Araştırmada, ilkokuma becerileri düşük olan özel gereksinimli çocukların ihtiyaçlarına yönelik hazırlanmış “müzikli materyallerin” hem ilkokumaya hem de müziksel belleğe etkisinin ortaya konulması amaçlanmaktadır. Bu araştırmada kontrolsüz ön ve sontest model ve yarı deneysel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada deneysel uygulama haftada 2 gün 40’ar dakika olmak üzere toplamda 8 hafta sürmüştür. Araştırmada çalışma grubunu Ankara ili Keçiören ilçesinde bulunun Tarhuncu Ahmet Paşa ortaokulunda öğrenim gören özel eğitim alt sınıfındaki okuma becerisi zayıf 12 ve 13 yaşında 2 erkek öğrenci oluşturmaktadır. Her iki öğrencinin de tanısı %50 zihinsel yetersizliktir. Araştırmada veri toplama yöntemi olarak gözlem tekniği kullanılmıştır. Gözlem videolar yoluyla gerçekleştirilmiştir. Bu sebeple tüm derslerin videoları kayıt altına alınmıştır. Araştırmaya başlamadan alınan öntest okuma verileri ve araştırma bitiminde alınan sontest gözlem verileri içerik analizi yöntemi ile çözümlenmiştir. Araştırmanın sonucunda öntest ve sontest verileri karşılaştırıldığında müzikli materyallerle uygulanan eğitimin ilkokumada etkili olduğu ancak “ses”, “hece” ve “kelime” aşamalarında yeterince etkili olmadığı tespit edilmiştir.
The aim of the study is to reveal the effect of musical materials prepared for the necessities of disabled children who have low elementary reading skills on both elementary reading and musical memory. In this study, uncontrolled pretest and posttest model semi-experimental research method was used. The study lasted 8 weeks, totaling 40 minutes, 2 days a week. The study group in the study consists of 2 male students aged 12 and 13 with poor reading skills in the special education subclass of Tarhuncu Ahmet Paşa secondary school in the Keçiören district of Ankara. The diagnosis of both students is 50% mental disability. Observation technique was used as data collection method. Observation was carried out through videos. Therefore, videos of all lessons were recorded. The pretest reading data taken at the beginning of the study and the posttest observation data taken at the end of the study were analyzed by using content analysis method. As a result of the study, when the pretest and posttest data were compared, it was found that the education with musical materials was effective in elementary reading, but it was not effective enough when “sound”, “syllable” and “word” stages were examined individually.
Education Special education Music education Elementary reading The elementary reading with music
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research article |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 6 Issue: 2 |