BibTex RIS Cite

THE CONSTRUCTION OF CONSUMER CULTURE THROUGH CAR COMMERCIALS

Year 2016, Volume: 11 Issue: 3, 226 - 242, 15.07.2016

Abstract

The aim of this study is to analyze the impact of commercials over consumption behavior. For this purpose, a qualitative content analysis was carried out on twelve car commercials aired on various television channels. The reason why car commercials were chosen specially is that this sector, which is an indispensable part of technology, advances at a remarkably fast pace and shapes consumption behavior in different manners. In this context, a reading of the commercials in terms of their social manipulations was carried out. The analysis of the commercials was handled through the views of such social theoreticians as Baudrillard, Veblen, Simmel, Featherstone, Fustier and Dichter on consumption. The fact that the consumption factor is foregrounded and the real object of consumption, which in this case is cars, is pushed into the background and then presented to the consumer necessitated a sociological investigation of shopping behaviors. At the end of the study, an analysis of consumption behavior will have been carried out and the effect of mass communication tools, which are crucial elements in the production and distribution of popular culture, will have been evaluated through commercial.

References

  • • Abercrombie, N., Hill, S., and Turner, B.S., (1994). The Penguin Dictionary of Sociology. Middlesex, England: Penguin Books Ltd.
  • • Allen, D.E. and Anderson, P.F., (1994). Consumption and Social Stratification: Bourdieu's Distinction. Advances in Consumer Research, 21, 70-74.
  • • Arslan, A., (1999). Felsefeye Giriş. Fourth Edition. Ankara: Vadi Yayınları.
  • • Aydoğan, F., (2009). Tüketim Kültürünün Gölgesinde Kentler. Marmara Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, XXVII, (2), 203-215.
  • • Bal, H., (2004). İletişim Sosyolojisi. Isparta: Süleyman Demirel Üniversitesi Yayınları.
  • • Baudrillard, J., (2010). Tüketim Toplumu. Fourth Edition. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • • Bruce, S. and Yearley, S., (2006). The Sage Dictionary of Sociology. Wiltshire, Great Britain: The Cromwell Press.
  • • Campbell, C., (1987). The Romantic Ethic and the Spirit of Modern Consumerism. Oxford: Basil Blackwell University Press.
  • • Çınar, R. and Çubukçu, İ., (2009). Tüketim Toplumunun Şekillenmesi ve Tüketici Davranışları -Karşılaştırmalı Bir Uygulama-. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13 (1), 277-300.
  • • De Vries, J., (1975). ‘Peasant Demand Patterns and Economic Development: Friesland, 1550–1750’, in W.N. Parker and E.L. Jones (eds). European Peasants and their Markets: Essays in Agrarian Economic History. Princeton: Princeton University Press.
  • • Fustier, M., (1974). Tüketim Psikolojisi. S. Gürbaşkan (Trans). İstanbul: Reklam Yayınları.
  • • Giddens, A., (2000). Sosyoloji. Ankara: Ayraç Yayınları.
  • • Joy, A. and Li, E., (2012). Studying Consumption Behaviour through Multiple Lenses: An Overview of Consumer Culture Theory. Journal of Business Anthropology, 1 (1), 141-173.
  • • McDonald, M. and Wearing, S., (2013). Social Psychology and Theories of Consumer Culture: A Political Economy Perspective. New York: Routledge.
  • • McKendrick, N., (1982). ‘Commercialization and the Economy’, in N. McKendrick, J. Brewer and J.M. Plumb (eds). The Birth of a Consumer Society: The Commercialization of Eighteenth-Century England. Bloomington: Indiana.
  • • McRobbie, A., (1999). Postmodernizm ve Popüler Kültür. A. Özbek (trans). İstanbul: Gündüz Basım Yayın Dağıtım.
  • • Ritzer, G. and Goodman, D., (2006). ‘Postmodern Social Theory’ in J.H. Turner (ed). Handbook of Sociological Theory. New York: Springer Science+Business Media.
  • • Sassatelli, R., (2007). Consumer Culture: History, Theory and Politics. Wiltshire, Great Britain: The Cromwell Press.
  • • Scott, J. and Marshall, G., (2009). A Dictionary of Sociology. Third Ed. Revised. New York: Oxford University Press.
  • • Taşyürek, N., (2010). Reklam ve Reklamın Tüketicilerin Satın Alma Davranışları Üzerindeki Etkisi: Bir Alan Araştırması. (Master’s Thesis). Atılım Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • • Topçuoğlu, N.N., (1996). Basında Reklam ve Tüketim Olgusu. Ankara: Vadi Yayınları.
  • • Veblen, T., (2014). Aylak Sınıfın Teorisi. E. Günsel (trans). Ankara: Tutku Yayınevi.
  • • Zorlu, A., (2006a). Üretim ve Tüketim Teorileri. Ankara: Glocal Yayınları.
  • • Zorlu, A., (2006b). Modern Tüketim Tarihiden Tüketim Araştırmalarına Tüketim Sosyolojisi. Ankara: Glocal Yayınları.

