ABSTRACT In order to train Olympic athlete is only possible through selection of talented athletes and training them. It is a process nowadays where the age of starting sports is decreasing sharply and parallel with this wining championship from early ages. As we are bidding for Olympics these days, to be able to train Olympic sportsmen it is a very important criterion to select talented sportsmen with scientific methods nationwide. It is very crucial to support selected sportsmen and to let them benefit from sponsorships activities. Talent selection of athletes and supporting activities in the following periods will provide confidence and will form an emotional tie for sponsor firms to fulfill their societal responsibilities in reaching the targeted crowd of people. It would have contributed at the same time to the increased number of Olympic talented athletes in the country. In this study, it was attempted to stress the importance of sponsorship in talented athlete's selection. It was attempted to put forward the sponsorship activities of associations to involve or not to involve in the sponsorship events for the targeted masses. Moreover, the issue of selection of talented sportsmen was evaluated in the context of sponsorship legislation with some suggestions.
ÖZET Olimpik sporcu yetiştirme ancak yetenekli sporcuların seçilip, antrene edilmesiyle mümkün olabilmektedir. Spora başlama yaşının iyice düştüğü ve bunun paralelinde şampiyonlukların çok daha erken yaşlarda elde edilebildiği bir süreç yaşanmaktadır. Olimpiyatlara talip olduğumuz bu dönemlerde, olimpik sporcu yetiştirebilmek için, bütün ülke genelinde yetenekli sporcuları bilimsel yöntemlerle seçmek önemli bir kriterdir. Seçilen sporcuları desteklemek ve sponsorluk faaliyetlerinden yararlandırmak oldukça önem taşımaktadır. Sporcuların yetenek seçimi ve sonraki dönemlerini kapsayan destekleme faaliyetleri, sponsor firmaların toplumsal sorumluluğunu yerine getirirken, hedef kitlelerine ulaşmada, duygusal bir bağ ve güvenirlilik oluşturulabilecektir. Aynı zamanda ülkeye kazandırılacak yetenekli olimpik sporcuların artışının sağlanmasına da katkıda bulunmuş olunacaktır. Bu çalışmada, sporcu yetenek seçiminde sponsorluğun önemi vurgulanmaya çalışılmıştır. Kurum ve kuruluşların sponsorluk faaliyetleri içerisinde yer alıp almama durumuna göre, hedef kitle üzerinde nasıl değerlendirildiğinin ortaya konulmasına çalışılmıştır. Ayrıca sporcu yetenek seçimi konusu, mevcut sponsorluk yasası içerisindeki konumu ile değerlendirilerek bazı öneriler sunulmaya çalışılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Sports Management |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2009 |
Published in Issue | Year 2009 Volume: 4 Issue: 2 |