Research Article
BibTex RIS Cite

Koro eğitimi ve farklı müzik etkinlikleri yoluyla yapılan müzik eğitiminin ortaokul 5. Sınıf öğrencilerinin müziksel gelişimine etkisi

Year 2024, Volume: 9 Issue: 2, 526 - 539, 31.12.2024
https://doi.org/10.31811/ojomus.1535030

Abstract

Müzik, insanoğlunun var olduğu çağlardan bugüne yaşamda izleri olan bir olgu olmuştur. Toplumlar, insanlar ve kültürler arasında birleştirici bir etki sağlamaktadır. Müzik eğitiminin de kişinin, bireysel ve toplumsal eğitiminde çeşitli rollerinin olduğu bilinmekte ayrıca bireylerin, müzik yoluyla edinilen iyi alışkanlıklar kazanmada koro eğitiminin etkili olduğu düşünülmektedir. Bu araştırma, koro eğitimi ve farklı müzik etkinlikleri yoluyla yapılan müzik eğitiminin ortaokul 5. sınıf öğrencilerinin müziksel gelişimi üzerindeki etkisini konu alan deneysel bir çalışmadır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2021-2022 öğretim yılı bahar döneminde 5. sınıfta öğrenim gören 19 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada, deneme öncesi modellerinden olan “tek grup ön test - son test modeli” kullanılmıştır. Araştırmada 8 haftalık bir koro eğitimi ve farklı müzik etkinlikleri eğitimi verilmiş, deneysel sürece başlamadan önce çalışmanın 1. haftası ön test, 10. haftası son test uygulanmış, bu şekilde çalışma ön test ve son testlerle birlikte 10 hafta sürmüştür. Uygulamanın ön ve son testinde kullanılan test soruları araştırmacı tarafından hazırlanmış ve hazırlanan test soruları, uygulama öncesinde alanın uzman akademisyenlerine sunularak şekillendirilmiştir. Araştırmada elde edilen veriler SPSS 25.0 programı ile analiz edilmiş, kız ve erkek grupları arasındaki farkın belirlenmesinde Mann Whitney U Testi, ön test ve son test puanları arasındaki farkların belirlenmesinde Wilcoxon t-testi kullanılmıştır. Araştırmanın sonunda, öğrencilerin tamamının müziksel gelişiminde artış görülmüştür. Araştırmanın, öğrencilerin şarkı söyleme, ezgi tekrarı yapabilme, şarkıya eşlik edebilme, ritmi tekrar edebilme ve beden hareketleri yapabilme gelişimlerine katkı sağlayan bir çalışma olduğu sonucuna varılmıştır.

