BibTex RIS Cite

THE EVALUATİONS OF THE OPİNİONS OF UNİVERSİTY STUDENTS ON SPORT SPONSORSHİP

Year 2010, Volume: 5 Issue: 2, 115 - 126, 01.03.2010

Abstract

ABSTRACT The aim of this study is to determine the attitudes and behaviours of the football supporters who are university students as well towards the sponsorship and sponsor companies. In the study which is carried out on totally 816 students who are studying at two different faculties of Inonu University, the demographic features of the sample that is at the position of the supporters of sports clubs and the data about the attitudes and behaviors towards sponsorship and sponsors are reached through the questionnare. As a work pattern, screening method that aims at describing and gathering information about the characteristics, pasts or current behaviors of the people is used. Simple statistics such chi-square as percentage and frequency are used while evaluating the data. At the end of the study, it is found that the samples know the names of the sponsors of FB, GS and BJK teams which they support respectively at the rate of %39.5, %38.4 and %42.1 percentages. It is possible to say that those who participate in the study affect the purchasing preferences of the sponsorship. It is defined that the supporters of FB, GS and BJK respectively at the rate of 71.5, %69.2 and %67.3 oppose to the tax relief made by sponsors showing the expenses of sponsorship as an expenditure because of evaluating the sponsorship as a function that is to be fulfilled as a social resposibility. The percentages of the preferences of the products made by the sponsors of which the sample supports the teams primarly are FB, %22.4, GS %20.9, and BJK, %27.6. This shows that sponsor companies must develop new strategies and plans that are suitable to the behaviors that affect the consumption decisions of the target group. As a result, it is understood that sponsor companies' sponsorship for the sport club that the target group supports has not got the only factor affecting the consumer.

ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN SPOR SPONSORLUĞU HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ

Year 2010, Volume: 5 Issue: 2, 115 - 126, 01.03.2010

Abstract

ÖZET Bu araştırmanın amacı, üniversite öğrencisi konumunda bulunan futbol taraftarlarının, sponsorluk ve sponsor firmalar hakkındaki tutum ve davranışlarını belirlemektir. İnönü Üniversitesinin iki farklı fakültesinde öğrenim gören toplam 816 öğrenci üzerinde gerçekleştirilen araştırmada, spor kulüplerinin taraftarı pozisyonundaki örneklemin demografik özellikleri ile sponsorluk ve sponsorlara olan tutum ve davranışlarına yönelik verilere anket yoluyla ulaşılmıştır. Çalışma deseni olarak, kişilerin karakteristikleri, geçmişleri veya şimdiki davranışları hakkında bilgi edinmeyi ve betimlemeyi amaçlayan tarama metodu kullanılmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde SPSS 17 istatistik programında chi-square, frekans ve yüzde (%) dağılım analizleri yoluyla yapılmıştır. Yapılan araştırma sonucunda örneklemin FB, GS ve BJK taraftarlarının tuttukları takımın sponsorlarını sırasıyla %39,5, % 38,4 ve % 42,1 oranında isimlerini bildikleri tespit edilmiştir. Araştırmaya katılanların sponsorluğun satın alma tercihlerini etkilediğini söylemek mümkündür. Sponsorların sponsorluk harcamalarını gider olarak gösterip vergiden düşebilmelerine FB, GS ve BJK taraftarları sırasıyla, % 71,5, % 69,2 ve % 67,3 oran dağılımı ile karşı olmaları, sponsorluğu toplumsal sorumluluk olarak yerine getirilmesi gereken bir işlev olarak değerlendirdikleri tespit edilmiştir. Örneklemin tuttuğu takım sponsorlarının ürünlerini öncelikli olarak tercih etme oranları FB, % 22,4, GS, % 20,9, BJK, %27,6 bu durum, sponsor firmaların hedef kitlelerinin tüketim kararlarına etki eden davranışlara uygun stratejiler ve planlamalar yapmak durumunda olduklarını göstermektedir. Sonuç olarak, Sponsor firmaların hedef kitlenin tuttuğu spor kulübüne sponsorluk yapmasının, tüketici üzerinde tek başına etki eden bir faktör olmadığı anlaşılmıştır.

There are 0 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Sports Management
Authors

Tamer Karademır This is me

Publication Date March 1, 2010
Published in Issue Year 2010 Volume: 5 Issue: 2

Cite

APA Karademır, T. (2010). ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN SPOR SPONSORLUĞU HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Sport Sciences, 5(2), 115-126. https://doi.org/10.12739/10.12739
AMA Karademır T. ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN SPOR SPONSORLUĞU HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Sport Sciences. March 2010;5(2):115-126. doi:10.12739/10.12739
Chicago Karademır, Tamer. “ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN SPOR SPONSORLUĞU HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ”. Sport Sciences 5, no. 2 (March 2010): 115-26. https://doi.org/10.12739/10.12739.
EndNote Karademır T (March 1, 2010) ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN SPOR SPONSORLUĞU HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Sport Sciences 5 2 115–126.
IEEE T. Karademır, “ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN SPOR SPONSORLUĞU HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ”, Sport Sciences, vol. 5, no. 2, pp. 115–126, 2010, doi: 10.12739/10.12739.
ISNAD Karademır, Tamer. “ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN SPOR SPONSORLUĞU HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ”. Sport Sciences 5/2 (March 2010), 115-126. https://doi.org/10.12739/10.12739.
JAMA Karademır T. ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN SPOR SPONSORLUĞU HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Sport Sciences. 2010;5:115–126.
MLA Karademır, Tamer. “ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN SPOR SPONSORLUĞU HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ”. Sport Sciences, vol. 5, no. 2, 2010, pp. 115-26, doi:10.12739/10.12739.
Vancouver Karademır T. ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN SPOR SPONSORLUĞU HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Sport Sciences. 2010;5(2):115-26.