Bu çalışmada ortaokul
öğrencileri için Grafiklere Yönelik Özyeterlik İnanışları ve Tutumları (GYÖİT)
ölçeği ve fen derslerinde sıklıkla kullanılan farklı grafik türlerine göre
grafik okuryazarlık algı düzeylerini belirlemek için Grafik Türüne göre Grafik
Okuryazarlığı Algısı (GTGOA) ölçeği geliştirilmiştir. Geliştirilen ölçeklerin,
orta seçeneği bulunmayan 4’lü ve orta seçeneği bulunan 5’li likert skalalarda
eşzamanlı olarak çalışabilmesi için GYÖİT ve GTGOA ölçekleri benzer özellikteki
ortaokul öğrencileri üzerinde Uygulama 1 (n=439) ve Uygulama 2 (n=137) olmak
üzere iki defa uygulanmıştır. Uygulama 1 ve Uygulama 2 verileri için yapılan
açımlayıcı faktör analizleri sonuçları birlikte değerlendirilmiş ve sadece her
iki uygulamada da ortak çalışan maddeler seçilerek ölçeklere son halleri
verilmiştir. Faktör analizleri ile yapı geçerlikleri sağlanan GYÖİT ve GTGOA
ölçekleri için hesaplanan Cronbach alfa güvenirlik katsayıları ile de
geliştirilen her iki ölçeğin 4’lü veya 5’li likert skalalı olarak
kullanılabilecek biçimde bilimsel geçerlik ve güvenirlik kriterlerini sağladığı
belirlenmiştir.
This study was designed to develop the Graph Self-Efficacy Beliefs and
Graph Attitudes (GSEBGA) scale and Graph Literacy Perception according to Graph
Types (GLPGT) scale to measure middle school students’ perceived graphical
literacy levels according to different types of graphs that are frequently used
in science classes. In order to be able to use the scales simultaneously in
both a 4 point likert scale without a middle option and a 5 point likert scale
with a middle point option, both GSEBGA and GLPGT scales were administered to
similar samples of middle school students at two different occasions of
Application 1 (n=439) and Application 2 (n=137). The results of the exploratory
factor analyses for the data from Application 1 and Application 2 were
evaluated together and only the items that worked in both cases were allowed to
stay in the scales. Confirmatory factor analyses were conducted to confirm the
factor structures of the final versions of the scales. Based on the factor
analyses results and the Cronbach alpha reliability coefficients calculated for
each factor in the GSEBGA and GLPGT scales and on the comparisons of the
upper-lower 27% groups formed according to the final version of the scales, it
has been concluded that both scales satisfy the validity and reliability
conditions and can be used either in a 4 point or 5 point likert scale format
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 25, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 4 Issue: 1 |