Research Article
BibTex RIS Cite

KAMU PERSONEL YÖNETİM SİSTEMİNDE SÖZLEŞMELİ PERSONELİN GÖREVDE YÜKSELME SORUNLARI ÜZERİNE BİR İNCELEME YÜKSEK ÖĞRENİM KREDİ VE YURTLAR KURUMU ÖRNEĞİ

Year 2022, , 1 - 15, 27.06.2022
https://doi.org/10.55580/oguzhan.815040

Abstract

Cumhuriyetin ilanı ile Türk Bürokrasisi, rasyonel ve liyakat esaslı çalışan bir sisteme kavuşturulmak istenmiştir. Bu amaçla çeşitli yasal düzlemeler hayata geçirilmiş, memuriyet yasal güvenceye kavuşturulmuş, yüksek statüde bir meslek haline getirilmiştir. Bürokrasinin ve memuriyetin toplum üzerindeki etkisi refah devleti politikalarıyla daha da artmıştır. 1980’li yıllarda ortaya çıkan Yeni Sağ ve Yeni Kamu İşletmeciliği yaklaşımlarıyla, bürokrasi zayıflatılarak kontrol altına alınmak istenmiştir. Geleneksel kamu yönetimi anlayışının yaratığı, bütçe açığı, güven açığı ve performans açığı gibi negatif dışsallıkların önüne geçmek amacıyla, kamu personel yönetiminde sözleşmeli statüde çalışma ve insan kaynakları yönetimi anlayışı yerleştirilmek istenmiştir. Cumhurbaşkanlığı Hükümet sistemi ile de yapının reform edilmesi, insan kaynakları yönetimi esasında bir kamu personel rejimi oluşturulması hedeflenmiştir. Ancak reform çalışmalarına yönelik gerekli yasal düzenlemeler uygulamaya konulamamış, kamuda birden fazla statüde ve yasal düzenlemeye göre çalışan bir personel yapısı meydana gelmiştir. Gençlik ve Spor Bakanlığına bağlı Kredi ve Yurtlar kurumunun ilan ettiği görevde yükselme sınavı, bu sorunların uygulamaya yansımasını temsil etmektedir. Kurum içerisinde birden fazla statüde çalışan personellerin görevde yükselme sınavlarına yasal düzenlemelerdeki eksiklikler nedeniyle katılamadıkları görülmektedir.

