  • • Aydın, S., ve diğer., (2005). Küçük Asya’nın Bin Yüzü: Ankara. (The Thousand Faces of Asia Minor: Ankara) Dost Kitabevi Yayınları. S:236-338.
  • • Bauman, Z., (2012). Küreselleşme Toplumsal sonuçları. Social consequences of globalization, Kayhan matbaacılık 4. Baskı, İstanbul.
  • • Berard, L. and Marchenay, P., (2006). Local Products and Geographical Indications: Taking Account of Local Knowledge and Biodiversity. International Social Science Journal Cultural Diversity and Biodiversity 187, pp:109-116.
  • • Bursan, I., (2011). Collecting Memories an Anthropological Approach to Objects As Souvenirs Scientific. Journal of Humanistic Studies.Mar2011, Vol:3 Issue:4, pp:8-13, 6p.
  • • Erdoğan, Z., Dellal, G. ve Yanar, A., (2013). Bolu-Gerede Ekonomisinde Hayvansal Liflere Bağlı El Sanatlarının Önemi. Importance of Handicrafts Made of Animal Fibers in Gerede Economy. Uluslararası Gerede Kültürü ve Sanatı Sempozyumu. 07-08 ekim 2013, Gerede, Bolu, Türkiye (Basımda).
  • • Erdoğan, Z., (2010). Siirt Ili Tiftik Ürün Fotoğraf Arşivi. Photo archive in Siirt mohair.
  • • Hunter, W.C., (2012). The Good Sovenir: Representations of Okinawa and Kinmen Islands in Asia. Journal of Sustainable Tourism. Vol:20, No:1, pp:81-99.
  • • İz-Yılmaz, G., (2008). Geleneksel Türk El Sanatlarının Turistik Ürün Bağlamında Değerlendirilmesi. Kültür ve Turizm Bakanlığı Araştırma ve Eğitim Genel Müdürlüğü. Uzmanlık Tezi, Mart, Ankara.
  • • Kara, Ç., (2011). Turistik Ticari Halkbilimsel Ürünler ve Beypazarı. Tourist Commercial folkloristic Products and Beypazari, Milli Folklor 89, s:54-65.
  • • Kalkar, Ö., (2008). Yörelerimizden, Yedi Noktalı Uğur Böceği. Our region, Ladybird Seven-Point, Gastro Dergisi. Sayı:43, ss:60-63.
  • • Köseoğlu, N., (2006). Küreselleşme ve Milli Hayat. Globalization and National Life, Yayın no:516, kültür serisi:221. Ötüken yayınları.
  • • Littrell, M.A., Andrson, L.F., and Brown, P.J., (1993). What Makes A Craft Souvenir Authentic. Journal of Annals of Tourism Research. Num:20, Vol:1, pp:197-215.
  • • Oguz, Ö., (2009). Somut Olmayan Kültürel Miras ve Kültürel İfade Çeşitliliği. Intangible Cultural Heritage and Diversity of Cultural Expressions, Milli Folklor 82, ss:6-12.
  • • Pekin, F., (2011). Çözüm: Kültür Turizmi. [Solution: Cultural Tourism]İletişim Yayınları 1592. Başvuru dizisi 58. I. Baskı, İstanbul.
  • • Peters, K., (2011). Negotiating the ‘Place’ and ‘Placement’ of Banal Tourist Souvenirs in the Home. Tourism Geographies: An International Journal of Tourism Space, Place and Environment. Vol:13, Num:2, pp:234-256, May.
  • • Rızaoğlu, B., (2012). Turizm Davranışı. Tourism Behavior, Detay yayıncılık 3. Baskı, Ankara.
  • • Söylemezoğlu, F., (2013). Yapma Bebek Koleksiyonu. Doll collection.
  • • Suh, J. and Macpherson, A., (2007). The Impact of Geographical Indication on the Revitalisation of a Regional Economy: A Case Study of ‘Boseong’ Green Tea. Journal of Geographical Indication and Revitalisation. Vol:39, Num:4, pp:518-527.
  • • Torlak, H., Vural, M. ve Aytaç, Z., (2010). Türkiye’nin Endemik Bitkileri. Endemic Plants in Turkey, Kültür ve Turizm Bakanlığı Döner Sermaye İşletmesi Merkez Müdürlüğü, Pelin Ofset, s:221, Ankara.
  • • Tuncay, M., (2009). Coğrafi İşaretlerin Korunması. Protection of Geographical Indications. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Özel Hukuk Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi. Kırıkkale: Kırıkkale Üniversitesi.
  • • Yanar, A., Kayabaşı, N. ve Ülger, N., (2013). Kültür Turizmde Yapma Bebeklerin Turistik Hediyelik Eşya Olarak Yeri. The Folkloric Dolls As Souvenirs in The Culture Tourism. Uluslararası Türkiye Macaristan İlişkileri Sempozyumu ve Türk Sanatları Karma Sergisi Bildiri Kitabı. 20-24 Haziran 2013, Budapeşte, Macaristan. ss:284-289.
  • • Yanar, A., (2012). Türkiye’de Geleneksel Turistik Hediyelik Eşyanın Sürdürülebilirliğine Yönelik Öneriler. Yayımlanmamış Doktora Tezi. The Sustainability of Traditional Souvenir In Turkey. Ankara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Ev Ekonomisi Anabilim Dalı, Ankara.
  • • Yetim, F., (2005). Turistik El Sanatları Eşyaları. Souvenirs. Standard Dergisi. Y:44, N:524, s:109-111. Ağustos.
  • • Wilkins, H., (2011). Souvenirs: What and Why We Buy. Journal of Travel Research. 50(3):239-247.