ARABA REKLAMLARI ÜZERİNDEN TÜKETİM KÜLTÜRÜNÜN İNŞASI

Year 2016, Volume: 11 Issue: 3, 226 - 242, 15.07.2016

Abstract

Bu çalışmanın amacı reklamların tüketim olgusu üzerindeki kültürel incelenmesidir. Bu amaçla, çeşitli televizyon kanallarında gösterilen on iki otomobil reklamı örneği üzerinden nitel bir içerik analizi yürütülmüştür. seçilmesinin nedeni, teknolojinin vazgeçilmez bir parçası olan bu sektörün son derece hızlı bir şekilde değişim göstererek tüketim alışkanlıklarını farklı şekillerde biçimlendirmesidir. Bu bağlamda, söz konusu reklamların toplumsal manipülasyonları açısından bir reklam okuması yapılmıştır. Söz konusu reklamların analizi Baudrillard, Veblen, teorisyenlerin tüketime yönelik görüşleri bağlamında ele alınmıştır. Reklamdaki tüketim unsurunun güçlendirilip asıl tüketim nesnesi olan arabaların davranışının kılmıştır. Bu çalışmanın sonucunda özellikle popüler kültürün oluşmasında ve dağıtımında önemli bir faktör olan kitle iletişim araçlarının davranışının analizi yapılmış olacaktır

References

  • • Abercrombie, N., Hill, S., and Turner, B.S., (1994). The Penguin Dictionary of Sociology. Middlesex, England: Penguin Books Ltd.
  • • Allen, D.E. and Anderson, P.F., (1994). Consumption and Social Stratification: Bourdieu's Distinction. Advances in Consumer Research, 21, 70-74.
  • • Arslan, A., (1999). Felsefeye Giriş. Fourth Edition. Ankara: Vadi Yayınları.
  • • Aydoğan, F., (2009). Tüketim Kültürünün Gölgesinde Kentler. Marmara Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, XXVII, (2), 203-215.
  • • Bal, H., (2004). İletişim Sosyolojisi. Isparta: Süleyman Demirel Üniversitesi Yayınları.
  • • Baudrillard, J., (2010). Tüketim Toplumu. Fourth Edition. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • • Bruce, S. and Yearley, S., (2006). The Sage Dictionary of Sociology. Wiltshire, Great Britain: The Cromwell Press.
  • • Campbell, C., (1987). The Romantic Ethic and the Spirit of Modern Consumerism. Oxford: Basil Blackwell University Press.
  • • Çınar, R. and Çubukçu, İ., (2009). Tüketim Toplumunun Şekillenmesi ve Tüketici Davranışları -Karşılaştırmalı Bir Uygulama-. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13 (1), 277-300.
  • • De Vries, J., (1975). ‘Peasant Demand Patterns and Economic Development: Friesland, 1550–1750’, in W.N. Parker and E.L. Jones (eds). European Peasants and their Markets: Essays in Agrarian Economic History. Princeton: Princeton University Press.
  • • Fustier, M., (1974). Tüketim Psikolojisi. S. Gürbaşkan (Trans). İstanbul: Reklam Yayınları.
  • • Giddens, A., (2000). Sosyoloji. Ankara: Ayraç Yayınları.
  • • Joy, A. and Li, E., (2012). Studying Consumption Behaviour through Multiple Lenses: An Overview of Consumer Culture Theory. Journal of Business Anthropology, 1 (1), 141-173.
  • • McDonald, M. and Wearing, S., (2013). Social Psychology and Theories of Consumer Culture: A Political Economy Perspective. New York: Routledge.
  • • McKendrick, N., (1982). ‘Commercialization and the Economy’, in N. McKendrick, J. Brewer and J.M. Plumb (eds). The Birth of a Consumer Society: The Commercialization of Eighteenth-Century England. Bloomington: Indiana.
  • • McRobbie, A., (1999). Postmodernizm ve Popüler Kültür. A. Özbek (trans). İstanbul: Gündüz Basım Yayın Dağıtım.
  • • Ritzer, G. and Goodman, D., (2006). ‘Postmodern Social Theory’ in J.H. Turner (ed). Handbook of Sociological Theory. New York: Springer Science+Business Media.
  • • Sassatelli, R., (2007). Consumer Culture: History, Theory and Politics. Wiltshire, Great Britain: The Cromwell Press.
  • • Scott, J. and Marshall, G., (2009). A Dictionary of Sociology. Third Ed. Revised. New York: Oxford University Press.
  • • Taşyürek, N., (2010). Reklam ve Reklamın Tüketicilerin Satın Alma Davranışları Üzerindeki Etkisi: Bir Alan Araştırması. (Master’s Thesis). Atılım Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • • Topçuoğlu, N.N., (1996). Basında Reklam ve Tüketim Olgusu. Ankara: Vadi Yayınları.
  • • Veblen, T., (2014). Aylak Sınıfın Teorisi. E. Günsel (trans). Ankara: Tutku Yayınevi.
  • • Zorlu, A., (2006a). Üretim ve Tüketim Teorileri. Ankara: Glocal Yayınları.
  • • Zorlu, A., (2006b). Modern Tüketim Tarihiden Tüketim Araştırmalarına Tüketim Sosyolojisi. Ankara: Glocal Yayınları.
There are 24 citations in total.

