Bu çalışma, otomotiv endüstrisinde kullanılan malzemelerin (AISI 1040) korozyon özelliklerinin iyileştirilmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla aynı yüzeye iki farklı kaplama tekniği uygulanmıştır. Araştırma kapsamında Alkali Zn-Ni kaplamalara farklı pasivasyon işlemleri (şeffaf, mavi, sarı ve siyah) uygulanmıştır. Pasivasyon tabakası üzerine Geomet 321 ve Geomet ML Black kaplamalar ile kaplanarak; çift katmanlı bir kaplama tabakası oluşturulmuştur. Bu kaplamaların yapışma ve korozyon etkilerini incelemek için kuru yapışma, su, nem ve tuz püskürtme testleri gerçekleştirilmiş ve her bir korozyon testinden sonra Cross Cut Çapraz kesme testleri yapılmıştır. Tüm bu testlerden sonra kırmızı ve beyaz pas oluşumu görsel analiz ile, atomik ağırlık yüzdeleri ve kaplama kalınlıkları ise X-ray ile incelenmiştir. Zn-Ni kaplamada uygulanan şeffaf pasivasyon, 321 ve ML Black sonraki uygulanan kaplamalar için hem yapışma hem de korozyon koruma gereksinimlerini tam olarak karşılamıştır. Testten sonra kaplama numunelerinde kırmızı pas oluşumu gözlenmedi; sadece kısmi beyaz pas oluşumu gözlendi ve yapışma testlerinde kaplama katmanında sıyrılma tespit edilmemiştir. Sonuç olarak, Zn-Ni + Pasivasyon işlemi sonrası uygulanan Geomet 321+ML Black kaplamaları için kullanılan pasivasyon işlemlerinden optimum sonuç; şeffaf pasifleştirilmiş Zn-Ni kaplamalar ile elde edilmiştir. 1200 saat sonunda bile kırmızı pas gözlenmemiştir.
Bize deneysel uygulama ve test imkanı sağladığı için Uzman Kataforez'e teşekkür ederiz.
This study aims to improve the corrosion properties of (AISI 1040) materials used in the automotive industry. For this purpose, two different coating techniques were applied to the same surface. As part of the research, different passivation processes (transparent, blue, yellow, and black) were applied to alkaline Zn-Ni coatings. Geomet 321 and Geomet ML Black coatings were deposited on the passivation layer to form a double-layer coating. In order to investigate the adhesion and corrosion effects of these coatings, a dry adhesion test, a water test, a humidity test, and a salt spray test were carried out, and cross-cut adhesion tests were carried out after each corrosion test. After all these tests, rust formation was analysed by visual analysis, and atomic weight percentages and coating thicknesses were examined by X-ray. The transparent passivation after the Zn-Ni coating fully satisfied both adhesion and corrosion protection requirements for 321 and ML Black coatings. No red rust formation was observed on the coating samples after the test; only partial white rust formation was observed, and no peeling of the coating layer was detected in the adhesion tests. As a result, the optimum result of the passivation processes used for Geomet 321+ML Black coatings applied after the Zn-Ni + passivation process was obtained with transparent passivated Zn-Ni coatings. Even after 1200 hours, no red rust was observed in passivated Zn-Ni coating+ Geomet 321+ Geomet ML Black.
We would like to thank Uzman Kataforez for providing us with experimental applications and testing opportunities.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Electrochemistry, Colloid and Surface Chemistry, Material Production Technologies |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | November 28, 2023 |
Publication Date | December 21, 2023 |
Submission Date | September 20, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 8 Issue: 2 |
The Open Journal of Nano(OJN) deals with information related to (but not limited to) physical, chemical and biological phenomena and processes ranging from molecular to microscale structures.
All publications in The Open Journal of Nano are licensed under the Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) license.