KÜLTÜREL KİMLİĞİN VE COĞRAFİ İŞARETİN TURİSTİK HEDİYELİK EŞYADA KULLANIMI: TÜRKİYE ÖRNEĞİ

Year 2016, Volume: 11 Issue: 4, 258 - 269, 13.10.2016

Abstract

Yörelerin kendine özgü mimari yapısı, yiyeceği, içeceği, giyimi, kuşamı ve yöreye ait el sanatları kültürün korunmasını ve yeni kuşaklara aktarılmasını sağlayan ögeleridir. El sanatları ürünleri yerli ve yabancı turiste bölgenin özelliği hakkında bilgi sağlar. Turistik hediyelik eşya yöreye özgü, fonksiyonel, kolay taşınabilir ve iyi kalitede olmalıdır. Bu çalışmanın amacı, coğrafi işaretleri kullanarak turistik hediyelik eşyada olan yozlaşmayı gidermek için önerilerde bulunmaktır. Bu önerilerin, yöresel ürünler ve el sanatı olan turistik hediyelik eşyada yeni tasarımlar için fikir olacağı ve pazarda mevcut ürünlerin iyileştireceği düşünülmektedir. Yöreye özgü yeni turistik hediyelik eşyanın geliştirilmesi için sekiz grup belirlenmiş ve öneriler bu sınıflandırılma üzerinden yapılmıştır

