Bu araştırmanın temel amacı, 2012-2013 eğitim
öğretim yılından itibaren ortaokul programında yürürlüğe giren bilim
uygulamaları dersi hakkında öğrenci ve öğretmen görüşlerinin tespit
edilmesidir. Araştırmanın çalışma grubunu; Ordu ilinde bilim uygulamaları
dersini alan Bilim Sanat Merkezi
ortaokulları olmak üzere toplam 29 ortaokul 6. sınıf öğrencisi ve 6 fen bilgisi
öğretmeni oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak öğrencilerin ve
öğretmenlerin görüşlerini belirlemek amacıyla açık uçlu sorulardan oluşan iki farklı
anket formu kullanılmıştır. Anket formlarından elde edilen nitel veriler içerik
analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. Araştırmanın bulguları incelendiğinde bilim
uygulamaları dersi hakkında öğrencilerin olumlu görüşlere sahip oldukları
sonucuna ulaşılmıştır. Öğretmenlerin ise bazı eksiklerin tamamlanması ile
dersin daha yararlı olacağı konusunda hemfikir oldukları sonucuna ulaşılmıştır.
The
aim of this study was to examine the students’ and teachers’ views on science
implementations course that has been applied secondary school since 2012-2013
educational years. The working group of this study composed of total 29
secondary school 6th grade students who studied science implementations course
and 6 science teachers. 10 students studied at Science and Art Center
10 students studied at a secondary school in city center
and also 10 students studied at a secondary school in a village
questionnaire forms composed of open ended questions. One of questionnaire forms
was prepared for determining the teachers’ views and the other one was prepared
for determining the students’ views on science implementations course. The
qualitative data obtained from questionnaire forms were analyzed with content
analysis method. Codes and themes were creative from these data. In results of
this study has been seen that students have positive views on science
implementations course. Science teachers think that if some insufficiencies
were completed, it will be more successful.
Journal Section | Research Article |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 9, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 1 Issue: 1 |