The mirror is the reflection of the truth... It is lie-free... It is mesmerizing...
It is the most beautiful object that does not know what a lie is and reflects what falls on it with all its reality. Human beings, who have always succumbed to their sense of curiosity, first used the water surface with the effort to see their reflection from the early ages and then made mirrors by polishing materials such as obsidian and bronze. Over time, with the discovery and development of glass, they fulfilled their curiosity to see themselves by making mirrors with glazed backs. Mirrors, objects that were not easily accessible to everyone in ancient times, were used by elite people. The fact that mirrors are commonly found as grave finds, as well as being widely embroidered on tomb steles and vases, suggests that mirrors are sacred objects. Mirrors, which are generally an indispensable cosmetic item for women in every period, especially with their ornament and beauty reflection, have also found a symbolic place in myths, history, culture, and literature.
This study will analyze the use, development, and types of mirrors in Antiquity with the bronze mirror preserved in the Ordu Museum. The mirror in the Ordu Museum, which was transferred from the Adana Museum, is a unique artifact, and analogy was used as a dating method. Since the mirrors made of bronze were used for a wide range of dates until the Byzantine period, it was impossible to give a clear date. However, as a similar example, grave finds, which we can generally give short interval dates, were taken as a basis. With the application of this method, we can say that our artifact bears the characteristics of bronze mirrors used in the 5th-4th century BC.
Gerçeğin yansımasıdır ayna… Yalansızdır… Büyüleyicidir…
Yalan nedir bilmeyen, üzerine düşeni olduğu gibi tüm gerçekliği ile yansıtan en güzel eşyadır. Merak duygusuna her zaman yenik düşen insan, ilk çağlardan itibaren yansımasını görme çabası ile ilk olarak su yüzeyini kullanmışlar ardından obsidyen, bronz gibi malzemeleri parlatarak ayna yapmışlardır. Zamanla camın keşfi ve gelişimi ile birlikte arkası sırlı aynalar yaparak kendilerini görme merakını gidermişlerdir. Antik çağlarda herkesin rahatlıkla ulaşamadığı bir nesne olan aynalar seçkin kişilerce kullanılmıştır. Genelllikle mezar buluntusu olarak ortaya çıktığı gibi mezar stellerinde ve vazolarda da yaygın olarak işlenmiş olması aynaların kutsal bir eşya olduğunu da düşündürmektedir. Özellikle süsü ve güzelliği yansıtması ile her dönem genellikle kadınların vazgeçemediği bir kozmetik eşyası olan aynalar mitlerde, tarihte, kültürde ve edebiyatta da simgesel olarak yer bulmuştur.
Çalışmada Ordu Müzesi’nde korunan bronz aynayla, Antik Çağ’da aynaların kullanımı, gelişimi ve ayna tipleri incelenecektir. Adana Müzesi’nden devir yolu ile gelen Ordu Müzesi’ndeki ayna ünik bir eserdir ve tarihleme yöntemi olarak analoji kullanılmıştır. Bronz malzemeden yapılan aynalar Bizans dönemine kadar geniş bir tarih aralığında kullanılmış olması sebebi ile net bir tarih vermek mümkün olmamış ancak benzer örnek olarak genellikle kısa aralıklı tarihler verebileceğimiz mezar buluntuları esas alınmıştır. Bu yöntemin uygulanması ile eserimizin MÖ 5.-4. yüzyılda kullanım görmüş bronz aynaların özelliklerini taşıdığını söyleyebiliriz.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Archaeological Science, Hellenistic Period Archeology, Greek and Roman Period Archeology, Archaeology (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | March 26, 2025 |
Submission Date | October 23, 2024 |
Acceptance Date | March 26, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 7 Issue: 1 |
OANNES Journal is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License. (CC BY NC)
Only publications in the fields of Ancient History, Archeology and Ancient Languages and Cultures are accepted in OANNES Journal. Publications sent from other fields are not taken into consideration.
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.tr