The aim of this study is to determine the needs of the curriculum for beginner level Turkish music solo clarinet education. For this purpose, a survey modeled approach, one of the qualitative research methods, was adopted. The research data were obtained through a semi-structured interview form. Four academicians were asked eight questions on the subject and the audio recordings of the interviews were analyzed and evaluated by content analysis technique. The study group of the research represents the entire population. As a result of the research; in Turkish music solo clarinet education at the beginner level; educators apply the curricula they have created themselves, and accordingly, they adopt a more flexible and practical approach in the curricula they apply due to the effort to take into account the individual differences of the students. While preparing the curricula of Turkish music clarinet educators; it was understood that they attach importance to posture, grip, breathing and tonal music-oriented practices in order for students to produce quality sounds, improve their intonation and gain mastery of their instruments.
Bu çalışmanın amacı, başlangıç düzeyi Türk müziği sol klarnet eğitimine yönelik öğretim programının ihtiyaçlarını belirlemektir. Bu amaçla nitel araştırma yöntemlerinden biri olan tarama modelli bir yaklaşım benimsenmiştir. Araştırma verileri yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla elde edilmiştir. Dört akademisyene konuya ilişkin sekiz soru sorulmuş ve görüşmelerin ses kayıtları içerik analizi tekniğiyle çözümlenerek değerlendirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubu evrenin tamamını temsil etmektedir. Araştırma sonucunda; başlangıç düzeyinde Türk müziği sol klarnet eğitiminde; eğitimcilerin kendi oluşturdukları öğretim programlarını uyguladıkları, buna bağlı olarak öğrencilerin bireysel farklılıklarını göz önünde bulundurma gayretinden dolayı da uyguladıkları öğretim programlarında daha esnek ve pratik bir yaklaşım benimsedikleri Türk müziği klarnet eğitimcileri öğretim programlarını hazırlarken; öğrencilerin kaliteli sesler üretebilmesi, entonasyonlarını geliştirebilmesi ve enstrümanlarında ustalık kazanabilmesi için duruş, tutuş, nefes alma ve tonal müzik odaklı uygulamalara önem verdikleri anlaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Music Education |
Journal Section | Research article |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2024 |
Submission Date | April 6, 2024 |
Acceptance Date | June 7, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 9 Issue: 1 |