The sea and maritime sector is of great importance in terms of both transportation and trade in the world. The only power of the maritime sector, which is a major link in the functioning trade chain, is the seafarers. For this reason, the welfare of the seafarers is important both for the returning trade circulation and for their personal well-being. At this point, 200 seafarers from various ship types and positions were reached for this research. In this study, seafarers' stress levels using the Organizational Stress Inventory, burnout levels using Maslach Burnout Inventory and depression levels using Beck Depression Inventory were examined by considering the sub-dimensions of the scales in terms of sociodemographic characteristics of seafarers. The data analysis of the research was t-test in SPSS 25.0 package program, one way ANOVA, Chi-square and Pearson correlation tests were used. As a result of the research, while the variables of gender, age, marital status, having children, position on the ship, working year in the Organizational Stress Scale of the seafarers differ significantly in the control dimension, according to the shift hours variable, they are in all sub-dimensions, including the workload, control dimension and social support sub-dimensions. significant difference is observed. On the other hand, within the framework of Maslach Burnout Inventory, age, position on board and ship type variables show a significant difference in the emotional burnout dimension, while the variables of having a child and working year show a significant difference in the emotional exhaustion and depersonalization sub-dimension. According to the Beck Depression Scale, a significant difference was found only in the education variable. According to the results of the correlation analysis; While there was a positive relationship between some dimensions, a negative relationship was observed in some dimensions
Dünya üzerinde gerek ulaşım gerek ticaret noktasında deniz ve denizcilik sektörü büyük önem arz etmektedir. İşleyen ticaret zincirinin büyük bir halkası olan denizcilik sektörünün yegâne güçleri ise denizcilerdir. Bunun içindir ki gemi adamlarının refahı hem dönen ticaret sirkülasyonu için hem de kişisel iyilik hali için önem arz etmektedir. Bu noktada bu araştırma için çeşitli gemi türlerinden ve pozisyonlarından 200 gemi adamına ulaşılmıştır. Bu araştırmada gemi adamlarının Örğütsel Stres Ölçegi kullanılarak stres düzeyleri, Maslach Tükenmişlik Envanteri kullanılarak tükenmişlik düzeyleri ve Beck Depresyon Ölçeği kullanılarak depresyon düzeyleri gemi adamlarının sosyodemoğrafik özellikleri açısından ölçeklerin alt boyutları dikkate alınarak incelenmiştir. Araştırmanın veri analizi SPSS 25.0 paket programında t-testi, one way ANOVA, ki-kare ve pearson korelasyon testleri kullanılarak yapılmıştır. Araştırma sonucunda gemi adamlarının Örgütsel Stres Ölçeğinde cinsiyet, yaş, medeni durum, çocuk sahibi olma, gemideki pozisyon, çalışma yılı değişkenleri kontrol boyutunda anlamlı farklılık gösterir iken vardiya saatleri değişkenine göre ise iş yükü, kontrol boyutu ve sosyal destek alt boyutları olmak üzere tüm alt boyutlarında anlamlı farklılık görülmektedir. Öte yandan Maslach Tükenmişlik Envanteri çerçevesinde ise yaş, gemideki pozisyon ve gemi türü değişkenleri duygusal tükenmişlik boyutunda anlamlı farklılık gösterirken çocuk sahibi olma ve çalışma yılı değişkenleri duygusal tükenmişlik ve duyarsızlaşma alt boyutunda anlamlı fark göstermektedir. Beck Depresyon Ölçeğine göre ise sadece eğitim değişkeninde anlamlı farklılık saptanmıştır. Korelasyon analizi sonucuna göre ise; bazı boyutlar arasında pozitif yönlü ilişkiye rastlanır iken bazı boyutlarda negatif yönlü ilişki görülmüştür.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 27 Nisan 2022 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2022 |
Kabul Tarihi | 27 Nisan 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 5 Sayı: 1 |