References

  • Acar, O. K. (2019). Personel Yönetiminden İnsan Kaynakları Yönetimine: Cumhuriyet Dönemi Kamu Personel Yönetim Tarihçesi. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 24(1), 119-146.
  • Akgüner, T. (2001). Kamu Personel Yönetimi. İstanbul: Der Yayınları.
  • Albayrak, S. O. (2020). Türkiye’de Kamu Personel Yönetiminin Yeni Kurumsal Yapısı ve Kamu İstihdamının Yeni Görünümü. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 75(4), 1517-1549.
  • Altunok, H. (2018). Türkiye’de Personel Reform Politikalarının Başlangıç Dönemi. Yasama Dergisi, 38, 48-69.
  • Avaner, T. Fedai, R. (2019). Türk Kamu Yönetiminde Ofis Sistemi: E-Devlet Uygulamalarından Dijital Dönüşüm Ofisine. Amme İdaresi Dergisi, 52(2), 149-172.
  • Bozkurt, Ö. ve E., Turgay, S., S.(Ed.) (1998), Kamu Yönetimi Sözlüğü. Ankara: TODAİE, No: 283.
  • Boztepe, M. (2018). Yeni Kamu Yönetimi ve Geleneksel Kamu Personel Rejimi Üzerine Etkileri. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20(3), 191-210.
  • Canman, D. (1995). Çağdaş Personel Yönetimi, Ankara, TODAİDE.
  • Duran, A. Y. (2017). İdari Hizmet Sözleşmesi. Erciyes Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 12(1), 115-154.
  • Ekinci, Nizamettin. (1997). Devlet Personel Başkanlığının Kamu Yönetimindeki Yeri ve Fonksiyonları Açısından Önemi, T.C. Başbakanlık Devlet Personel Başkanlığı Yayınlanmamış Uzmanlık Tezi, Ankara.
  • Gökdeniz, K. vd. (2017). Cumhuriyet Sonrası Türk Kamu Yönetimi’nde Liyakat Sistemi uygulamaları, Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 6(2), Aralık, 200-215.
  • GSB, (2018). Gençlik ve Spor Bakanlığı Stratejik Planı 2019-2023, Ankara.
  • GSB, (2019). Gençlik ve Spor Bakanlığı, 2019 yılı Kurumsal Mali Durum ve Beklenti Raporu, Strateji Geliştirme Başkanlığı, Ankara.
  • Güler, B. A. (2003). Kamu Personel Sisteminde Reform Zorlamaları, Amme İdaresi Dergisi, 36(4), 17-34.
  • Günday, M. (2011). İdare Hukuku (10. Baskı). Ankara: İmaj Yayınevi.
  • Heper, M. (1977). Negative Bureaucratic Politics in a Mordernizing Contex: The Turkish Case, Journal of South Asian and Middle Eastern Studies, 1(1), September, 65-84.
  • Heper, M. (1985). The State Tradition in Turkey, Walkington: Eothen Press.
  • Heper, M. (2001). The State and Bureaucracy: The Turkish Case in Historical Perspective., A. Frazmand (Eds.): Handbook of Comparative and Development Public Administration. (2. Edition) inside, (677-686), Newyork: Dekker.
  • İlal, E. (1966). Sınıflandırma ve Devlet Memurları Kanunu, İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi Mecmuası, 32(2-4), 749-781.
  • İzci, F. ve Yıldız, Ş. (2017). Türkiye’de Kamu Personel Yönetiminden İnsan Kaynakları Yönetimine Geçiş: Temel Sorunlar Ve Çözüm Önerileri, Al Farabi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 1(3), 397-412.
  • Kalağan, G. (2010a). Cumhuriyet Dönemi Türk Kamu Bürokrasisinde Yeniden Yapılanma ve Yönetsel Reform Çalışmaları, Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 2(1), 65-84.
  • Kalağan, G. (2010b). Türkiye’de 1980 Sonrası Bürokratik Dönüşüm, İstanbul: Beta Yayınevi.
  • Kalağan, G. ve Saydam, S. (2021). “Türk Kamu Personel Yönetiminde Liyakat, Yerel Yönetimler Üzerine Bir İnceleme”, P. Akarçay (Ed.), Yerel Yönetimlerde Güncel Yaklaşımlar Teoriden Pratiğe, içinde (176-202), Bursa: Ekin Yayınevi.
  • Kalkınma Bakanlığı (2018). On Birinci Kalkınma Planı (2019-2023) Kamu Harcamalarında Etkinlik Çalışma Grubu Raporu, Ankara, Erişim 20 Mart 2022, http://www.sbb.gov.tr/w pcontent/uploads/2020/04/KamuHarcamalarindaEtkinlikCalismaGrubuRaporu.pdf
  • Karahanoğulları O. (2002). Kamu Hizmeti(Kavram ve Hukuksal Rejim), Ankara: Turhan Kitabevi.
  • Kayar, N. (2020). Kamu Personel Yönetimi (10. Basım), Bursa: Etkin Yayınevi.
  • Keçeli, E., S. (2013), “Kamu Yönetiminin Yeniden Yapılanması Çerçevesinde Devlet Personel Başkanlığına Yönelik Bir Çözümleme”, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İzmir Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Kır, M. Kyk Çalışanlarının Sorunları İle İlgili "Gençlik ve Spor Bakanı Suat Kılıç'a Açık Mektup. Erişim 15 Mart 2022, http://www.gazetekamu.com/kyk-calisanlarininsorunlari.html.
  • Köroğlu, Ö. T. (2010). “Türkiye’de Personel Yönetiminden İnsan Kaynaklarına Geçişte Esneklik Ve Memur Statüsü”, Türk İdare Dergisi, S. 469, ss. 139-164.
  • KYK, (2017). Kredi ve Yurtlar Kurumu 2018-2022 Stratejik Planı, Ankara.
  • Mavili, T. (2019). “Kamu Personel Sözleşmeleri”, Gümrük ve Ticaret Dergisi, 5(15), s. 10-31.
  • Memurlar.net, Gençlik ve Spor Bakanlığı GYUD sınavında, Bir Çok Kadro Boş Kaldı. Erişim 6 Ocak 2021, https://www.memurlar.net/haber/947346/genclik-ve-spor-bakanligi-gyud-sinavinda-bir-cok-kadro-bos-kaldi.html
  • Memur-Sen. Sözleşmeli Kamu Görevlilerinin Sorun ve Beklentilerinin Araştırılması, Erişim 15 Mart 2022, https://www.memursen.org.tr/yayinlar/raporlar/sozlesmelilik.pdf.
  • Mıhçıoğlu, C. (1958). Türkiye’de Memuriyete Girişte Liyakat Prensibi, Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 13, 109-116.
  • Mıhçıoğlu, C. (1987). Devlet Personel Dairesinin Kuruluş Yılları Anımsamalar, Düşünceler, Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 42(1), 75-114.
  • Sayan, İ. Ö. (2009). Türkiye'de Kamu Personel Sistemi: İdari, Askeri, Akademik, Adli Personel Ayrımı, Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 64(1), 201 - 245.
  • Şaylan, G. (2000). Kamu Personel Yönetiminden İnsan Kaynakları Yönetimine Geçiş, İstanbul: TESEV Yayınları.
  • Tutum, C. (1970), Yeni Personel Rejimi Üzerine, Amme İdaresi Dergisi, 3(3), 11-29.
  • Yılmazöz, M. (2009). Türkiye’de Kamu Personel Yönetimi Sorunu, Maliye Dergisi, 157, 293-302.

