In this research, it was made about the transfer of folk melodies to violoncello and Postgraduate theses contributing to violoncello education were examined and classified in terms of content. This research was carried out in order to examine and classify the content of graduate theses on the transfer of folk tunes to the cello in the light of sub-problems. The research aimed to collect the postgraduate theses on the transfer of folk melodies to cello under a single research umbrella after examining them as content. For this reason, it is of great importance in terms of being a helpful resource for other researchers and shedding light on other studies to be conducted on this subject.
This research is descriptive research using qualitative data collection methods. The pattern of the research is the case study. When searching for cello or cello keywords in the YÖK Thesis, 204 theses were found. While these 204 theses constituted the universe of the research, as a result of the examination of these theses, 5 theses transferring works from the Turkish folk music repertoire to the cello formed the sample group.Data from these 5 theses were collected by Document Analysis. As a result of the research, all of the studies on transferring folk melodies to cello were carried out in educational sciences institutes and music education departments. Accordingly, it was understood that the primary purpose of theses was cello education. It has been observed that the coma sounds in the songs transferred except for one thesis were simplified and arranged in accordance with the tampere sound system. It was concluded that the decision sounds of the works were generally changed for a brighter sensation.
Bu araştırmada halk ezgilerinin viyolonsele aktarılmasına ilişkin yapılmış olan ve viyolonsel eğitimine katkı sağlayan lisansüstü tezler incelenerek içerik bakımından sınıflandırılmıştır. Bu araştırma halk ezgilerinin viyolonsele aktarılmasına ilişkin yapılmış lisansüstü tezlerin alt problemler ışığında içeriğinin incelenip sınıflandırılması amacıyla yapılmıştır. Bu amaç bağlamında, tezlerin tek bir araştırma çatısı altında toplanması, başka araştırmacılara yardımcı bir kaynak oluşturması ve bu konuda başka yapılacak çalışmalara ışık tutması bakımından büyük önem taşımaktadır.
Bu araştırma, nitel veri toplama yöntemlerinin kullanıldığı betimsel bir araştırmadır. Araştırmanın deseni ise durum çalışmasıdır. YÖK Tez’de viyolonsel veya çello anahtar kelimeleri ile aratıldığında 204 adet teze ulaşılmıştır. Bu 204 tez araştırmanın evrenini oluştururken, bu tezlerden halk ezgilerinin viyolonsele aktarılmasına ilişkin yapılmış olan 5 tez de örneklem grubunu oluşturmaktadır. Bu 5 tezden elde edilen veriler doküman analizi tekniği ile incelenmiştir. Araştırmanın sonucunda halk ezgilerinin viyolonsele aktarılmasına ilişkin yapılan çalışmaların hepsinin eğitim bilimleri enstitüleri ve müzik eğitimi anabilim dallarında yapıldığı, bu doğrultuda tezlerin yapılma amacının öncelikli viyolonsel eğitimi olduğu anlaşılmıştır. Bir tez hariç aktarımı yapılan türkülerdeki koma seslerin sadeleştirilerek tampere ses sistemine uygun düzenlendiği ve daha parlak duyum-tını için genellikle eserlerin karar seslerinin değiştirildiği sonucu ortaya çıkmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research article |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 5 Issue: 2 |