There is an organization in United Kingdom, whose previous name was TASG and which is now called BATAS (British Association for Turkish Area Studies), about Turkish life, culture, language and history. BATAS which is a civil institution concerning Turkey in Britain, has brought Turkey up to the British agenda with symposiums and conferences on different topics such as politics, literature and arts and has published a bulletin twice a year, with the support of its volunteer members, which is called Turkish Area Studies Review. The president of British Association of Turkish Area Studies, Celia Kerslake - retired lecturer from Oxford University Oriental Studies Faculty- has summarized the existing structure of academic studies in her article evaluating education and research programmes dealing with Turkey and Turkish culture in UK in the 2012 spring issue of the bulletin, Turkish Area Studies Review. In the article titled ‘Turkish Studies in the UK: Progress or Regression’, it has been strikingly put forward that Turkey and Turkish Studies from 1960s to today –within the boundaries of UK- in terms of the academic trainings/education, have regressive characteristics rather than progressive ones. In this paper, within the framework of Celia Kerslake’s work, current situations of UK educational institutions where academic studies regarding Turkey are carried out will be discussed briefly
İngiltere’de eski ismi TASG yeni adı BATAS ( British Association for Turkish Area Studies) olan Türklerin yaşamı, kültürü, dili ve tarihiyle ilgili bir organizasyon bulunmaktadır. Britanya’daki Türkiye’ye dair bir sivil kuruluş olan BATAS, ülkemizle ilgili çeşitli başlıklar altında ( siyaset, edebiyat,sanat vs.) sempozyum ve konferanslar düzenleyerek Türkiye’yi İngiliz gündemine taşımakta, ve gönüllü üyelerinin desteğiyle yılda iki defa yayınlanan dergisini üyelerine ‘Turkish Area Studies Review’ adıyla ulaştırmaktadır. BATAS başkanı Celia Kerslake, -Oxford Üniversitesi emekli öğretim üyesi- Turkish Area Studies Review adlı derginin 2012 bahar sayısında İngiltere’deki Türkiye ve Türk kültürü öğretim ve araştırma programlarına dair yaptığı değerlendirmede, bugüne kadar yapılan akademik düzeyde var olan yapıyı özetlemektedir. ‘Turkish Studies in the UK: Progress or Regression’ adını taşıyan makalede Türkiye ve Türkçe çalışmaları 1960’lardan günümüze - İngiltere sınırları içinde- akademik anlamda verilen öğretim açısından ilerleme yerine gerileyici bir özellik arzetmesi çarpıcı bir şekilde ortaya konmaktadır. Bu yazıda, Celia Kerslake’in çizdiği çerçeveyle, İngiltere’de Türkiye’ye dair akademik çalışmaların yürütüldüğü eğitim kurumlarının bugünkü durumları kısaca ortaya konmaya çalışılacaktır
Turkish Area Study British Association for Turkish Area Studies İngiltere’de Türkiye ve Türkçe çalışmaları
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | August 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 4 Issue: 7 |