A REVIEW ON THE PROBLEMS OF CONTRACTED STAFF IN THE PUBLIC STAFF MANAGEMENT SYSTEM THE CASE OF HIGHER EDUCATION CREDIT AND DORMITORY INSTITUTION

Year 2022, , 1 - 15, 27.06.2022
https://doi.org/10.55580/oguzhan.815040

Abstract

With the proclamation of the Republic, the Turkish bureaucracy was aimed to achieve a rational and merit-based system. For this purpose, various legal levels have been implemented, civil service has been legally guaranteed, and it has become a high-status profession. The influence of bureaucracy and civil service on society has increased with welfare state policies. With the New Right and New Public Management approaches that emerged in the 1980s, it was desired to control the bureaucracy by weakening it. In order to prevent negative externalities such as budget deficit, confidence deficit and performance deficit, which are created by the traditional public administration approach, it is desired to place a contracted employment and human resources management approach in public personnel management. With the Presidential Government system, it was aimed to reform the structure and to establish a public personnel regime based on human resources management. However, the necessary legal regulations for reform studies could not be implemented, and a staff structure that works in more than one status and according to legal regulations has emerged in the public sector. The promotion exam announced by the Credit and Dormitories institution affiliated to the Ministry of Youth and Sports represents the reflection of these problems in practice. It is seen that the personnel working in more than one status within the institution cannot attend the promotion exams due to the deficiencies in the legal regulations.

