This study aims to design apparel for use as training tool through which children in early childhood period can learn the buttoning behavior in the dressing skill more easily. Dressing skills, preferred apparel characteristics, favorite apparel colors and ornamentations of a total of 98 preschool period children of 3, 4 and 5 years old including 54 girls and 44 boys were examined, and opinions of the mothers on dressing skills of their children were determined. Research method was descriptive method. Survey and questionnaire data were used for collecting research data. Research findings were presented in comparative tables of frequency, percentage value and gender. Based on research findings, apparels in the form of shirt were designed to ensure the buttoning skill in dressing behavior for preschool period girls and boys.
Bu araştırmanın amacı, ilk çocukluk dönemindeki çocukların giyinme becerisindeki düğme ilikleme davranışını daha kolay öğrenebilecekleri eğitim aracı olarak kullanılacak giysi tasarlamaktır. Araştırmada okul öncesi dönemdeki, 3- 4 ve 5 yaşındaki 54 kız, 44 erkek toplam 98 çocuğun giyinme becerileri, tercih ettikleri giysi özellikleri, sevdikleri giysi renkleri ve süslemeler incelenmiş ve annelerin, çocuklarının giyinme becerisine ilişkin değerlendirmeleri belirlenmiştir. Araştırma yöntemi betimsel yöntemdir. Araştırma verilerinin toplanmasında gözlem ve anket teknikleri kullanılmıştır. Araştırma bulguları frekans, yüzdelik değer ve cinsiyet açısından karşılaştırılmalı tablolarda sunulmuştur. Araştırma bulguları doğrultusunda okulöncesi kız ve erkek çocuklar için giyinme davranışında düğme ilikleme becerisini ve böylelikle küçük kas gelişimini sağlaması için gömlek formunda giysiler tasarlanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Child Development Training |
Authors | |
Publication Date | August 7, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 |