The purpose of this study is to express the historical development of Ahilik, Gedik, Lonca and Enderun School wich are the formal and informal education institutions in shaping the vocational and technical education in Turkey. Vocational technical education in Turkey, since the beginning of Turks in Anatolia, as formal vocational technical education began to spread in Anatolia with Ahi, Gedik and Lonca. In this period vocational technical education occurred as the master-apprentice tradition. conditions of that period vocational technical education institutions in Anatolia was providing the community needs in the best way.Besides these institutions have been institutions that shape vocationel and technical education at the same time period and subseguent periods.
Bu çalışmanın amacı Türkiye'deki Mesleki Teknik Eğitimi şekillendiren yaygın ve örgün eğitim kurumlarından Ahilik, Gedik, Lonca ve Enderun Mekteplerinin tarihi gelişimini ifade etmektir. Bu çalışmada yukarıda ifade ettiğimiz konu başlıkları genel hatlarıyla ifade edilmeye çalışılmıştır. Zira her biri yüksek lisans ve doktora çalışması olabilecek konu başlıklarıdır. Bu makale konuyla ilgili mevcut tezler, makaleler ve kitaplardan yararlanılarak ortaya konmuştur. Konumuzu en sade biçimde şöyle özetleyebiliriz. Türkiye'de mesleki teknik eğitim, Anadolu'nun Türkleşmeye başladığı dönemden itibaren, yaygın mesleki teknik eğitim olarak, Ahilik, Gedik ve Loncalarla Anadolu'da yayılmaya başlamıştır. Bu dönemde mesleki teknik eğitim, usta- çırak geleneğinde yaşanmıştır. O dönemdeki koşullarda Anadolu'daki mesleki teknik eğitim kurumları, toplum ihtiyacını en iyi şekilde karşılamaktaydı. Bu kurumlar aynı zamanda döneminin ve sonraki dönemlerin mesleki teknik eğitimine yön veren kurumlar olmuştur. Fakat Osmanlı Devleti'nin duraklama dönemine girdiği 1700 yılların başında mesleki teknik eğitim teşkilatı kendini yenileyemedi ve mesleki teknik eğitim sistemi de bozulmalar başladı.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Child Development Training |
Authors | |
Publication Date | May 1, 2012 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 7 Issue: 4 |