Since their introduction in 1826, microtonal guitars (MG) and adjustable fret guitars (AMG) have enabled the use of various microtonal approaches in many genres of music. In recent years, learning and teaching these guitars in informal and formal settings has become quite common. Video sharing platforms have also become important tools for the dissemination of MG performances and informal MG teaching and learning. This study presents a online learning perspective through MG videos on YouTube, perhaps the most effective of these informal environments today, and aims to identify individuals’ MG learning needs through these video comments. In this qualitative netnographic study, we obtained primary data through online-ethnographic techniques from 32430 comments on 268 MG videos on the Microtonal Guitar-Tolgahan Çoğulu channel on the YouTube platform, and secondary data through interviews with a group of 5 MG performer and teacher involved in pedagogical, academic and artistic productions on MG. The data was then subjected to content analysis. Collaborative coding was carried out using the qualitative data analysis programme MaxQda Analytics Pro 2020. Through content analysis, some categories common to both formal and informal learning of MG were accessed and learning needs were categorised into ‘general knowledge of MG and ‘learning-teaching processes of MG. The research findings indicate that learning needs are diverse and provide a landscape from which implications for MG trainers and curriculum developers can be drawn.
--
Mikrotonal gitarlar (MG) ve ayarlanabilir perdeli gitarlar (AMG), 1826’daki tanıtımlarından bu yana birçok müzik türünde çeşitli mikrotonal yaklaşımların kullanılmasına olanak sağlamıştır. Son yıllarda bu gitarların resmi ve gayriresmi ortamlarda öğrenilmesi ve öğretilmesi oldukça yaygınlaştı. Video paylaşım platformları da MG performanslarının yayılması ve informal MG öğretimi ve öğrenimi için önemli araçlar haline gelmiştir. Bu çalışma, günümüzde bu informal ortamların belki de en etkilisi olan YouTube’daki MG videoları üzerinden çevrimiçi bir öğrenme perspektifi sunmakta ve bu video yorumları üzerinden bireylerin MG öğrenme ihtiyaçlarını tespit etmeyi amaçlamaktadır. Bu nitel netnografik çalışmada, birincil veriler YouTube platformundaki Mikrotonal Gitar-Tolgahan Çoğulu kanalındaki 268 MG videosuna yapılan 32430 yorumdan online-etnografik tekniklerle, ikincil veriler ise MG üzerine pedagojik, akademik ve sanatsal üretimlerde bulunan 5 MG icracısı ve öğretmeni ile yapılan görüşmelerden elde edilmiştir. Veriler daha sonra içerik analizine tabi tutulmuştur. Ortak kodlama, nitel veri analizi programı MaxQda Analytics Pro 2020 kullanılarak gerçekleştirilmiştir. İçerik analizi yoluyla, MG’nin hem resmi hem de gayri resmi öğrenimi için ortak olan bazı kategorilere erişilmiş ve öğrenme ihtiyaçları ‘MG hakkında genel bilgi’ ve ‘MG’nin öğrenme-öğretme süreçleri’ olarak kategorize edilmiştir. Araştırma bulguları, öğrenme ihtiyaçlarının çok çeşitli olduğunu göstermekte ve MG eğitmenleri ve müfredat geliştiricileri için çıkarımlar yapılabilecek bir manzara sunmaktadır.
--
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Music Education |
Journal Section | Research article |
Authors | |
Project Number | -- |
Publication Date | July 28, 2025 |
Submission Date | April 28, 2025 |
Acceptance Date | June 3, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 10 Issue: 3 |