Project Number

Yok

References

  • Apaydın, M. (2006). Çocuk ve gençlik korolarının, toplumun kültürel gelişimindeki yeri ve önemi. 2. Ulusal Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Sempozyumu içinde (s. 569-575). Ankara Üniversitesi.
  • Çağlar, B. (2022). Koro eğitimi etkinliklerinin 6. sınıf öğrencilerinin özgüven ve utangaçlık duyguları üzerine etkileri (Tez No. 762565) [Yüksek lisans tezi, Sivas Cumhuriyet Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Değer, A. Ç. (2012). Çocuk korolarının eğitiminde bir yaklaşım olarak eğitsel oyun kullanımının öğrencilerin müziksel erişi düzeylerine etkisi (Tez No.331662) [Doktora tezi, Gazi Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Fox, J. E. ve Schirrmacher, R. (2014). Çocuklarda sanat ve yaratıcılığın gelişimi (7. bs.). Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık.
  • Ghasemi, A. ve Zahediasl, S. (2012). Normality tests for statistical analysis: A guide for non-statisticians. International Journal Of Endocrinology And Metabolism, 10(2), 486-489. https://doi.org/10.5812/ijem.3505
  • Güler, N. (2008). Müzikle çocuk eğitimi (1. bs.). Hepsiçocuk Yayınevi.
  • Gültek, B. (2002). Müzik, yetenek ve çocuk. Çoluk Çocuk Aylık Anne Baba Eğitimci Dergisi, 29.
  • Hocaoğlu, N. ve Akkaş Baysal, E. (2019). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri (1. bs., G. Ocak, Ed.). Pegem Akademi.
  • Karasar, N. (2020). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar ilkeler teknikler (35. bs.). Nobel Akademik Yayıncılık.
  • McDonald, J. C. (1991). The application of Gordon’s empirical model of learning sequence to teaching the recorder. The Quarterly Journal of Music Teaching and Learning, 2(1-2), 110-117.
  • Meran, G. (2020). Koro çalışmalarının ilköğretim 4. sınıf öğrencilerinin müzikal performans kaygılarına olan etkisi (Tez No. 648975) [Yüksek lisans tezi, Haliç Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Ocak, İ ve Olur, B. (2019). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri (1. bs., G. Ocak, Ed.). Pegem Akademi.
  • Öğreten, T. (2021). Amatör koro çalıştıran müzik öğretmenlerinin kullandığı öğretim yöntemleri (Hatay ili örneği) (Tez No.687691) [Yüksek lisans tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Önder Yiğit, V. B. (2004). İlköğretim okulları ikinci kademe (6. sınıf) öğrencilerinde ses eğitimi uygulamaları ile koro eğitimi (147457) [Yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurumu Ulusal Tez Merkezi.
  • Özal, K. (2007). Suzuki metodu. Müzik Eğitimi Yayınları.
  • Öztop, S. (2007). Planlı ve programlı bir özengen koro eğitimi ile bireye kazandırılması hedeflenen eğitsel, toplumsal ve kültürel yeterliklerin incelenmesi (Tez No. 207065) [Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurumu Ulusal Tez Merkezi.
  • Savaş, B. Y. (2021). Koro çalışmalarının ortaokul öğrencilerinin okul aidiyet düzeylerine etkisi (Tez No. 676542) [Yüksek lisans tezi, Bursa Uludağ Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurumu Ulusal Tez Merkezi.
  • Shehan, P. K. (1987). Effect of rote versus note presentation of rhythm learning and retention. Journal of Research in Music Education, 35(2), 117-126. https://doi.org/10.2307/3344987
  • Sökezoğlu Atılgan, D. (2020). Müzik eğitiminin çeşitli boyutlarda çocuk gelişimine olan etkileri. Sanat ve Tasarım Dergisi, 10(1), 120-136. https://doi.org/10.20488/sanattasarim.830732
  • Sökezoğlu Atılgan, D. ve Ördekci, Ş. (2015). İlkokul öğrencilerinin sosyalleşmelerinde koro eğitiminin rolü. Afyon Kocatepe Üniversitesi Akademik Müzik Araştırmaları Dergisi, 1(2), 1-25.
  • Sun, M. ve Seyrek, H. (1998). Okul öncesi eğitimde müzik. Müzik Eserleri Yayınevi.
  • Şendurur, Y. ve Akgül Barış, D. (2002). Müzik eğitimi ve çocuklarda bilişsel başarı. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(1), 165-174. https://doi.org/10.17693/yunus.21364
  • Türkmen, E. F. (2012). Çocuk korolarına katılımın çocukların işitsel algılarına etkilerinin değerlendirilmesi. III. Uluslararası Hisarlı Ahmet Sempozyumu içinde (s. 276-286). Kütahya.
  • Türüdü, Z. (2019). Koro eğitimi alan ortaokul öğrencilerinin sosyal becerilerine ilişkin öğretmen görüşleri (Tez No. 556102) [Yüksek lisans tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurumu Ulusal Tez Merkezi.
  • Yurtman, İ. (2017). Sosyalleşme kapsamında amatör koroların incelenmesi (Tez No. 491478) [Yüksek lisans tezi, Haliç Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurumu Ulusal Tez Merkezi