Details

Journal Section Articles
Authors

Buse Işıkhan

Aykut Sığın

Publication Date July 15, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 11 Issue: 3

Cite

APA Işıkhan, B., & Sığın, A. (2016). ARABA REKLAMLARI ÜZERİNDEN TÜKETİM KÜLTÜRÜNÜN İNŞASI. Social Sciences, 11(3), 226-242.
AMA Işıkhan B, Sığın A. ARABA REKLAMLARI ÜZERİNDEN TÜKETİM KÜLTÜRÜNÜN İNŞASI. Social Sciences. July 2016;11(3):226-242.
Chicago Işıkhan, Buse, and Aykut Sığın. “ARABA REKLAMLARI ÜZERİNDEN TÜKETİM KÜLTÜRÜNÜN İNŞASI”. Social Sciences 11, no. 3 (July 2016): 226-42.
EndNote Işıkhan B, Sığın A (July 1, 2016) ARABA REKLAMLARI ÜZERİNDEN TÜKETİM KÜLTÜRÜNÜN İNŞASI. Social Sciences 11 3 226–242.
IEEE B. Işıkhan and A. Sığın, “ARABA REKLAMLARI ÜZERİNDEN TÜKETİM KÜLTÜRÜNÜN İNŞASI”, Social Sciences, vol. 11, no. 3, pp. 226–242, 2016.
ISNAD Işıkhan, Buse - Sığın, Aykut. “ARABA REKLAMLARI ÜZERİNDEN TÜKETİM KÜLTÜRÜNÜN İNŞASI”. Social Sciences 11/3 (July 2016), 226-242.
JAMA Işıkhan B, Sığın A. ARABA REKLAMLARI ÜZERİNDEN TÜKETİM KÜLTÜRÜNÜN İNŞASI. Social Sciences. 2016;11:226–242.
MLA Işıkhan, Buse and Aykut Sığın. “ARABA REKLAMLARI ÜZERİNDEN TÜKETİM KÜLTÜRÜNÜN İNŞASI”. Social Sciences, vol. 11, no. 3, 2016, pp. 226-42.
Vancouver Işıkhan B, Sığın A. ARABA REKLAMLARI ÜZERİNDEN TÜKETİM KÜLTÜRÜNÜN İNŞASI. Social Sciences. 2016;11(3):226-42.