References

  • Acar, O. K. (2019). Personel Yönetiminden İnsan Kaynakları Yönetimine: Cumhuriyet Dönemi Kamu Personel Yönetim Tarihçesi. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 24(1), 119-146.
  • Akgüner, T. (2001). Kamu Personel Yönetimi. İstanbul: Der Yayınları.
  • Albayrak, S. O. (2020). Türkiye’de Kamu Personel Yönetiminin Yeni Kurumsal Yapısı ve Kamu İstihdamının Yeni Görünümü. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 75(4), 1517-1549.
  • Altunok, H. (2018). Türkiye’de Personel Reform Politikalarının Başlangıç Dönemi. Yasama Dergisi, 38, 48-69.
  • Avaner, T. Fedai, R. (2019). Türk Kamu Yönetiminde Ofis Sistemi: E-Devlet Uygulamalarından Dijital Dönüşüm Ofisine. Amme İdaresi Dergisi, 52(2), 149-172.
  • Bozkurt, Ö. ve E., Turgay, S., S.(Ed.) (1998), Kamu Yönetimi Sözlüğü. Ankara: TODAİE, No: 283.
  • Boztepe, M. (2018). Yeni Kamu Yönetimi ve Geleneksel Kamu Personel Rejimi Üzerine Etkileri. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20(3), 191-210.
  • Canman, D. (1995). Çağdaş Personel Yönetimi, Ankara, TODAİDE.
  • Duran, A. Y. (2017). İdari Hizmet Sözleşmesi. Erciyes Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 12(1), 115-154.
  • Ekinci, Nizamettin. (1997). Devlet Personel Başkanlığının Kamu Yönetimindeki Yeri ve Fonksiyonları Açısından Önemi, T.C. Başbakanlık Devlet Personel Başkanlığı Yayınlanmamış Uzmanlık Tezi, Ankara.
  • Gökdeniz, K. vd. (2017). Cumhuriyet Sonrası Türk Kamu Yönetimi’nde Liyakat Sistemi uygulamaları, Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 6(2), Aralık, 200-215.
  • GSB, (2018). Gençlik ve Spor Bakanlığı Stratejik Planı 2019-2023, Ankara.
  • GSB, (2019). Gençlik ve Spor Bakanlığı, 2019 yılı Kurumsal Mali Durum ve Beklenti Raporu, Strateji Geliştirme Başkanlığı, Ankara.
  • Güler, B. A. (2003). Kamu Personel Sisteminde Reform Zorlamaları, Amme İdaresi Dergisi, 36(4), 17-34.
  • Günday, M. (2011). İdare Hukuku (10. Baskı). Ankara: İmaj Yayınevi.
  • Heper, M. (1977). Negative Bureaucratic Politics in a Mordernizing Contex: The Turkish Case, Journal of South Asian and Middle Eastern Studies, 1(1), September, 65-84.
  • Heper, M. (1985). The State Tradition in Turkey, Walkington: Eothen Press.
  • Heper, M. (2001). The State and Bureaucracy: The Turkish Case in Historical Perspective., A. Frazmand (Eds.): Handbook of Comparative and Development Public Administration. (2. Edition) inside, (677-686), Newyork: Dekker.
  • İlal, E. (1966). Sınıflandırma ve Devlet Memurları Kanunu, İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi Mecmuası, 32(2-4), 749-781.
  • İzci, F. ve Yıldız, Ş. (2017). Türkiye’de Kamu Personel Yönetiminden İnsan Kaynakları Yönetimine Geçiş: Temel Sorunlar Ve Çözüm Önerileri, Al Farabi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 1(3), 397-412.
  • Kalağan, G. (2010a). Cumhuriyet Dönemi Türk Kamu Bürokrasisinde Yeniden Yapılanma ve Yönetsel Reform Çalışmaları, Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 2(1), 65-84.
  • Kalağan, G. (2010b). Türkiye’de 1980 Sonrası Bürokratik Dönüşüm, İstanbul: Beta Yayınevi.
