Research Article
BibTex RIS Cite

Class and gender based repertoire selection in conservatory undergraduate level opera departments

Year 2024, Volume: 9 Issue: 2, 738 - 751, 31.12.2024
https://doi.org/10.31811/ojomus.1461259

Abstract

The primary aim of this study is to understand the tendencies based on gender and class in the process of forming exam repertoires containing the pieces to be performed by students in vocal exams at conservatory opera departments at the undergraduate level in Turkey. In this context, the study seeks to reveal which pieces are preferred more frequently by female and male students based on their class levels in vocal exams. Within the scope of the study, possible correlations between the pieces included in the exam repertoires and the variables of class and gender are examined, as well as the reasons for the preference of these pieces. Conducted within the framework of a descriptive analysis approach, qualitative data obtained from a total of 623 exam programs prepared by 127 students for vocal exams held between 2008 and 2023, which include 1518 different pieces, have been compiled, analyzed, and converted into statistical data with the help of Microsoft Excel. The findings obtained from the analysis of the data indicate that, particularly female students at the Preparatory and Bachelor’s 1st Year level have a clear preference for the aria “L’ho perduta” from W.A. Mozart’s “The Marriage of Figaro”; whereas male students more frequently choose “Der Leiermann”, the last song from F. Schubert’s “Winterreise” lied cycle. One of the noteworthy findings of the study also reveals that specific aria pieces from W.A. Mozart’s “Don Giovanni” and “The Marriage of Figaro” are dominantly preferred across all class levels and in both gender contexts.

References

  • Aksen, K. (2021). Konservatuvarlarda verilmekte olan ses eğitiminin müzik türleri açısından değerlendirilmesi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Akademik Müzik Araştırmaları Dergisi, 7(13), 75-93. https://doi.org/10.36442/2021.37
  • Baydağ, C. (2020). Ses eğitiminde repertuvar seçiminin önemi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(2), 387-398. https://doi.org/10.32709/akusosbil.472857
  • Ertekin, S. (2007). Türk Operası’nın gelişim süreci (Tez No.211028) [Yüksek lisans tezi, Başkent Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Evren, G. F. (2018). Yükseköğretim Kurumları’nda ses eğitimi derslerine yönelik L1 seviyesinde yeni bir öğretim programı önerisi: “Ses eğitimine giriş”. European Journal of Educational & Social Sciences, 3(2), 197-213.
  • Kudret, H. ve Temiz, E. (2017). Bireysel ses eğitimi derslerinde kullanılan repertuvarın incelenmesi. Fine Arts (NWSAFA), 12(4), 299-310. https://doi.org/10.12739/NWSA.2017.12.4.D0208
  • Mimaroğlu, İ. (1995). Müzik tarihi (5. bs.). Varlık Yayınları.
  • Özkut, B. (2015). Türkiye’deki opera/şan eğitiminde başlangıç düzeyi ses eğitimi yaklaşımları (Tez No.384078) [Sanatta yeterlilik tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Shakespeare, W. (1909). The art of singing. Metzler & Co.Ltd.
  • Sönmez, V. ve Alacapınar, F. G. (2014). Örneklendirilmiş bilimsel araştırma yöntemleri. Anı Yayıncılık.
  • Şakalar, A. ve Sağer, T. (2018). Türkiye’deki şan öğretiminde modernleşme ve yerellik. International Journal of Interdisciplinary and Intercultural Art, 3(6), 1-9.
  • Töreyin, A. M. (1998). Türkiye Türkçesi dil bilgisi yapısının şan eğitimi amaç, ilke ve teknikleri açısından incelenmesi (Tez No. 76396) [Doktora tezi, Gazi Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Töreyin, A. M. (2021). Ses eğitiminde metot ve uygulama. Akademisyen Kitabevi A.Ş.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.

Konservatuvar lisans düzeyi opera bölümlerinde sınıf ve cinsiyet bazında repertuvar seçimi

Year 2024, Volume: 9 Issue: 2, 738 - 751, 31.12.2024
https://doi.org/10.31811/ojomus.1461259

