Frigler, MÖ 13. yüzyıldan itibaren Anadolu’ya göç etmişler ve Gordion merkez olmak üzere Anadolu’nun çeşitli bölgelerinde yayılmışlardır. MÖ 8. yüzyılda Frigler bölgenin en güçlü siyasi yapılarından biri olmuşlardır. Eskiçağ’da Kral Yolu üzerinde bulunan Gordion, Frig Kralı Gordias tarafından kurulmuştur. Friglerin sınırları Gordias’ın oğlu Midas Dönemi’nde genişlemiştir. Kafkaslardan Anadolu’ya giren Kimmerler, MÖ 7. yüzyılda Gordion’a gelerek Frig Devleti’nin hâkimiyetine son vermişlerdir. Frig Kralı Midas, boğa kanı içerek hayatına son vermiştir. Yerli halk Gordion ve Orta Anadolu’nun çeşitli yerlerinde bir süre daha varlıklarını devam ettirmişlerdir. Kimmerler batıya yönelmişler ve Lidya sınırlarına dayanmışlardır. Lidya kralları Kimmer akınlarına karşı mücadele etmişlerdir. Lidyalıların mücadelesi, MÖ 609 yılında Kral Alyattes’in Kimmerleri Anadolu’dan çıkarıncaya kadar devam etmiştir. Kimmerler, yaklaşık 100 yıl Anadolu topraklarında hüküm sürmüşlerdir. Kimmerlerin Gordion ve çevresindeki izleri arkeolojik verilerle tespit edilebilmektedir. Bozkır kavimleri ölülerini kurgan denilen mezarlara gömmüşlerdir. Kurgan adı antik Yunan kaynaklarında tümülüs olarak adlandırılmaktadır. Gordion tümülüsleri, Orta Asya kurganlarıyla benzerlik göstermektedir. Gordion’daki bazı tümülüsler, bozkır kavimlerinin izlerini taşımaktadır. Gordion’da bulunan NN, KY, B, Z, P ve W tümülüsleri bunlardan bazılarıdır. Bu mezarlardan bozkır hayvan üslubuna özgü eserler çıkarılmıştır. Arkeolojik buluntular, Kimmerlerin Gordion ve çevresindeki varlığına işaret etmektedir. Frig Devleti’nin yıkılmasından sonra Gordion yerleşmelere açık bir bölge hâline gelmişse de başkent olma özelliğini kaybetmiştir. Frigler, Lidya Krallığı’nın egemenliği altında yaşamışlar, Persler Dönemi’nde de bölgedeki varlıklarını sürdürmüşlerdir.
ETİK BEYAN BULUNMAMAKTADIR.
The Phrygians migrated to Anatolia starting from the 13th century BC and spread in various regions of Anatolia, with Gordion being the center. In the 8th century BC, the Phrygians became one of the most powerful political structures in the region. Gordion, located on the King’s Road in ancient times, was founded by the Phrygian King Gordias. The borders of the Phrygians expanded during the period of Midas, the son of Gordias. The Cimmerians, who entered Anatolia from the Caucasus, came to Gordion in the 7th century BC and ended the dominance of the Phrygian State. Phrygian King Midas ended his life by drinking bull’s blood. The local people continued their existence for a while in Gordion and various parts of Central Anatolia. The Cimmerians turned towards the west and reached the borders of Lydia. Lydian kings fought against Cimmerian raids. The struggle of the Lydians continued until King Alyattes expelled the Cimmerians from Anatolia in 609 BC. Cimmerians ruled in Anatolian lands for approximately 100 years. Traces of the Cimmerians in Gordion and its surroundings can be detected through archaeological data. Steppe tribes buried their dead in graves called kurgans. The name kurgan is called tumulus in ancient Greek sources. Gordion tumuli are similar to Central Asian kurgans. Some tumuli in Gordion bear traces of the steppe tribes. NN, KY, B, Z, P, and W tumuli in Gordion are some of these. Steppe animal-style artifacts were unearthed from these graves. Archaeological findings indicate the presence of the Cimmerians in Gordion and its surroundings. After the collapse of the Phrygian State, Gordion became a region open to settlements, but it lost its status as a capital. The Phrygians lived under the rule of the Lydian Kingdom and continued their presence in the region during the Persian Period.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Old Anatolian History |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | March 24, 2024 |
Submission Date | January 11, 2024 |
Acceptance Date | March 1, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 |
OANNES Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır. (CC BY NC)
Dergimize yalnızca Eskiçağ Tarihi, Arkeoloji ve Eskiçağ Dilleri ve Kültürleri alanlarından yayın kabulü yapılmaktadır. Diğer alanlardan gönderilen yayınlar değerlendirmeye alınmamaktadır.