Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İslâm Medeniyeti'nin Temelleri

Yıl 2024, Sayı: 2, 1 - 10, 30.03.2024
https://doi.org/10.5281/zenodo.10887072

Öz

İslâm medeniyeti tevhîd ve hiyerarşi fikrine dayanır. Bu görüşe göre, varlık mertebelerini birbirinden büsbütün bağımsız bölgeler olarak görmek doğru değildir. Doğrusu, her şey Bir'in, birbirini tamamlayan tezahürleridir. Bunun sonucu olarak, âlem, gerçekliğin her bir düzeyinin aynı zamanda bir arada bulunduğu büyük bir hiyerarşidir. Bu bağlamda, İslâm medeniyetini anlamaya çalışırken, akılda tutulması gereken şey, sadece sanat ve bilimlerdeki çeşitlilik değil, aynı zamanda İslâmî okulların teolojik ve felsefi yorumlarındaki çoğulculuktur. İslâm'ın tek boyutlu (monolitik) bir gerçeklik olduğunu ve İslâm medeniyetinin yaratıcılığa ve farklılıklara müsaade etmediğini düşünmekten daha hatalı bir şey yoktur. Birlik ilkesi İslâmî olan her şeye her zaman hâkim olsa bile, bizzat din hakkındaki yorumlarda bir çeşitlilik olagelmiştir. Çünkü tanımı itibâriyle, medeniyet, tüm insanlara hitap eden bir tarih-toplum gerçekleşmesidir. Tek kişiye ya da tüm insanlara yönelik cephesiyle medeniyet, insanın hem biyolojik ve fizyolojik ihtiyaçlarına cevap veren, hem de mânevî-ahlâkî, metafizik ve kültürel gereksinimlerini karşılayan bir sistemdir. O, insanı tüm cepheleriyle ele alır.

Kaynakça

  • Bakar, Osman. İslâm Bilim Tarihi ve Felsefesi. çev. Işık Yanar. İstanbul: İnsan Yayınları, 2012.
  • Chittick, William C. Science of the Cosmos, Science of the Soul: The Pertinence of Islamic Cosmology in the Modern World. Oxford: Oneworld, 2007.
  • Chittick, William C. Varolmanın Boyutları: Tasavvuf ve Vahdetü`l-Vücûd Üstüne Yazılar. çev. Turan Koç. İstanbul: İnsan Yayınları, 2007.
  • De Pasquier, Roger. Birlik Medeniyetinin Kökleri. çev. Hakan Yurdakul. İstanbul: İnsan Yayınları, 1995.
  • Fârâbî, Ebu Nasr el-. Es-Siyâsetü'l-Medeniyye veya Mebâdü'ül-Mevcûdât. çev. Mehmet S. Aydın vd. İstanbul: Büyüyenay Yayınları, 2017.
  • Fârâbî, Ebu Nasr el-. Kitabü Arai Ehli'l-Medinetü'l-Fâdıla. Beyrut: Darü'l-Maşrık, 1991.
  • Garaudy, Roger. İnsanlığın Medeniyet Destanı. çev. Cemal Aydın. İstanbul: Pınar Yayınları, 1995. Basım, ts.
  • Guénon, René. Niceliğin Egemenliği ve Çağın Alâmetleri. çev. Mahmut Kanık. İstanbul: İz Yayıncılık, 1990. Basım, ts.
  • Izutsu, Toshihiko. İslâm`da Varlık Düşüncesi. çev. İbrahim Kalın. İstanbul: İnsan Yayınları, ts.
  • Karakoç, Sezai. Düşünceler I: Kavramlar. Diriliş Yayınları, 3. Basım, 2005.
  • Karakoç, Sezai. İnsanlığın Dirilişi. İstanbul: Diriliş Yayınları, 6. Basım, 2005.
  • Kılıç, Mahmut Erol. İbn Arabî Düşüncesine Giriş: Şeyh-i Ekber. İstanbul: Sufî Kitap, 2009.
  • Koç, Turan. İslâm Estetiği. İstanbul: İsam Yayınları, 2008.
  • Nasr, Seyyed Hossein. Islamic Art and Spirituality. Albany, N.Y: State University of New York Press, 1987.
  • Nasr, Seyyid Hüseyin. Makaleler – 1. çev. Şehabeddin Yalçın. İstanbul: İnsan Yayınları, 2007.
  • Schuon, Frithjof. Dimensions of Islam. çev. P. N. Townsand. Lahore: Suhail Academy, 1985.
  • Schweitzer, Albert. Medeniyet Felsefesi. çev. Yusuf Kaplan. İstanbul: Külliyat Yayınları, 2011.
  • Seyyed Hossein, Nasr. An Introduction to Islamic Cosmological Doctrines. Thames and Hudson, 1978.
  • Tatar, Burhanettin. İslam Düşüncesine Giriş. İstanbul: Değer Eğitim Merkezi Yayınları, 2009.
  • Taylor, Charles. Modernliğin Sıkıntıları. çev. Uğur Canbilen. İstanbul: Ayrıntı Yayınları, 1991.

