This article examines the practice of electroacoustic sound art within the context of my trans-media worldbuilding project, The Ones Who Became The Ocean. This project envisions a new way of relating to the ocean through a speculative reality characterized by myths and rituals set in a world on the brink of a global flood. The research adopts a hydrofeminist perspective of embracing the concept of ‘becoming a body of water’ both narratively and methodologically. Central to this research is the question: ‘How can a hydrofeminist perspective be incorporated into sound art performance and speculative worldbuilding?’ I address this question through analyses and reflections on my creative sonic practice and practice-based methods of iterative building, testing, and a two-way exchange with hydrofeminist theory aiming to provide insights into the creative decision-making processes within this project that positions electroacoustics as a medium for environmental and philosophical discourse.
Bu makale, elektroakustik ses sanatının pratiğini, trans-medya dünyakurma projem Okyanusa Dönüşenler (The Ones Who Became The Ocean) bağlamında incelemektedir. Bu proje, bir küresel selin eşiğindeki bir dünyada mitler ve ritüellerle şekillenen spekülatif bir gerçeklik aracılığıyla okyanusla ilişki kurmanın yeni bir yolunu tasavvur eder. Araştırma, hem anlatısal hem de metodolojik olarak “bir su kütlesi olma” kavramını benimseyen bir hidro-feminist perspektifi benimser. Bu araştırmanın merkezinde şu soru yer alır: “Hidro-feminist bir perspektif, ses sanatı performansı ve spekülatif dünyakurma pratiğine nasıl entegre edilebilir?” Bu soruyu, yaratıcı ses pratiğim ve iteratif inşa etme, test etme ile hidro-feminist teoriyle iki yönlü bir alışverişe dayanan uygulamaya dayalı yöntemler üzerindeki analizlerim ve düşüncelerim yoluyla ele alıyorum. Araştırma, elektroakustiği çevresel ve felsefi söylem için bir ortam olarak konumlandıran bu projedeki yaratıcı karar alma süreçlerine dair içgörüler sağlamayı amaçlamaktadır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Sound and Music Computing, Social and Cultural Anthropology (Other), Music Performance, Music Technology and Recording |
Journal Section | Research article |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2024 |
Submission Date | August 25, 2024 |
Acceptance Date | November 7, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 9 Issue: 2 |