It is important for organizational productivity that an environment
where employees can express their own values and their merits are
recognized be constructed. Studies indicate that the period or the
generation in which people are born affect their values, attitudes and
behaviors. As have been revealed in many studies, differences among
generations in terms of values are expected to have their reflections in
business values, too. This study aimed to investigate the business
values of generation Y, who are disputed to be significantly different
from previous generations and are expected to constitute 75 % of the
business life in the next decade. The scope of the study includes
generation Y employees born between the dates of 1977 and 1994 in
industrial enterprises in the province of Konya. A scale called “Turkish
Work Mentality”(TWM), which was developed by Aldemir, Arbak and Özmen
(2003) taking into consideration the values of Western and local origins
and improved by incoporating characteristics specific to Turkish
culture, was used as the data collection instrument.
Çalışanların kendi değerlerini ifade edebildikleri, onların değerlerinin
anlaşıldığı bir yapının oluşturulması örgütsel verimlilik açısından
önemlidir. Araştırmalar gösteriyor ki kişinin doğduğu dönem ya da kuşağı
onun değerlerini, tutumlarını ve davranışlarını etkilemektedir. Pek çok
çalışmada ortaya konan kuşaklar arasındaki değer farklılıklarının, iş
değerlerine de yansıması beklenmektedir. Bu çalışmada, gelecek on yılda
iş hayatının %75’ini oluşturması beklenen, önceki kuşaklardan oldukça
farklı olduğu tartışılan Y kuşağının iş değerlerinin araştırılması
amaçlanmıştır. Çalışmanın kapsamı Konya ilinde, sanayi işletmelerinde
çalışan 1977-1994 arası doğumlu Y Kuşağı çalışanlardır. Veri toplama
aracı olarak, Aldemir, Arbak ve Özmen (2003) tarafından, batı ve yerel
kaynaklı değerler göz önünde bulundurularak oluşturulmuş, Türk kültürüne
ait özellikler ile geliştirilmiş “İş Görme Anlayışı (İGA)” olarak
adlandırılan ölçek kullanılmıştır.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | September 30, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 1 Issue: 2 |