İnsan, yaşamı boyunca iş, ibadet, din, doğa olayları ve tarihi olaylar gibi birçok uğraşının içinde olmuştur. Ancak bu uğraşların yanı sıra insan hayatının önemli bir kısmını meydana getiren unsurlardan biri de oyun ve eğlencedir. İlk insandan bu yana her toplum kendi coğrafyası, inançları, ekonomisi ve gelenekleri gibi ölçütlere göre oyunlar ve eğlenceler tertip etmiştir. Türk toplumu da Orta Asya’da başlayan Şamanizm inancı başta olmak üzere kabul ettiği diğer dinlerin ve göç ettiği coğrafyaların da etkisiyle günümüze yansıyan eğlence kültürünü de taşımıştır.
Bu çalışmada da Burdur’un Bucak ilçesinde kadınlar tarafından düğü ve asker uğurlama törenlerinde oynanan gelin kaynana ilişkilerini mizahi bir mizansen ve dille anlatan dolma doldurma oyunu incelenecektir. Oyunun saha çalışması bizzat oyunu icra eden oyunculardan derlenerek yapılmıştır. Ayrıca bu çalışmada köy seyirlik oyunlarının kökeni, Şamanizm, kadın şamanlar, köy seyirlik oyunlarının Türk folkloruna yansımaları, oyunun oynanışı ve metni son olarak da işlevi konusunda bilgiler verilmiştir.
Bu çalışma, birinci yazarın ikinci yazar danışmanlığında hazırladığı doktora tezinden üretilmiştir
Human engages in a lot of occupations like business,worship,religion,natural events and annals during his/her life. However, besides these occupations, one of the factors framing an important part of human’s life is game and entertainment. Every community has organised games and entertainments according to the criterias like their geography,faithes, economy and traditions since the first human. Also Turkish community has transferred the entertainment culture reflecting today thanks to their first religion Shamanism beginning in the Middle Asia, their other religions and the geographies which they emigrated. In this study, the game ‘Dolma Doldurma’ narrating in a humorous enactment way and language the relationships between bride and mother-in-law is played by women at the ceremonies like ‘düğü’and ‘asker uğurlama’ in the province Bucak of Burdur. The fieldwork of game was made by gathering the players proffessing themselves. On the other hand in this study, there is information about the origin of village theatrical plays, Shamanizm, woman shamans, the reflections of village theatrical plays to Turkish folklore, the style and the passage of playing the game, finally the function.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Review Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 2 Issue: 1 |