  • Kalağan, G. ve Saydam, S. (2021). “Türk Kamu Personel Yönetiminde Liyakat, Yerel Yönetimler Üzerine Bir İnceleme”, P. Akarçay (Ed.), Yerel Yönetimlerde Güncel Yaklaşımlar Teoriden Pratiğe, içinde (176-202), Bursa: Ekin Yayınevi.
  • Kalkınma Bakanlığı (2018). On Birinci Kalkınma Planı (2019-2023) Kamu Harcamalarında Etkinlik Çalışma Grubu Raporu, Ankara, Erişim 20 Mart 2022, http://www.sbb.gov.tr/w pcontent/uploads/2020/04/KamuHarcamalarindaEtkinlikCalismaGrubuRaporu.pdf
  • Karahanoğulları O. (2002). Kamu Hizmeti(Kavram ve Hukuksal Rejim), Ankara: Turhan Kitabevi.
  • Kayar, N. (2020). Kamu Personel Yönetimi (10. Basım), Bursa: Etkin Yayınevi.
  • Keçeli, E., S. (2013), “Kamu Yönetiminin Yeniden Yapılanması Çerçevesinde Devlet Personel Başkanlığına Yönelik Bir Çözümleme”, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İzmir Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Kır, M. Kyk Çalışanlarının Sorunları İle İlgili "Gençlik ve Spor Bakanı Suat Kılıç'a Açık Mektup. Erişim 15 Mart 2022, http://www.gazetekamu.com/kyk-calisanlarininsorunlari.html.
  • Köroğlu, Ö. T. (2010). “Türkiye’de Personel Yönetiminden İnsan Kaynaklarına Geçişte Esneklik Ve Memur Statüsü”, Türk İdare Dergisi, S. 469, ss. 139-164.
  • KYK, (2017). Kredi ve Yurtlar Kurumu 2018-2022 Stratejik Planı, Ankara.
  • Mavili, T. (2019). “Kamu Personel Sözleşmeleri”, Gümrük ve Ticaret Dergisi, 5(15), s. 10-31.
  • Memurlar.net, Gençlik ve Spor Bakanlığı GYUD sınavında, Bir Çok Kadro Boş Kaldı. Erişim 6 Ocak 2021, https://www.memurlar.net/haber/947346/genclik-ve-spor-bakanligi-gyud-sinavinda-bir-cok-kadro-bos-kaldi.html
  • Memur-Sen. Sözleşmeli Kamu Görevlilerinin Sorun ve Beklentilerinin Araştırılması, Erişim 15 Mart 2022, https://www.memursen.org.tr/yayinlar/raporlar/sozlesmelilik.pdf.
  • Mıhçıoğlu, C. (1958). Türkiye’de Memuriyete Girişte Liyakat Prensibi, Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 13, 109-116.
  • Mıhçıoğlu, C. (1987). Devlet Personel Dairesinin Kuruluş Yılları Anımsamalar, Düşünceler, Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 42(1), 75-114.
  • Sayan, İ. Ö. (2009). Türkiye'de Kamu Personel Sistemi: İdari, Askeri, Akademik, Adli Personel Ayrımı, Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 64(1), 201 - 245.
  • Şaylan, G. (2000). Kamu Personel Yönetiminden İnsan Kaynakları Yönetimine Geçiş, İstanbul: TESEV Yayınları.
  • Tutum, C. (1970), Yeni Personel Rejimi Üzerine, Amme İdaresi Dergisi, 3(3), 11-29.
  • Yılmazöz, M. (2009). Türkiye’de Kamu Personel Yönetimi Sorunu, Maliye Dergisi, 157, 293-302.
There are 39 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Articles
Authors

Gökhan Kalağan 0000-0001-8296-6316

Salih Saydam

Publication Date June 27, 2022
Published in Issue Year 2022

Cite

APA Kalağan, G., & Saydam, S. (2022). KAMU PERSONEL YÖNETİM SİSTEMİNDE SÖZLEŞMELİ PERSONELİN GÖREVDE YÜKSELME SORUNLARI ÜZERİNE BİR İNCELEME YÜKSEK ÖĞRENİM KREDİ VE YURTLAR KURUMU ÖRNEĞİ. Oğuzhan Sosyal Bilimler Dergisi, 4(1), 1-15. https://doi.org/10.55580/oguzhan.815040