Osmanlı
Modernleşme dönemi; II. Mahmut’ la birlikte müzikte Batıya açılma ile başlayan,
II. Abdülhamit dönemine kadar devam eden bir süreçtir. Bu dönemde yapılan
müzikte modernleşme çabaları, “Batının gerisinde kalmamak” fikriyle ortaya
atılmıştır. Daha sonrasında Cumhuriyet döneminde yapılan çeşitli modernleşme
adımlarında ise farklı süreçlerde de olsa benzer biçimde devlet eliyle müziğe
müdahaleler meydana gelmiştir.
Araştırmanın
amacı; yüzyıla yayılan bu kültürel değişim ve dönüşüm süresinde
gerçekleştirilen müzik reformlarını; Osmanlı Dönemi müzik yaklaşımlarını; sanat
siyaset ve modernleşme ilişkisi ile Cumhuriyet Dönemi ulus devlet sürecinde
müzik reformlarını ve gerçekleştirilen müzik politikalarını; Mustafa Kemal
Atatürk'ün Türk Müziğine yaklaşımını ve 1924-1950 yılları arası yapılan müzik
reformlarını, devletçi geleneğe bağlı olarak Türk Müziğinin değişimini, Orta
Asya'dan Anadolu'ya Halk Müziğinin özelliklerini ve dönüşümünü; betimlemek,
olumlu ve olumsuz sonuçlarıyla ortaya koyabilmektir.
Yapılan
bu araştırma; modernleşme hareketleri ile birlikte; farklı ideolojiler
tarafından, çeşitli politik amaçlar doğrultusunda genelde sanata, özel de ise
müziğe müdahale ettiği dönemleri, her dönemde gerçekleşen müdahalelerin
amaçlarını ve niteliklerini, yapılan yeniliklerin halkta meydana getirdiği etkileri,
kültürel dönüşümün ilk evresinden son evresine kadar farklı dönemlerde Türk
Müziğinin yapısal özelliklerini ve Türk Müziğindeki değişimi, açıklamak, olumlu
ve olumsuz sonuçlarıyla birlikte ortaya koyabilmek noktasında önem
taşımaktadır.
Araştırma
tarama modelinde yapılacak olup, var olan durum betimlenmeye çalışılacaktır.
Ottoman
Modernization period; II. Mahmud II, who began with the opening of the West in
music, Mahmud II; It is a process that continues until the period of
Abdülhamit. The modernization efforts of music made during this period were put
forward with the idea of not lagging behind the West. Then, in various
modernization steps carried out in the Republican period, interventions were
made in the same way as the state.
The
objective of this study is to describe the music reforms carried out within
this period of cultural change and transformation, which spread to the century;
the musical approaches in the Ottoman Period; the relation among art, politics
and modernization; the music reforms and music politics carried out in the
nation-state process of the Republic Period, Mustafa Kemal Atatürk’s approach
to Turkish music and the music reforms made between 1924-1950; the change in
Turkish music in connection with the statist tradition, the features and transformation of folk music from the
Middle Asia to Anatolia, and to be able to reveal these points with their
positive and negative consequences.
This
study performed is important in terms of explaining the interferences in art in
general and music in private by different ideologies along with modernization
movements in line with various political purposes, the purposes and
qualifications of interferences occurred in each period, the impacts of
innovations made on public, structural features of Turkish music from the first
stage of cultural transformation to the last in different periods and the
change in Turkish music, and to be able to reveal these points with their
positive and negative consequences.
The
study will be performed in screening model and the current situation will try
to be described.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research article |
Authors | |
Publication Date | December 29, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 3 Issue: 3 |