This study aims to examine the process of online peer teaching practices in guitar education in fine arts high schools. Action research design was used in this research, which was conducted with six guitar students, three learners, and three teaching peers. Data were collected through level determination checklists, observations, and interviews. The classical guitar playing skill levels of the peer learners were determined using level checklists, interviews were held with the students after the practice, and the researcher prepared a diary based on the observations of the researcher. The obtained data were analyzed using thematic and percentage analyses. The research results reveal that online peer teaching practices improve the classical guitar-playing skills of peer learners. According to the data obtained through semi-structured interviews, it was concluded that the students thought that online peer teaching practices contributed positively to their classical guitar playing skills, study habits, guitar lessons, and communication skills and that there were advantages and disadvantages of online learning environments according to the students’ opinions. The data obtained from the researcher’s diary also shows that it increases students’ interest and motivation in the course, contributes to the efficiency of the courses, and improves students’ communication skills. In this action research, the process of peer teaching practices in online classical guitar education was presented in line with the opinions of students and teachers, and it was concluded that it can be considered as an alternative approach to solving the problems experienced in instrument education in fine arts high schools.
Bu araştırmada güzel sanatlar liselerinde verilen gitar eğitiminde çevrim içi akran öğretimi uygulamaları sürecinin incelenmesi amaçlanmıştır. Gitar eğitimi alan üç öğrenen ve üç öğreten akran olmak üzere altı öğrenci ile yürütülen bu araştırmada eylem araştırması deseninden faydalanılmıştır. Araştırmanın verileri düzey belirleme kontrol listeleri, gözlem ve görüşme yolu ile toplanmıştır. Öğrenen akranların klasik gitar çalma beceri düzeyleri düzey kontrol listeleri ile belirlenmiş, uygulamalardan sonra öğrenciler ile görüşmeler yapılmış ve araştırmacı öğretmenin gözlemlerinden yola çıkarak araştırmacı günlüğü hazırlamıştır. Elde edilen veriler tematik analiz ve yüzde analizi kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma sonuçları çevrim içi akran öğretimi uygulamalarının öğrenen akranların klasik gitar çalma becerilerini geliştirdiğini ortaya koymaktadır. Yarı yapılandırılmış görüşmeler ile elde edilen verilere göre öğrencilerin çevrim içi akran öğretimi uygulamalarının klasik gitar çalma becerisine, çalışma alışkanlıklarına, gitar derslerine, iletişim becerilerine olumlu katkı sağladığını düşündükleri, öğrencilerin görüşlerine göre çevrim içi öğrenme ortamlarının avantajları ve dezavantajlarının bulunduğu sonuçlarına ulaşılmıştır. Araştırmacı günlüğünden elde edilen veriler de öğrencilerin derse yönelik ilgi ve motivasyonlarının artırdığını, derslerin verimli geçmesine katkı sağladığını ve öğrencilerin iletişim becerilerinin geliştirdiğini göstermektedir. Yapılan bu eylem araştırmasında çevrim içi klasik gitar eğitiminde akran öğretimi uygulaması süreci öğrenci ve öğretmen görüşleri ile aktarılarak güzel sanatlar liselerinde çalgı eğitiminde yaşanan sorunların çözümüne yönelik alternatif bir yaklaşım olarak değerlendirilebileceği sonucuna ulaşılmıştır.
gitar eğitimi akran öğretimi çevrim içi akran öğretimi eylem araştırması güzel sanatlar lisesi
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Music Education |
Journal Section | Research article |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2024 |
Submission Date | May 31, 2024 |
Acceptance Date | October 4, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 9 Issue: 2 |