In this research, it is aimed to determine cello, piano, violin, viola and flute sheet music books published in Turkey between the years of 2000-2018. Marking tag and content analyses of books defined accordingly were carried out. In accordance with the aim of the research, determination and analysis of cello, piano, violin, viola and flute music books published in Turkey have importance in terms of being a resource of which researchers and trainers can take advantage. Marking tag information and content analyses of the books were indicated in the tables and the results were interpreted. The research is a descriptive study which was conducted as survey model. The books analysed were evaluated in three categories including method, album and technical workbooks. In accordance with the analyses carried out in the research, music books were found. In line with the results, it was determined that piano music books were the highest and flute music books were the lowest of the music books in number. In the research, it was advised for researchers and trainers to increase the number of music books and to produce qualified studies.
Bu araştırmada 2000-2018 yılları arasında Türkiye’de yayınlanmış çello, piyano, keman, viyola
ve flüt nota kitaplarının belirlenmesi amaçlanmaktadır. Bu doğrultuda
belirlenen kitapların künye ve içerik analizleri yapılmıştır. Araştırmanın
amacı doğrultusunda Türkiye’de yayınlanan çello, piyano, keman, viyola ve flüt
nota kitaplarının belirlenmesi ve analiz edilmesi, araştırmacı ve eğitimcilerin
yararlanabileceği bir kaynak olması açısından önem taşımaktadır. Kitapların
künye bilgileri ve içerik analizleri tablolarla gösterilmiş ve çıkan sonuçlar
yorumlanmıştır. Araştırma tarama modelinde yapılmış betimsel bir çalışmadır.
İncelenen kitaplar metot, albüm ve teknik çalışma kitapları olarak üç
kategoride değerlendirilmiştir. Araştırmada yapılan incelemeler doğrultusunda
157 nota kitabına ulaşılmıştır. Sonuçlar doğrultusunda piyano nota kitaplarının
diğer çalgılara göre en fazla, flüt nota kitaplarının ise en az olduğu saptanmıştır.
Araştırmada nota kitaplarının sayısının arttırılması ve nitelikli çalışmaların üretilmesi
yönünde araştırmacı ve eğitimcilere önerilerde bulunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research article |
Authors | |
Publication Date | July 15, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 |