Research Article
BibTex RIS Cite

Stuart Hall’un yaklaşımıyla: Medyanın etkisinde Ciguli’nin temsili ve kimliği

Year 2024, Volume: 9 Issue: 2, 676 - 687, 31.12.2024
https://doi.org/10.31811/ojomus.1522355

Abstract

Bulgaristan’da doğup büyüyen ve küçük yaşlardan itibaren düğünlerde akordeon çalarak müzik kariyerine adım atan Ciguli’nin, 1990’ların sonlarında Türkiye’de vokal yetenekleri, akordeon ustalığı ve kendine özgü sahne duruşuyla hatırı sayılır bir ün kazandığı söylenebilir. Stuart Hall’un kültürel temsil, kültürel kimlik ve medya çalışmaları ışığında oluşturulan bu araştırma, Ciguli’nin Türkiye’de popüler olduğu süreçte kullanılan medya araçlarını dikkate alarak, inşa edilen temsillerini ve bu temsillerin sanatçının kimliği üzerindeki etkilerini incelemeyi amaçlamaktadır. Hall, medyanın sosyal gerçekliğin doğrudan bir yansıması olmadığını, bunun yerine sürekli olarak inşa edilen ve kurgulanan bir süreç olduğunu ileri sürmektedir. Bu doğrultuda nitel araştırma yöntemi kullanılarak Ciguli’nin etnik kimliği, müzik tarzı ve performansı ile şekillenen kimlik inşası incelenmiş, medyanın üretimiyle sunulan “Ciguli” temsilleri ve ortaya çıkan anlamlar değerlendirilmiştir. Bunun yanında, Ciguli’nin popüler olduğu dönemde etkili olan medya araçları tarafından tasvir edilen “Ciguli imajı” ile Ciguli’nin kendilik algısı ve kişisel deneyimleri arasındaki tutarsızlık göz önünde bulundurularak, medyanın manipülasyonlarına rağmen kendi kimliğini ifade etme çabaları da ele alınmıştır. Sonuç olarak, medya tarafından inşa edilen temsillerin Ciguli’nin başarılı bir sanatçı ve virtüöz kimliğini gölgelemeye hizmet ettiği, bunun yerine onu mizahi bir figür olarak güçlendirdiği ve izleyiciye sunduğu söylenebilir. Bu bulgular, medyanın marjinalleştirilmiş bireylerin temsillerini şekillendirme, yeniden üretme ve toplum algısını yönlendirme süreçlerindeki güçlü etkisini ortaya koymaktadır.