The effect of music education through choir training and different musical activities on the musical development of secondary school 5th grade students

Year 2024, Volume: 9 Issue: 2, 526 - 539, 31.12.2024
https://doi.org/10.31811/ojomus.1535030

Abstract

Music has been a phenomenon that has traces in life since the ages of mankind. It provides a unifying effect between societies, people and cultures. It is known that music education has various roles in the individual and social education of the person, and it is also thought that choral education is effective in gaining good habits acquired through music. This research is an experimental study on the effect of music education through choral education and different music activities on the musical development of 5th grade secondary school students. The study group of the research consists of 19 students studying in the 5th grade in the spring term of the 2021-2022 academic year. In the study, ‘single group pre-test - post-test model’ was used. In the study, an 8-week choir training and different music activities training was given, before starting the experimental process, the pre-test was applied in the 1st week of the study, the post-test was applied in the 10th week, and in this way, the study lasted 10 weeks with pre-test and post-tests. The test questions used in the pre-test and post-test of the application were prepared by the researcher and the prepared test questions were presented to the academicians and shaped before the application. The data obtained in the study were analysed with SPSS 25.0 software, Mann Whitney U Test was used to determine the difference between the groups of boys and girls, and Wilcoxon t-test was used to determine the differences between the pre-test and post-test scores. At the end of the study, an increase was observed in the musical development of all students. It was concluded that the research was a study that contributed to the development of students’ singing, melody repetition, accompanying the song, repeating the rhythm and body movements.

Ethical Statement

Araştırma Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimleri Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Kurulunun 15.10.2021 tarihli 2021/354 nolu kararıyla onaylanmıştır.