References

  • • Anonim. Coğrafi İşaret Nedir. [What is the geographical indications]13.03.2011 ‹http://www.avrupapatent.com ›
  • • Ahipaşaoğlu, S. ve Çeltek, E., (2006). Sürdürülebilir Kırsal Turizm. (Sustainable Rural Tourism) Gazi Kitabevi Tic.Ltd.Şti, Ankara.
  • • Aydın, S., ve diğer., (2005). Küçük Asya’nın Bin Yüzü: Ankara. (The Thousand Faces of Asia Minor: Ankara) Dost Kitabevi Yayınları. S:236-338.
  • • Bauman, Z., (2012). Küreselleşme Toplumsal sonuçları. Social consequences of globalization, Kayhan matbaacılık 4. Baskı, İstanbul.
  • • Berard, L. and Marchenay, P., (2006). Local Products and Geographical Indications: Taking Account of Local Knowledge and Biodiversity. International Social Science Journal Cultural Diversity and Biodiversity 187, pp:109-116.
  • • Bursan, I., (2011). Collecting Memories an Anthropological Approach to Objects As Souvenirs Scientific. Journal of Humanistic Studies.Mar2011, Vol:3 Issue:4, pp:8-13, 6p.
  • • Erdoğan, Z., Dellal, G. ve Yanar, A., (2013). Bolu-Gerede Ekonomisinde Hayvansal Liflere Bağlı El Sanatlarının Önemi. Importance of Handicrafts Made of Animal Fibers in Gerede Economy. Uluslararası Gerede Kültürü ve Sanatı Sempozyumu. 07-08 ekim 2013, Gerede, Bolu, Türkiye (Basımda).
  • • Erdoğan, Z., (2010). Siirt Ili Tiftik Ürün Fotoğraf Arşivi. Photo archive in Siirt mohair.
  • • Hunter, W.C., (2012). The Good Sovenir: Representations of Okinawa and Kinmen Islands in Asia. Journal of Sustainable Tourism. Vol:20, No:1, pp:81-99.
  • • İz-Yılmaz, G., (2008). Geleneksel Türk El Sanatlarının Turistik Ürün Bağlamında Değerlendirilmesi. Kültür ve Turizm Bakanlığı Araştırma ve Eğitim Genel Müdürlüğü. Uzmanlık Tezi, Mart, Ankara.
  • • Kara, Ç., (2011). Turistik Ticari Halkbilimsel Ürünler ve Beypazarı. Tourist Commercial folkloristic Products and Beypazari, Milli Folklor 89, s:54-65.
  • • Kalkar, Ö., (2008). Yörelerimizden, Yedi Noktalı Uğur Böceği. Our region, Ladybird Seven-Point, Gastro Dergisi. Sayı:43, ss:60-63.
  • • Köseoğlu, N., (2006). Küreselleşme ve Milli Hayat. Globalization and National Life, Yayın no:516, kültür serisi:221. Ötüken yayınları.
  • • Littrell, M.A., Andrson, L.F., and Brown, P.J., (1993). What Makes A Craft Souvenir Authentic. Journal of Annals of Tourism Research. Num:20, Vol:1, pp:197-215.
  • • Oguz, Ö., (2009). Somut Olmayan Kültürel Miras ve Kültürel İfade Çeşitliliği. Intangible Cultural Heritage and Diversity of Cultural Expressions, Milli Folklor 82, ss:6-12.
  • • Pekin, F., (2011). Çözüm: Kültür Turizmi. [Solution: Cultural Tourism]İletişim Yayınları 1592. Başvuru dizisi 58. I. Baskı, İstanbul.
  • • Peters, K., (2011). Negotiating the ‘Place’ and ‘Placement’ of Banal Tourist Souvenirs in the Home. Tourism Geographies: An International Journal of Tourism Space, Place and Environment. Vol:13, Num:2, pp:234-256, May.
  • • Rızaoğlu, B., (2012). Turizm Davranışı. Tourism Behavior, Detay yayıncılık 3. Baskı, Ankara.
  • • Söylemezoğlu, F., (2013). Yapma Bebek Koleksiyonu. Doll collection.
  • • Suh, J. and Macpherson, A., (2007). The Impact of Geographical Indication on the Revitalisation of a Regional Economy: A Case Study of ‘Boseong’ Green Tea. Journal of Geographical Indication and Revitalisation. Vol:39, Num:4, pp:518-527.
  • • Torlak, H., Vural, M. ve Aytaç, Z., (2010). Türkiye’nin Endemik Bitkileri. Endemic Plants in Turkey, Kültür ve Turizm Bakanlığı Döner Sermaye İşletmesi Merkez Müdürlüğü, Pelin Ofset, s:221, Ankara.
  • • Tuncay, M., (2009). Coğrafi İşaretlerin Korunması. Protection of Geographical Indications. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Özel Hukuk Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi. Kırıkkale: Kırıkkale Üniversitesi.
  • • Yanar, A., Kayabaşı, N. ve Ülger, N., (2013). Kültür Turizmde Yapma Bebeklerin Turistik Hediyelik Eşya Olarak Yeri. The Folkloric Dolls As Souvenirs in The Culture Tourism. Uluslararası Türkiye Macaristan İlişkileri Sempozyumu ve Türk Sanatları Karma Sergisi Bildiri Kitabı. 20-24 Haziran 2013, Budapeşte, Macaristan. ss:284-289.
  • • Yanar, A., (2012). Türkiye’de Geleneksel Turistik Hediyelik Eşyanın Sürdürülebilirliğine Yönelik Öneriler. Yayımlanmamış Doktora Tezi. The Sustainability of Traditional Souvenir In Turkey. Ankara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Ev Ekonomisi Anabilim Dalı, Ankara.
  • • Yetim, F., (2005). Turistik El Sanatları Eşyaları. Souvenirs. Standard Dergisi. Y:44, N:524, s:109-111. Ağustos.
  • • Wilkins, H., (2011). Souvenirs: What and Why We Buy. Journal of Travel Research. 50(3):239-247.
There are 26 citations in total.