References

  • Ashley, S. L. T. ve Stone, D. (2023). Introduction: On Stuart Hall and the imagining of heritage. S. L. T. Ashley ve D. Stone (Ed.), Whose heritage? Challenging race and identity in Stuart Hall’s post-nation Britain içinde (s. 10-21). Routledge Taylor & Francis Group.
  • Berg, L. B. ve Lune, H. (2015). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (H. Aydın, Çev.). Eğitim Yayınevi.
  • Cumbul, B. (2023, Mayıs 20). Ediz Hafızoğlu ile yaşamı ve müziği hakkında söyleşi. Sanat Okur. https://sanatokur.com/ediz-hafizoglu-ile-yasami-ve-muzigi-hakkinda-soylesi/
  • Çiftçi, A. (2016). Din sosyolojisi. F. Polat ve A. Çiftçi (Ed.), Din ve kimlik içinde. Atatürk Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi.
  • Girgin, Z. G. (2018). Küreselleşmenin seçkin görünümü: Dünya müziği kategorisi olarak Roman oyun havası. Alternatif Politika, 10(1), 43-72.
  • Hall, S. (1992). The question of cultural identity. S. Hall, D. Held ve T. McGrew (Ed.), Modernity and its futures içinde (s. 273-326). The Open University Press.
  • Hall, S. (1997a). Introduction. S. Hall (Ed.), Representation: Cultural representations and signifying practices içinde (s. 1-12). Sage Publications.
  • Hall, S. (1997b). The work of representation. S. Hall (Ed.), Representation: Cultural representations and signifying practices içinde (s. 13-74). Sage Publications.
  • Hall, S. (2006). Encoding/decoding. M. G. Durham ve D. M. Kellner (Ed.), Media and cultural studies keyworks içinde (s. 163-173). Blackwell Publishing.
  • Hall, S. (2016a). The formation of cultural studies. J. D. Slack ve L. Grossberg (Ed.), Cultural studies 1983: A theoretical history içinde (s. 5-24). Duke University Press.
  • Hall, S. (2016b). Preface to the lectures. J. D. Slack ve L. Grossberg (Ed.), Cultural studies 1983: A theoretical history içinde (s. 1-4). Duke University Press.
  • Hall, S. (2021a). Introduction to media studies at the Centre. C. Brunsdon (Ed.), Writings on media: History of the present-Stuart Hall içinde (s. 148-155). Duke University Press.
  • Hall, S. (2021b). The whites of their eyes: Racist ideologies and the media. P. Gilroy ve R. W. Gilmore (Ed.), Selected writings on race and difference içinde (s. 97-120). Duke University Press.
  • Hall, S. (2021c). Mugging: A case study in the media. C. Brunsdon (Ed.), Writings on media: History of the present-Stuart Hall içinde (s. 143-148). Duke University Press.
  • Hall, S. ve Whannel, P. (2018). The popular arts. Duke University Press.
  • Hall, S., Held, D. ve McLennan, G. (1996). Modernity and its future (Introduction). S. Hall, D. Held, D. Hubert ve K. Thompson (Ed.), Modernity: An introduction to modern societies içinde (s. 423-435). Blackwell Publishers.
  • İdemen, S., Göktürk, Y. ve Bengi, D. (2000). Ciguli. Roll, 4(44), 32-36.
  • Kayıran, C. (2018, Ekim 31). Arşivden: Çizgi hikâye-Ciguli (1957-2014). Bant Mag. https://bantmag.com/arsivden-cizgi-hikaye-ciguli-1957-2014/
  • Özgül, Ö. (2006). Türkiye müzik piyasasında Roman müzisyenler: Mesleki örgütlenme ve kimliksel dönüşüm (Tez No. 175042) [Yüksek lisans tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurumu Ulusal Tez Merkezi.
  • Özkarabekir, C. (2017, July 31). “Ciguli” belgeseli [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=3eX2Q2FbNDI
  • Procter, J. (2004). Stuart Hall. Routledge Taylor & Francis Press.
  • Sağlam Arı, G., Armutlu, C., Güneri Tosunoğlu, N. ve Yücel Toy, B. (2009). Pozitivist ve postpozitivist paradigmalar çerçevesinde metodoloji tartışmalarının yönetim ve pazarlama alanlarına yansımaları. Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 27(1), 113-141.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Yönder, T. (1999-2000). Bizim Sokak [TV dizisi]. Yönder Yapım. https://www.sinematurk.com/film/8871-bizim-sokak

Stuart Hall’s approach: The representation and identity of Ciguli in the influence of the media

Year 2024, Volume: 9 Issue: 2, 676 - 687, 31.12.2024
https://doi.org/10.31811/ojomus.1522355

Abstract

Ciguli, who was born and raised in Bulgaria and started his music career by playing the accordion at weddings from an early age, gained considerable fame in Turkey in the late 1990s with his vocal talents, accordion mastery and unique stage presence. This research, which is based on Stuart Hall’s research on cultural representation, cultural identity and media, aims to analyse the constructed representations of Ciguli and the effects of these representations on the artist’s identity by taking into account the media tools used during the period when Ciguli became popular in Turkey. Hall argues that media is not a direct reflection of social reality, but rather a process that is constantly constructed and fictionalised. In this direction, by using qualitative research methods, Ciguli’s identity construction shaped by his ethnic identity, music style and performance was analysed, the representations of ‘Ciguli’ presented through media production were discussed and the emerging meanings were evaluated. In addition, considering the inconsistency between the ‘Ciguli image’ portrayed by the media tools that were effective during the period when Ciguli was popular and Ciguli’s self-perception and personal experiences, his efforts to express his own identity despite the manipulations of the media were also discussed. As a result, it can be said that the representations constructed by the media serve to overshadow Ciguli’s identity as a successful artist and virtuoso, instead reinforcing and presenting him to the audience as a humorous figure. These findings reveal the strong influence of the media in the processes of shaping and reproducing the representations of marginalised individuals and directing public perception.