Supporting Institution

Yok

Project Number

Yok

Thanks

Yok

References

  • Apaydın, M. (2006). Çocuk ve gençlik korolarının, toplumun kültürel gelişimindeki yeri ve önemi. 2. Ulusal Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Sempozyumu içinde (s. 569-575). Ankara Üniversitesi.
  • Çağlar, B. (2022). Koro eğitimi etkinliklerinin 6. sınıf öğrencilerinin özgüven ve utangaçlık duyguları üzerine etkileri (Tez No. 762565) [Yüksek lisans tezi, Sivas Cumhuriyet Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Değer, A. Ç. (2012). Çocuk korolarının eğitiminde bir yaklaşım olarak eğitsel oyun kullanımının öğrencilerin müziksel erişi düzeylerine etkisi (Tez No.331662) [Doktora tezi, Gazi Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Fox, J. E. ve Schirrmacher, R. (2014). Çocuklarda sanat ve yaratıcılığın gelişimi (7. bs.). Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık.
  • Ghasemi, A. ve Zahediasl, S. (2012). Normality tests for statistical analysis: A guide for non-statisticians. International Journal Of Endocrinology And Metabolism, 10(2), 486-489. https://doi.org/10.5812/ijem.3505
  • Güler, N. (2008). Müzikle çocuk eğitimi (1. bs.). Hepsiçocuk Yayınevi.
  • Gültek, B. (2002). Müzik, yetenek ve çocuk. Çoluk Çocuk Aylık Anne Baba Eğitimci Dergisi, 29.
  • Hocaoğlu, N. ve Akkaş Baysal, E. (2019). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri (1. bs., G. Ocak, Ed.). Pegem Akademi.
  • Karasar, N. (2020). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar ilkeler teknikler (35. bs.). Nobel Akademik Yayıncılık.
  • McDonald, J. C. (1991). The application of Gordon’s empirical model of learning sequence to teaching the recorder. The Quarterly Journal of Music Teaching and Learning, 2(1-2), 110-117.
  • Meran, G. (2020). Koro çalışmalarının ilköğretim 4. sınıf öğrencilerinin müzikal performans kaygılarına olan etkisi (Tez No. 648975) [Yüksek lisans tezi, Haliç Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Ocak, İ ve Olur, B. (2019). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri (1. bs., G. Ocak, Ed.). Pegem Akademi.
  • Öğreten, T. (2021). Amatör koro çalıştıran müzik öğretmenlerinin kullandığı öğretim yöntemleri (Hatay ili örneği) (Tez No.687691) [Yüksek lisans tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Önder Yiğit, V. B. (2004). İlköğretim okulları ikinci kademe (6. sınıf) öğrencilerinde ses eğitimi uygulamaları ile koro eğitimi (147457) [Yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurumu Ulusal Tez Merkezi.
  • Özal, K. (2007). Suzuki metodu. Müzik Eğitimi Yayınları.
  • Öztop, S. (2007). Planlı ve programlı bir özengen koro eğitimi ile bireye kazandırılması hedeflenen eğitsel, toplumsal ve kültürel yeterliklerin incelenmesi (Tez No. 207065) [Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurumu Ulusal Tez Merkezi.
  • Savaş, B. Y. (2021). Koro çalışmalarının ortaokul öğrencilerinin okul aidiyet düzeylerine etkisi (Tez No. 676542) [Yüksek lisans tezi, Bursa Uludağ Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurumu Ulusal Tez Merkezi.
  • Shehan, P. K. (1987). Effect of rote versus note presentation of rhythm learning and retention. Journal of Research in Music Education, 35(2), 117-126. https://doi.org/10.2307/3344987
  • Sökezoğlu Atılgan, D. (2020). Müzik eğitiminin çeşitli boyutlarda çocuk gelişimine olan etkileri. Sanat ve Tasarım Dergisi, 10(1), 120-136. https://doi.org/10.20488/sanattasarim.830732
  • Sökezoğlu Atılgan, D. ve Ördekci, Ş. (2015). İlkokul öğrencilerinin sosyalleşmelerinde koro eğitiminin rolü. Afyon Kocatepe Üniversitesi Akademik Müzik Araştırmaları Dergisi, 1(2), 1-25.
  • Sun, M. ve Seyrek, H. (1998). Okul öncesi eğitimde müzik. Müzik Eserleri Yayınevi.
  • Şendurur, Y. ve Akgül Barış, D. (2002). Müzik eğitimi ve çocuklarda bilişsel başarı. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(1), 165-174. https://doi.org/10.17693/yunus.21364
  • Türkmen, E. F. (2012). Çocuk korolarına katılımın çocukların işitsel algılarına etkilerinin değerlendirilmesi. III. Uluslararası Hisarlı Ahmet Sempozyumu içinde (s. 276-286). Kütahya.
  • Türüdü, Z. (2019). Koro eğitimi alan ortaokul öğrencilerinin sosyal becerilerine ilişkin öğretmen görüşleri (Tez No. 556102) [Yüksek lisans tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurumu Ulusal Tez Merkezi.
  • Yurtman, İ. (2017). Sosyalleşme kapsamında amatör koroların incelenmesi (Tez No. 491478) [Yüksek lisans tezi, Haliç Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurumu Ulusal Tez Merkezi
There are 25 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Music Education
Journal Section Research article
Authors

Seval Aydın 0000-0001-8183-432X

Duygu Sökezoğlu Atılgan 0000-0003-2755-4225

Project Number Yok
Publication Date December 31, 2024
Submission Date August 18, 2024
Acceptance Date October 29, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 9 Issue: 2

Cite

APA Aydın, S., & Sökezoğlu Atılgan, D. (2024). Koro eğitimi ve farklı müzik etkinlikleri yoluyla yapılan müzik eğitiminin ortaokul 5. Sınıf öğrencilerinin müziksel gelişimine etkisi. Online Journal of Music Sciences, 9(2), 526-539. https://doi.org/10.31811/ojomus.1535030