Ankara Gazi Üniversitesi Mesleki Eğitim Fakültesi Moda Tasarımı Eğitimi 1. Sınıf öğrencilerine, 2007 yılı Güz Dönemi başında Tekstil Malzeme Dersi için, iki sınıfta derslere giren öğrencilerin hangi zekâlarının daha çok geliştiğini ortaya koymamıza yarayacak bir Çoklu Zeka Testi uygulanmıştır. Bir sınıf deney grubu, diğer sınıf da kontrol grubu olarak alınmıştır. Deney grubunun ders müfredatı ve sınıfiçi faaliyetleri Howard Gardner (1983) tarafından ortaya konan Çoklu Zekâ Teorisine uygun düzenlenmiştir. Kontrol grubu, Anlatım ve Soru cevap teknikleri temel öğretim teknikleri olmak üzere, Klasik Öğretim Metodu ile eğitilmiştir. Her iki sınıfın sontest puanları kıyaslandığında deney grubunda bulunan öğrencilerin sınav puanlarının kontrol grubundaki öğrencilerin sınav puanlarından belirgin bir oranda daha yüksek olduğu görülmüştür.
First-grade students at the Fashion Design Education Department of Vocational Education Faculty of Gazi University in Ankara were administered an MI inventory, which defined the well-developed intelligences of both classes for Textile Materials lesson, at the beginning of the fall semester in 2007. One class served as the experimental group; the other class as the control group. The lesson curriculum and class activities of the experimental group were designed according to the MI theory of Howard Gardner (1983). The control group was taught by the traditional teaching method relying heavily upon on lecture as a primary teaching method. When the posttest scores of both classes were compared, it is seen that students in the experimental group showed a significantly greater increase in exam scores than did the control group.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Child Development Training |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2010 |
Published in Issue | Year 2010 Volume: 5 Issue: 2 |