References

  • Ashley, S. L. T. ve Stone, D. (2023). Introduction: On Stuart Hall and the imagining of heritage. S. L. T. Ashley ve D. Stone (Ed.), Whose heritage? Challenging race and identity in Stuart Hall’s post-nation Britain içinde (s. 10-21). Routledge Taylor & Francis Group.
  • Berg, L. B. ve Lune, H. (2015). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (H. Aydın, Çev.). Eğitim Yayınevi.
  • Cumbul, B. (2023, Mayıs 20). Ediz Hafızoğlu ile yaşamı ve müziği hakkında söyleşi. Sanat Okur. https://sanatokur.com/ediz-hafizoglu-ile-yasami-ve-muzigi-hakkinda-soylesi/
  • Çiftçi, A. (2016). Din sosyolojisi. F. Polat ve A. Çiftçi (Ed.), Din ve kimlik içinde. Atatürk Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi.
  • Girgin, Z. G. (2018). Küreselleşmenin seçkin görünümü: Dünya müziği kategorisi olarak Roman oyun havası. Alternatif Politika, 10(1), 43-72.
  • Hall, S. (1992). The question of cultural identity. S. Hall, D. Held ve T. McGrew (Ed.), Modernity and its futures içinde (s. 273-326). The Open University Press.
  • Hall, S. (1997a). Introduction. S. Hall (Ed.), Representation: Cultural representations and signifying practices içinde (s. 1-12). Sage Publications.
  • Hall, S. (1997b). The work of representation. S. Hall (Ed.), Representation: Cultural representations and signifying practices içinde (s. 13-74). Sage Publications.
  • Hall, S. (2006). Encoding/decoding. M. G. Durham ve D. M. Kellner (Ed.), Media and cultural studies keyworks içinde (s. 163-173). Blackwell Publishing.
  • Hall, S. (2016a). The formation of cultural studies. J. D. Slack ve L. Grossberg (Ed.), Cultural studies 1983: A theoretical history içinde (s. 5-24). Duke University Press.
  • Hall, S. (2016b). Preface to the lectures. J. D. Slack ve L. Grossberg (Ed.), Cultural studies 1983: A theoretical history içinde (s. 1-4). Duke University Press.
  • Hall, S. (2021a). Introduction to media studies at the Centre. C. Brunsdon (Ed.), Writings on media: History of the present-Stuart Hall içinde (s. 148-155). Duke University Press.
  • Hall, S. (2021b). The whites of their eyes: Racist ideologies and the media. P. Gilroy ve R. W. Gilmore (Ed.), Selected writings on race and difference içinde (s. 97-120). Duke University Press.
  • Hall, S. (2021c). Mugging: A case study in the media. C. Brunsdon (Ed.), Writings on media: History of the present-Stuart Hall içinde (s. 143-148). Duke University Press.
  • Hall, S. ve Whannel, P. (2018). The popular arts. Duke University Press.
  • Hall, S., Held, D. ve McLennan, G. (1996). Modernity and its future (Introduction). S. Hall, D. Held, D. Hubert ve K. Thompson (Ed.), Modernity: An introduction to modern societies içinde (s. 423-435). Blackwell Publishers.
  • İdemen, S., Göktürk, Y. ve Bengi, D. (2000). Ciguli. Roll, 4(44), 32-36.
  • Kayıran, C. (2018, Ekim 31). Arşivden: Çizgi hikâye-Ciguli (1957-2014). Bant Mag. https://bantmag.com/arsivden-cizgi-hikaye-ciguli-1957-2014/
  • Özgül, Ö. (2006). Türkiye müzik piyasasında Roman müzisyenler: Mesleki örgütlenme ve kimliksel dönüşüm (Tez No. 175042) [Yüksek lisans tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurumu Ulusal Tez Merkezi.
  • Özkarabekir, C. (2017, July 31). “Ciguli” belgeseli [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=3eX2Q2FbNDI
  • Procter, J. (2004). Stuart Hall. Routledge Taylor & Francis Press.
  • Sağlam Arı, G., Armutlu, C., Güneri Tosunoğlu, N. ve Yücel Toy, B. (2009). Pozitivist ve postpozitivist paradigmalar çerçevesinde metodoloji tartışmalarının yönetim ve pazarlama alanlarına yansımaları. Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 27(1), 113-141.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Yönder, T. (1999-2000). Bizim Sokak [TV dizisi]. Yönder Yapım. https://www.sinematurk.com/film/8871-bizim-sokak
There are 24 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Sociology of Music
Journal Section Research article
Authors

Sultan Bilget Güçlüer 0000-0002-5070-9355

Publication Date December 31, 2024
Submission Date July 26, 2024
Acceptance Date December 9, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 9 Issue: 2

Cite

APA Bilget Güçlüer, S. (2024). Stuart Hall’un yaklaşımıyla: Medyanın etkisinde Ciguli’nin temsili ve kimliği. Online Journal of Music Sciences, 9(2), 676-687. https://doi.org/10.31811/ojomus.1522355