BibTex RIS Cite

EXAMINATION SPORT AND GAME HABITS OF STUDENTS AT PRIMARY AND SECONDARY SCHOOLS

Year 2010, Volume: 5 Issue: 1, 28 - 46, 01.02.2010

Abstract

The aim of this study was to examine sport and game habits of students at primary and secondary schools. The study group included in totally 955 students who are randomly chosen 466 at primary schools and 489 at secondary schools in center of Elazıg Province. 22-item questionnaire were applied to students. According to the study finding, it is dedicated that among the 9-16 years old school children; 7.3 % participate to sport clubs, 40.6 % participate school sport activities and 52.1 % of them don't participate any of these activities. In terms of game culture, student's preferences are found as: 86 % for "Computer Games", 70.7 % for "Intelligence Game", 62.6 % for "Play-Station Games" and 49.8 % for "Childish Games". In terms of traditional game culture it is confirmed that 54.3 % of the testers have knowledge about the traditional sports, 45.7 % don't have knowledge, and among the traditional sports which are known by testers, 46.4 % of these traditional sports are "Oily Wrestling", 29.1 % are "Javelin Game", and 28.8 % are "Marksmanship and Hunting". As a result, it is proved that primary school student's traditional game culture and physical action habits have changed into computer games and various sports and they go away from traditional game culture.

İLKÖĞRETİM VE ORTAÖĞRETİMDE ÖĞRENİM GÖREN ÖĞRENCİLERİN SPOR VE OYUN ALIŞKANLIKLARININ İNCELENMESİ

Year 2010, Volume: 5 Issue: 1, 28 - 46, 01.02.2010

Abstract

Bu çalışmanın amacı ilköğretim ve ortaöğretimde öğrenim gören öğrencilerin spor ve oyun alışkanlıkları incelemektir. Araştırma grubunu Elazığ il merkezinde rasgele yöntemle seçilmiş 466 ilköğretim öğrencisi ve 489 ortaöğretim öğrencisi olmak üzere toplam 955 öğrenci oluşturmaktadır. Öğrencilere 22 sorudan oluşan bir anket uygulanmıştır. Araştırma bulgularına göre öğrencilerin %7,3'ünün bir spor kulübünde, %40.6'sının okul spor etkinliklerinde yer aldığı ve %52.1'inin ise hiç spor yapmadığı tespit edilmiştir. Oyun kültürü bakımından; öğrencilerin tercihi, %86.1'i "Bilgisayar oyunları", %70.7'si "Zeka oyunları", %62.6'sı "Atari oyunları" ve %49.8'i "Çocuk oyunları" olduğu gözlenmiştir. Geleneksel oyun kültürü hakkında; %54.3'ünün bilgi sahibi olduğu, %45.7'sinin bilgi sahibi olmadığı, bilgi sahibi olunan geleneksel spor dalları arasında da; %46.4'ü "Yağlı güreş", %29.1'i "Cirit oyunu" ve %28.8'i "Atıcılık ve Avcılık" yer aldığı bulunmuştur. Sonuç olarak, ilköğretim öğrencilerinin, geleneksel oyun kültürü ve fiziksel aktivite alışkanlıklarının değişime uğradığı, yerini bilgisayar oyunlarına, yeni alışkanlıklara bıraktığı ve çocuklarımızın geleneksel oyun kültüründen uzaklaştığı kanısına varılmıştır.

There are 0 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Sports Management
Authors

Cengiz Arslan This is me

Mehmet Güllü This is me

Ali Serdar Yücel This is me

Publication Date February 1, 2010
Published in Issue Year 2010 Volume: 5 Issue: 1

Cite

APA Arslan, C., Güllü, M., & Yücel, A. S. (2010). İLKÖĞRETİM VE ORTAÖĞRETİMDE ÖĞRENİM GÖREN ÖĞRENCİLERİN SPOR VE OYUN ALIŞKANLIKLARININ İNCELENMESİ. Sport Sciences, 5(1), 28-46. https://doi.org/10.12739/10.12739
AMA Arslan C, Güllü M, Yücel AS. İLKÖĞRETİM VE ORTAÖĞRETİMDE ÖĞRENİM GÖREN ÖĞRENCİLERİN SPOR VE OYUN ALIŞKANLIKLARININ İNCELENMESİ. Sport Sciences. February 2010;5(1):28-46. doi:10.12739/10.12739
Chicago Arslan, Cengiz, Mehmet Güllü, and Ali Serdar Yücel. “İLKÖĞRETİM VE ORTAÖĞRETİMDE ÖĞRENİM GÖREN ÖĞRENCİLERİN SPOR VE OYUN ALIŞKANLIKLARININ İNCELENMESİ”. Sport Sciences 5, no. 1 (February 2010): 28-46. https://doi.org/10.12739/10.12739.
EndNote Arslan C, Güllü M, Yücel AS (February 1, 2010) İLKÖĞRETİM VE ORTAÖĞRETİMDE ÖĞRENİM GÖREN ÖĞRENCİLERİN SPOR VE OYUN ALIŞKANLIKLARININ İNCELENMESİ. Sport Sciences 5 1 28–46.
IEEE C. Arslan, M. Güllü, and A. S. Yücel, “İLKÖĞRETİM VE ORTAÖĞRETİMDE ÖĞRENİM GÖREN ÖĞRENCİLERİN SPOR VE OYUN ALIŞKANLIKLARININ İNCELENMESİ”, Sport Sciences, vol. 5, no. 1, pp. 28–46, 2010, doi: 10.12739/10.12739.
ISNAD Arslan, Cengiz et al. “İLKÖĞRETİM VE ORTAÖĞRETİMDE ÖĞRENİM GÖREN ÖĞRENCİLERİN SPOR VE OYUN ALIŞKANLIKLARININ İNCELENMESİ”. Sport Sciences 5/1 (February 2010), 28-46. https://doi.org/10.12739/10.12739.
JAMA Arslan C, Güllü M, Yücel AS. İLKÖĞRETİM VE ORTAÖĞRETİMDE ÖĞRENİM GÖREN ÖĞRENCİLERİN SPOR VE OYUN ALIŞKANLIKLARININ İNCELENMESİ. Sport Sciences. 2010;5:28–46.
MLA Arslan, Cengiz et al. “İLKÖĞRETİM VE ORTAÖĞRETİMDE ÖĞRENİM GÖREN ÖĞRENCİLERİN SPOR VE OYUN ALIŞKANLIKLARININ İNCELENMESİ”. Sport Sciences, vol. 5, no. 1, 2010, pp. 28-46, doi:10.12739/10.12739.
Vancouver Arslan C, Güllü M, Yücel AS. İLKÖĞRETİM VE ORTAÖĞRETİMDE ÖĞRENİM GÖREN ÖĞRENCİLERİN SPOR VE OYUN ALIŞKANLIKLARININ İNCELENMESİ. Sport Sciences. 2010;5(1):28-46.