Details

Journal Section Articles
Authors

Ayşem Yanar

Publication Date October 13, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 11 Issue: 4

Cite

APA Yanar, A. (2016). KÜLTÜREL KİMLİĞİN VE COĞRAFİ İŞARETİN TURİSTİK HEDİYELİK EŞYADA KULLANIMI: TÜRKİYE ÖRNEĞİ. Social Sciences, 11(4), 258-269.
AMA Yanar A. KÜLTÜREL KİMLİĞİN VE COĞRAFİ İŞARETİN TURİSTİK HEDİYELİK EŞYADA KULLANIMI: TÜRKİYE ÖRNEĞİ. Social Sciences. October 2016;11(4):258-269.
Chicago Yanar, Ayşem. “KÜLTÜREL KİMLİĞİN VE COĞRAFİ İŞARETİN TURİSTİK HEDİYELİK EŞYADA KULLANIMI: TÜRKİYE ÖRNEĞİ”. Social Sciences 11, no. 4 (October 2016): 258-69.
EndNote Yanar A (October 1, 2016) KÜLTÜREL KİMLİĞİN VE COĞRAFİ İŞARETİN TURİSTİK HEDİYELİK EŞYADA KULLANIMI: TÜRKİYE ÖRNEĞİ. Social Sciences 11 4 258–269.
IEEE A. Yanar, “KÜLTÜREL KİMLİĞİN VE COĞRAFİ İŞARETİN TURİSTİK HEDİYELİK EŞYADA KULLANIMI: TÜRKİYE ÖRNEĞİ”, Social Sciences, vol. 11, no. 4, pp. 258–269, 2016.
ISNAD Yanar, Ayşem. “KÜLTÜREL KİMLİĞİN VE COĞRAFİ İŞARETİN TURİSTİK HEDİYELİK EŞYADA KULLANIMI: TÜRKİYE ÖRNEĞİ”. Social Sciences 11/4 (October 2016), 258-269.
JAMA Yanar A. KÜLTÜREL KİMLİĞİN VE COĞRAFİ İŞARETİN TURİSTİK HEDİYELİK EŞYADA KULLANIMI: TÜRKİYE ÖRNEĞİ. Social Sciences. 2016;11:258–269.
MLA Yanar, Ayşem. “KÜLTÜREL KİMLİĞİN VE COĞRAFİ İŞARETİN TURİSTİK HEDİYELİK EŞYADA KULLANIMI: TÜRKİYE ÖRNEĞİ”. Social Sciences, vol. 11, no. 4, 2016, pp. 258-69.
Vancouver Yanar A. KÜLTÜREL KİMLİĞİN VE COĞRAFİ İŞARETİN TURİSTİK HEDİYELİK EŞYADA KULLANIMI: TÜRKİYE ÖRNEĞİ. Social Sciences. 2016;11(4):258-69.