Research Article
BibTex RIS Cite

MÜZİK ÖĞRETMENLİĞİ LİSANS PROGRAMLARINDAKİ MÜZİKSEL İŞİTME OKUMA VE YAZMA DERSLERİNİN İÇERİK BAKIMINDAN KARŞILAŞTIRILMASI

Year 2019, Volume: 4 Issue: 2, 139 - 165, 31.12.2019
https://doi.org/10.31811/ojomus.655014

Abstract

Bu
araştırmada, müzik öğretmenliği anabilim dallarında uygulanan lisans
programlarındaki Müziksel İşitme Okuma ve Yazma (MİOY) derslerinin içerik
bakımından karşılaştırılarak incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın evreni, müzik
öğretmenliği anabilim dallarında uygulanan lisans programları olup, örneklemi
ise 1998-1999 programı, 2012-2013 yılında YÖK tarafından hazırlanıp yürürlüğe
konmuş program, aynı yıl Gazi Üniversitesi tarafından hazırlanıp uygulamaya
koyulan program ve 2018-2019 öğretim yılında yeniden düzenlenen program olarak
belirlenmiştir. Veriler doküman analizi ve görüşme yoluyla elde edilmiş,
tablolar halinde sunulmuştur. 2018-2019 programında yer alan Batı Müziği Teori
ve Uygulaması dersi ile ilgili veriler için beş üniversitede bu dersi yürüten dokuz
öğretim elemanının görüşü ve önerileri alınmıştır. Araştırmanın sonucunda 2012-2013
yılında YÖK tarafından hazırlanan programda ve aynı yıl Gazi Üniversitesi
tarafından hazırlanıp yürürlüğe konan programda yer alan MİOY derslerinin süre
ve içerik bakımından aynı olduğu, incelenen diğer programlarda yer alan bu
dersin süre ve içerik bakımından farklılıklar gösterdiği ortaya çıkmıştır. 2018
programında yer alan ders ile ilgili alınan uzman görüşleri doğrultusunda ise ders
içeriği ve süresi ile ilgili yeniden yapılandırılması gereken durumlar tespit
edilmiştir.  Elde edilen sonuçlar
doğrultusunda önerilerde bulunulmuştur.

References

  • Ataman Gençel, Ö. (2013). Müzik Öğretmeni Adaylarının Müziksel İşitme Okuma Yazma Dersleri Başarılarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi (Balıkesir Üniversitesi Örneği). Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 26 (2), sf. 455-471.
  • Ertürk, Y. (2018). Müzik öğretmenliği lisans programındaki müziksel işitme okuma yazma eğitiminin piyano eğitimine etkisine ve öğrenci öğretim elemanı görüşlerinin değerlendirilmesi. (Yüksek Lisans Tezi) https://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Hardal, B. (2018). Müziksel işitme okuma yazma dersi öğretiminde müzik teknolojisi uygulamalarının başarıya etkisi. (Yüksek Lisans Tezi) https://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir
  • Işıldar, U. (2004). Müzik öğretmeni yetiştiren kurumlarda verilmekte olan müziksel işitme eğitiminin değerlendirilmesi. (Yüksek Lisans Tezi) https://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Karkın, A. M., & Baş, E. (2016). Başlangıç solfej ve dikte öğretiminde ezgi kalıpları modelinin uygulanması örneği. İnönü Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, 6(13), 199-209.
  • Özçelik, S. (2010). Müzikal dikte ve solfej. Ankara: Başkent.
  • Özgür, Ü. & Aydoğan, S. (2015). Müziksel işitme okuma eğitimi ve kuram. Ankara: Sözkesen.
  • Sağer T., Gürpınar E. ve Zahal O. (2013). Müziksel İşitme-Okuma-Yazma Dersi ile Diğer Alan Dersleri Arasındaki İlişkilerin Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi. NWSA Fine Arts 8 (2), sf. 305-314.
  • Şendurur, B. İ. (2017). Müziksel işitme okuma yazma eğitiminin keman eğitimine etkisi. (Yüksek Lisans Tezi) https://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Uçan, A. (2005). Müzik eğitimi. Ankara: Evrensel Müzikevi.