Abstract

Çalışmanın temel amacı, Türkiye’de lisans düzeyinde eğitim verilen konservatuvar opera bölümlerinde yapılan şan sınavlarında öğrencilerin icra edecekleri eserleri içeren sınav repertuvarlarının oluşturulma süreçlerinde cinsiyet ve sınıfa dayalı eğilimleri anlamaktır. Bu bağlamda şan sınavlarında kadın ve erkek öğrencilerin sınıf bazında hangi eserleri daha fazla sayıda tercih ettikleri ortaya konulmak istenmektedir. Çalışma kapsamında, sınav repertuvarlarında yer alan eserlerin sınıf ve cinsiyet değişkenleriyle olası korelasyonlarının incelenmesinin yanı sıra bu eserlerin tercih edilme nedenleri de ele alınmaktadır. Betimsel analiz yaklaşımı çerçevesinde yapılan çalışmada, 2008 ve 2023 yılları arasında yapılmış şan sınavları için 127 öğrenci tarafından hazırlanan ve 1518 farklı eseri içeren toplam 623 sınav programından elde edilen niteliksel veriler microsoft excel programı yardımıyla derlenmiş, analiz edilmiş ve istatistiksel veri haline getirilmiştir. Verilerin analiz edilmesi sonucu ulaşılan bulgular özellikle Hazırlık ve Lisans 1. Sınıf düzeyindeki kadın öğrencilerin W.A. Mozart’ın Figaro’nun Düğünü Operasında yer alan L’ho perduta isimli aryasını; erkek öğrencilerin ise F. Schubert’in Winterreise lied serisinin son şarkısı olan Der Leiermann isimli eserini açık bir biçimde daha çok tercih ettiklerine işaret etmektedir. Çalışma kapsamında ulaşılan dikkat çekici bulgulardan birisi de tüm sınıf seviyeleri için ve her iki cinsiyet bağlamında da W.A. Mozart’ın Don Giovanni ve Figaro’nun Düğünü operalarına ait arya formundaki belirli eserlerin baskın bir biçimde daha çok tercih edildiğini ortaya koymaktadır.

References

  • Aksen, K. (2021). Konservatuvarlarda verilmekte olan ses eğitiminin müzik türleri açısından değerlendirilmesi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Akademik Müzik Araştırmaları Dergisi, 7(13), 75-93. https://doi.org/10.36442/2021.37
  • Baydağ, C. (2020). Ses eğitiminde repertuvar seçiminin önemi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(2), 387-398. https://doi.org/10.32709/akusosbil.472857
  • Ertekin, S. (2007). Türk Operası’nın gelişim süreci (Tez No.211028) [Yüksek lisans tezi, Başkent Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Evren, G. F. (2018). Yükseköğretim Kurumları’nda ses eğitimi derslerine yönelik L1 seviyesinde yeni bir öğretim programı önerisi: “Ses eğitimine giriş”. European Journal of Educational & Social Sciences, 3(2), 197-213.
  • Kudret, H. ve Temiz, E. (2017). Bireysel ses eğitimi derslerinde kullanılan repertuvarın incelenmesi. Fine Arts (NWSAFA), 12(4), 299-310. https://doi.org/10.12739/NWSA.2017.12.4.D0208
  • Mimaroğlu, İ. (1995). Müzik tarihi (5. bs.). Varlık Yayınları.
  • Özkut, B. (2015). Türkiye’deki opera/şan eğitiminde başlangıç düzeyi ses eğitimi yaklaşımları (Tez No.384078) [Sanatta yeterlilik tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Shakespeare, W. (1909). The art of singing. Metzler & Co.Ltd.
  • Sönmez, V. ve Alacapınar, F. G. (2014). Örneklendirilmiş bilimsel araştırma yöntemleri. Anı Yayıncılık.
  • Şakalar, A. ve Sağer, T. (2018). Türkiye’deki şan öğretiminde modernleşme ve yerellik. International Journal of Interdisciplinary and Intercultural Art, 3(6), 1-9.
  • Töreyin, A. M. (1998). Türkiye Türkçesi dil bilgisi yapısının şan eğitimi amaç, ilke ve teknikleri açısından incelenmesi (Tez No. 76396) [Doktora tezi, Gazi Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Töreyin, A. M. (2021). Ses eğitiminde metot ve uygulama. Akademisyen Kitabevi A.Ş.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
There are 13 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Music Education
Journal Section Research article
Authors

Furkan Aktakka 0000-0001-5315-6744

Publication Date December 31, 2024
Submission Date March 29, 2024
Acceptance Date October 29, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 9 Issue: 2

Cite

APA Aktakka, F. (2024). Konservatuvar lisans düzeyi opera bölümlerinde sınıf ve cinsiyet bazında repertuvar seçimi. Online Journal of Music Sciences, 9(2), 738-751. https://doi.org/10.31811/ojomus.1461259