The Foundations of Islamic Civilization

Yıl 2024, Sayı: 2, 1 - 10, 30.03.2024
https://doi.org/10.5281/zenodo.10887072

Öz

Islamic civilization is based on the idea of tawheed and hierarchy. According to this view, it is not correct to see the levels of existence as completely independent regions. In fact, everything is a manifestation of the One that complements each other. Hence the cosmos is a grand hierarchy in which every level of reality is present simultaneously. In this context, in trying to understand Islamic civilization, it is essential to keep in mind not only the diversity of the arts and the sciences, but also the plurality of theological and philosophical interpretations of Islamic schools. There is nothing more erroneous than thinking that Islam is a monolithic reality and that Islamic civilization did not allow the creation or diversities. Even if the principle of unity (tawheed) has always dominated everything Islamic, there has always been a diversity of interpretations of the religion itself. Because by definition, civilization is a historical realization addressed to all people. Civilization, with its aspect aimed at a single person or all people, is a system that responds to both the biological and physiological needs of humans and their spiritual-moral, metaphysical and cultural requirements. He deals with the human being on all fronts.

Kaynakça

  • Bakar, Osman. İslâm Bilim Tarihi ve Felsefesi. çev. Işık Yanar. İstanbul: İnsan Yayınları, 2012.
  • Chittick, William C. Science of the Cosmos, Science of the Soul: The Pertinence of Islamic Cosmology in the Modern World. Oxford: Oneworld, 2007.
  • Chittick, William C. Varolmanın Boyutları: Tasavvuf ve Vahdetü`l-Vücûd Üstüne Yazılar. çev. Turan Koç. İstanbul: İnsan Yayınları, 2007.
  • De Pasquier, Roger. Birlik Medeniyetinin Kökleri. çev. Hakan Yurdakul. İstanbul: İnsan Yayınları, 1995.
  • Fârâbî, Ebu Nasr el-. Es-Siyâsetü'l-Medeniyye veya Mebâdü'ül-Mevcûdât. çev. Mehmet S. Aydın vd. İstanbul: Büyüyenay Yayınları, 2017.
  • Fârâbî, Ebu Nasr el-. Kitabü Arai Ehli'l-Medinetü'l-Fâdıla. Beyrut: Darü'l-Maşrık, 1991.
  • Garaudy, Roger. İnsanlığın Medeniyet Destanı. çev. Cemal Aydın. İstanbul: Pınar Yayınları, 1995. Basım, ts.
  • Guénon, René. Niceliğin Egemenliği ve Çağın Alâmetleri. çev. Mahmut Kanık. İstanbul: İz Yayıncılık, 1990. Basım, ts.
  • Izutsu, Toshihiko. İslâm`da Varlık Düşüncesi. çev. İbrahim Kalın. İstanbul: İnsan Yayınları, ts.
  • Karakoç, Sezai. Düşünceler I: Kavramlar. Diriliş Yayınları, 3. Basım, 2005.
  • Karakoç, Sezai. İnsanlığın Dirilişi. İstanbul: Diriliş Yayınları, 6. Basım, 2005.
  • Kılıç, Mahmut Erol. İbn Arabî Düşüncesine Giriş: Şeyh-i Ekber. İstanbul: Sufî Kitap, 2009.
  • Koç, Turan. İslâm Estetiği. İstanbul: İsam Yayınları, 2008.
  • Nasr, Seyyed Hossein. Islamic Art and Spirituality. Albany, N.Y: State University of New York Press, 1987.
  • Nasr, Seyyid Hüseyin. Makaleler – 1. çev. Şehabeddin Yalçın. İstanbul: İnsan Yayınları, 2007.
  • Schuon, Frithjof. Dimensions of Islam. çev. P. N. Townsand. Lahore: Suhail Academy, 1985.
  • Schweitzer, Albert. Medeniyet Felsefesi. çev. Yusuf Kaplan. İstanbul: Külliyat Yayınları, 2011.
  • Seyyed Hossein, Nasr. An Introduction to Islamic Cosmological Doctrines. Thames and Hudson, 1978.
  • Tatar, Burhanettin. İslam Düşüncesine Giriş. İstanbul: Değer Eğitim Merkezi Yayınları, 2009.
  • Taylor, Charles. Modernliğin Sıkıntıları. çev. Uğur Canbilen. İstanbul: Ayrıntı Yayınları, 1991.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İslam Felsefesi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Cenan Kuvancı 0000-0002-1175-7071

Erken Görünüm Tarihi 29 Mart 2024
Yayımlanma Tarihi 30 Mart 2024
Gönderilme Tarihi 28 Aralık 2023
Kabul Tarihi 29 Ocak 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Sayı: 2

Kaynak Göster

ISNAD Kuvancı, Cenan. “İslâm Medeniyeti’nin Temelleri”. Ordu Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 2 (Mart 2024), 1-10. https://doi.org/10.5281/zenodo.10887072.

Ordu Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi,
Creative Commons Lisansı Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır.