Dünya’da müzik
araştırmalarının ilk ön kökleri insanların müzik konusunda düşünme, uslamlama
bilgi-görüş ortaya koyma çizim, söylem ve eylemleriyle başlar; belirtme,
paylaşma edim ve çalışmalarıyla gelişir. Bunların ilk çizimli ve sözlü
başlangıçları Tarih Öncesinde, yazılı başlangıçları ise Tarih çağlarındadır.
Müzik araştırmanın ve araştırmacılığının ilk ön oluşumu müziği betimleme, nitelendirme,
adlandırma ve tanımlamayla başlar. Bu süreç kuram olarak Doğu’da MÖ 6.-5.
yüzyılda Konfüçyüs’e, Batı’da ise yine MÖ 6.-5. Yüzyılda Pitagoras’a
temellenir. Bu temel üzerinde oluşup gelişen müzik araştırmaları ve
araştırmacılığı Orta Çağ, Yeni Çağ ve Yakın Çağ’da değişik boyut, kapsam, yol
ve yöntemlerle belli aşamalardan geçerek günümüze ulaşmıştır.
Çağımızda müzik araştırma,
müzik yaşamı, kültürü, bilimi, sanatı, tekniği ve felsefesiyle ilgili olarak
belli bir tasar ve düzen içinde yapılan bilinçli, amaçlı ve yöntemli arama
çalışmasıdır. Buna göre müzik araştırma, (1) müziksel gerekliyi ve zorunluyu,
(2) müziksel sağlamlığı ve sağlıklılığı, (3) müziksel gerçeği ve doğruyu, (3)
müziksel kolaylığı ve kullanışlıyı, (4) müziksel özgünü ve güzeli ve (5)
müziksel yararlıyı ve iyiyi/değerliyi ortaya çıkarmak amacıyla yapılan
bilinçli, ilkeli ve yöntemli arama süreci ve ürünüdür.
Günümüzde müzik araştırmaları
ve araştırmacılığı en çok üniversitelerde yoğunlaşırken öğrenciler giderek daha
çok yer almakta ve etkin olmaktadır. Ancak araştırmaların yapılması yetmemekte,
ulusal ve uluslararasıl düzey ve etkinliklerde topluca paylaşılması da
gerekmektedir. Türkiye’de bunun en çok bilincinde olan Kırıkkale Üniversitesi
(KKÜ) 1.Ulusal Müzik Araştırmaları Öğrenci Kurultayından sonra 1. Uluslararası
Müzik Araştırmaları Öğrenci Kurultayını da gerçekleştirmektedir. Bir yıl içinde
birbirini izleyen bu iki etkinlik bir bütünün iki ana aşamasıdır. Bunu başaran
KKÜ yü kutluyor ve buna tanıklık etmekten kıvanç duyuyorum.
Ne ki araştırmaların
yapılması, sunulması ve yayınlanması yetmez; yayınlandıktan sonra tam okunması,
paylaşılması, incelenmesi-irdelenmesi ve değerlendirilmesi de gereklidir. Bu,
genellikle tez hazırlama ve makale yazma çalışmalarında kısmen yapılıyor. Fakat
bununla yetinmeyerek araştırmaları da tam araştırmak gereklidir. Bu, yayınlanan
araştırmaları şöyle bir tarama ve genel incelemeden öte, baştan sona çok yönlü,
karşılaştırmalı ve derinlemesine irdeleme, çözümleme ve değerlendirme
çalışmasıdır. Bu tür bir çalışma için önce Araştırma Üniversitesi olarak
seçilen üniversitelerin doktora ve ötesi/sonrası programlarında yeni bir
Araştırmaları Araştırma dersi yer almalı ve etkili bir biçimde verilmeli;
ardından gelişkin üniversitelere yaygınlaştırılmalıdır. Bunun yanı sıra
Araştırma Üniversitelerinde öğretim üyeliğinin yanı sıra ona eşdeğer araştırım
üyeliği de kurulmalıdır (ihdas edilmelidir). Bütün bunlar kuşkusuz tüm gelişkin
Müzik Üniversiteleri için de gereklidir.
Dünyada Müzik Araştırmaları Müzik Araştırma KKÜ Müzik Araştırmaları Öğrenci Kurultayı Araştırma Üniversitesi Araştırmaları Araştırma Araştırım Üyeliği Müzik Üniversitesi
Dünya’da müzik
araştırmalarının ilk ön kökleri insanların müzik konusunda düşünme, uslamlama
bilgi-görüş ortaya koyma çizim, söylem ve eylemleriyle başlar; belirtme,
paylaşma edim ve çalışmalarıyla gelişir. Bunların ilk çizimli ve sözlü
başlangıçları Tarih Öncesinde, yazılı başlangıçları ise Tarih çağlarındadır.
Müzik araştırmanın ve araştırmacılığının ilk ön oluşumu müziği betimleme, nitelendirme,
adlandırma ve tanımlamayla başlar. Bu süreç kuram olarak Doğu’da MÖ 6.-5.
yüzyılda Konfüçyüs’e, Batı’da ise yine MÖ 6.-5. Yüzyılda Pitagoras’a
temellenir. Bu temel üzerinde oluşup gelişen müzik araştırmaları ve
araştırmacılığı Orta Çağ, Yeni Çağ ve Yakın Çağ’da değişik boyut, kapsam, yol
ve yöntemlerle belli aşamalardan geçerek günümüze ulaşmıştır.
Çağımızda müzik araştırma,
müzik yaşamı, kültürü, bilimi, sanatı, tekniği ve felsefesiyle ilgili olarak
belli bir tasar ve düzen içinde yapılan bilinçli, amaçlı ve yöntemli arama
çalışmasıdır. Buna göre müzik araştırma, (1) müziksel gerekliyi ve zorunluyu,
(2) müziksel sağlamlığı ve sağlıklılığı, (3) müziksel gerçeği ve doğruyu, (3)
müziksel kolaylığı ve kullanışlıyı, (4) müziksel özgünü ve güzeli ve (5)
müziksel yararlıyı ve iyiyi/değerliyi ortaya çıkarmak amacıyla yapılan
bilinçli, ilkeli ve yöntemli arama süreci ve ürünüdür.
Günümüzde müzik araştırmaları
ve araştırmacılığı en çok üniversitelerde yoğunlaşırken öğrenciler giderek daha
çok yer almakta ve etkin olmaktadır. Ancak araştırmaların yapılması yetmemekte,
ulusal ve uluslararasıl düzey ve etkinliklerde topluca paylaşılması da
gerekmektedir. Türkiye’de bunun en çok bilincinde olan Kırıkkale Üniversitesi
(KKÜ) 1.Ulusal Müzik Araştırmaları Öğrenci Kurultayından sonra 1. Uluslararası
Müzik Araştırmaları Öğrenci Kurultayını da gerçekleştirmektedir. Bir yıl içinde
birbirini izleyen bu iki etkinlik bir bütünün iki ana aşamasıdır. Bunu başaran
KKÜ yü kutluyor ve buna tanıklık etmekten kıvanç duyuyorum.
Ne ki araştırmaların
yapılması, sunulması ve yayınlanması yetmez; yayınlandıktan sonra tam okunması,
paylaşılması, incelenmesi-irdelenmesi ve değerlendirilmesi de gereklidir. Bu,
genellikle tez hazırlama ve makale yazma çalışmalarında kısmen yapılıyor. Fakat
bununla yetinmeyerek araştırmaları da tam araştırmak gereklidir. Bu, yayınlanan
araştırmaları şöyle bir tarama ve genel incelemeden öte, baştan sona çok yönlü,
karşılaştırmalı ve derinlemesine irdeleme, çözümleme ve değerlendirme
çalışmasıdır. Bu tür bir çalışma için önce Araştırma Üniversitesi olarak
seçilen üniversitelerin doktora ve ötesi/sonrası programlarında yeni bir
Araştırmaları Araştırma dersi yer almalı ve etkili bir biçimde verilmeli;
ardından gelişkin üniversitelere yaygınlaştırılmalıdır. Bunun yanı sıra
Araştırma Üniversitelerinde öğretim üyeliğinin yanı sıra ona eşdeğer araştırım
üyeliği de kurulmalıdır (ihdas edilmelidir). Bütün bunlar kuşkusuz tüm gelişkin
Müzik Üniversiteleri için de gereklidir.
Dünyada Müzik Araştırmaları Müzik Araştırma KKÜ Müzik Araştırmaları Öğrenci Kurultayı Araştırma Üniversitesi Araştırmaları Araştırma Araştırım Üyeliği Müzik Üniversitesi
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research article |
Authors | |
Publication Date | December 2, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 3 Issue: 2 |