A COMPARISON OF CONTENTS OF THE UNDERGRADUATE MUSIC EDUCATION COURSE TITLED AURAL TRAINING, SOLFEGE AND DICTATION

Year 2019, Volume: 4 Issue: 2, 139 - 165, 31.12.2019
https://doi.org/10.31811/ojomus.655014

Abstract

This research was
carried out to analyse in a comparative manner of the contents of Aural
Training, Solfege and Dictation (ATSD) course taught in music education
departments across Turkey at undergraduate level. The research population
consisted of undergraduate curricula used in music education and the sample
contained only some of them, which are the curriculum introduced by the YÖK
(Turkish Council of Higher Education) in 1998-1999, another one introduced by
the same organ in 2012-2013, the curriculum developed and implemented by Gazi
University during 2012-2013, and the revised curriculum of 2018-2019. Data were
collected by means of interviews and analysed by using document analysis and
tabulated in the end. During data collection, opinions and recommendations were
obtained from 9 lecturers teaching the course titled Theory and Practice of
Western Music in music education departments of education faculties as a part
of the 2018-2019 curriculum at 5 different universities. Data analysis revealed
that ATSD course was covered by the YÖK’s curriculum of 2012-2013 and Gazi
University’s curriculum with identical duration and contents, while the other
two curricula in question offered the course with different duration and
contents. Apart from this, a number of facts were spotted that need revising
concerning the content and duration of the course contained under the 2018
curriculum, according to expert opinion. 
Finally, several recommendations were proposed in line with the research
findings.

References

  • Ataman Gençel, Ö. (2013). Müzik Öğretmeni Adaylarının Müziksel İşitme Okuma Yazma Dersleri Başarılarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi (Balıkesir Üniversitesi Örneği). Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 26 (2), sf. 455-471.
  • Ertürk, Y. (2018). Müzik öğretmenliği lisans programındaki müziksel işitme okuma yazma eğitiminin piyano eğitimine etkisine ve öğrenci öğretim elemanı görüşlerinin değerlendirilmesi. (Yüksek Lisans Tezi) https://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Hardal, B. (2018). Müziksel işitme okuma yazma dersi öğretiminde müzik teknolojisi uygulamalarının başarıya etkisi. (Yüksek Lisans Tezi) https://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir
  • Işıldar, U. (2004). Müzik öğretmeni yetiştiren kurumlarda verilmekte olan müziksel işitme eğitiminin değerlendirilmesi. (Yüksek Lisans Tezi) https://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Karkın, A. M., & Baş, E. (2016). Başlangıç solfej ve dikte öğretiminde ezgi kalıpları modelinin uygulanması örneği. İnönü Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, 6(13), 199-209.
  • Özçelik, S. (2010). Müzikal dikte ve solfej. Ankara: Başkent.
  • Özgür, Ü. & Aydoğan, S. (2015). Müziksel işitme okuma eğitimi ve kuram. Ankara: Sözkesen.
  • Sağer T., Gürpınar E. ve Zahal O. (2013). Müziksel İşitme-Okuma-Yazma Dersi ile Diğer Alan Dersleri Arasındaki İlişkilerin Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi. NWSA Fine Arts 8 (2), sf. 305-314.
  • Şendurur, B. İ. (2017). Müziksel işitme okuma yazma eğitiminin keman eğitimine etkisi. (Yüksek Lisans Tezi) https://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Uçan, A. (2005). Müzik eğitimi. Ankara: Evrensel Müzikevi.
There are 10 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research article
Authors

Ece Teke This is me 0000-0003-0303-6394

Gamze Elif Tanınmış

Publication Date December 31, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 4 Issue: 2

Cite

APA Teke, E., & Tanınmış, G. E. (2019). MÜZİK ÖĞRETMENLİĞİ LİSANS PROGRAMLARINDAKİ MÜZİKSEL İŞİTME OKUMA VE YAZMA DERSLERİNİN İÇERİK BAKIMINDAN KARŞILAŞTIRILMASI. Online Journal of Music Sciences, 4(2), 139-165. https://doi.org/10.31811/ojomus.655014