Contemporary approaches to teaching children’s literature and music education are increasingly replacing traditional pedagogical methods. The emergence of artificial intelligence (AI) has made these processes more dynamic and complex, presenting both opportunities and challenges for educators and pupils. This development raises important questions about teachers’ readiness to adopt innovative methodologies and pupils’ receptiveness to deeper learning and improved outcomes through AI-enhanced instruction. Children’s literature and music possess the capacity to educate, nurture, and heal. Their interdisciplinary nature provides primary school teachers with a rich foundation for creative and integrative teaching strategies, particularly relevant in the age of AI. This paper advocates for the deliberate integration of AI and healing education into the teaching of children’s literature and music at the primary level. It proposes that such integration can be achieved through creative and interdisciplinary applications of AI tools, alongside bibliotherapeutic and musicotherapeutic methods. The central methodological framework employed is mood mapping. The study examines the use of the Donna AI Song Generator within healing education, aiming to identify optimal strategies for both teachers and pupils. These findings may inform the development of diverse teaching methodologies and offer insights into the creative use of AI in interdisciplinary primary education. Additionally, the paper introduces an innovative conceptual framework – the Bibliotherapy and Musicotherapy Questionnaire (BMQ) – proposed as a theoretical model for future implementation in primary education settings. Although conceptual and theoretical in nature, the study is grounded in extensive practical teaching experience and the integration of AI tools, particularly within healing education. The BMQ model demonstrates adaptability to diverse instructional contexts and age groups, offering potential for future empirical validation and practical classroom application. Ultimately, this research highlights the transformative potential of AI in fostering holistic, creative, and therapeutic learning environments in primary education.
Artificial Intelligence (AI) healing education developmental bibliotherapy and musicotherapy Donna AI song generator Bibliotherapy and Musicotherapy Questionnaire (BMQ)
Çocuk edebiyatı ve müzik eğitimine yönelik çağdaş yaklaşımlar, geleneksel pedagojik yöntemlerin yerini giderek daha fazla almaktadır. Yapay zekânın (YZ) ortaya çıkışı, bu süreçleri daha dinamik ve karmaşık hale getirerek eğitimciler ve öğrenciler için hem fırsatlar hem de zorluklar yaratmıştır. Bu gelişme, öğretmenlerin yenilikçi metodolojileri benimsemeye hazır olup olmadıkları ve öğrencilerin YZ destekli eğitim yoluyla daha derin öğrenmeye ve iyileştirilmiş sonuçlara açık olup olmadıkları konusunda önemli soruları gündeme getirmektedir. Çocuk edebiyatı ve müziği, eğitme, besleme ve iyileştirme kapasitesine sahiptir. Disiplinler arası yapıları, ilkokul öğretmenlerine, özellikle YZ çağında geçerli olan yaratıcı ve bütünleştirici öğretim stratejileri için zengin bir temel sağlar. Bu makale, YZ ve şifa eğitiminin ilkokul düzeyinde çocuk edebiyatı ve müzik öğretimine bilinçli bir şekilde entegre edilmesini savunmaktadır. Bu entegrasyonun, YZ araçlarının yaratıcı ve disiplinler arası uygulamaları ve bibliyoterapi ve müzikoterapi yöntemleriyle sağlanabileceğini ileri sürmektedir. Kullanılan temel metodolojik çerçeve, ruh hali haritalamasıdır. Çalışma, hem öğretmenler hem de öğrenciler için en uygun stratejileri belirlemeyi amaçlayarak Donna AI Şarkı üreticisinin şifa eğitiminde kullanımını incelemektedir. Bu bulgular, çeşitli öğretim metodolojilerinin geliştirilmesine katkıda bulunabilir ve disiplinler arası ilköğretimde yapay zekânın yaratıcı kullanımına dair içgörüler sunabilir. Ayrıca, makale, ilköğretim ortamlarında gelecekteki uygulamalar için teorik bir model olarak önerilen yenilikçi bir kavramsal çerçeve olan Bibliyoterapi ve Müzikoterapi Anketi’ni (BMQ) sunmaktadır. Kavramsal ve teorik bir yapıya sahip olmasına rağmen, çalışma kapsamlı pratik öğretim deneyimine ve özellikle şifa eğitiminde yapay zekâ araçlarının entegrasyonuna dayanmaktadır. BMQ modeli, çeşitli öğretim bağlamlarına ve yaş gruplarına uyum sağlayabildiğini göstererek, gelecekte deneysel doğrulama ve pratik sınıf uygulamaları için potansiyel sunmaktadır. Sonuç olarak, bu araştırma, yapay zekânın ilköğretimde bütünsel, yaratıcı ve terapötik öğrenme ortamlarını teşvik etmedeki dönüştürücü potansiyelini vurgulamaktadır.
Yapay Zekâ (YZ) şifa eğitimi gelişimsel bibliyoterapi ve müzikoterapi Donna AI şarkı üreticisi Bibliyoterapi ve Müzikoterapi Anketi (BMQ)
| Primary Language | English |
|---|---|
| Subjects | Music Education |
| Journal Section | Research article |
| Authors | |
| Publication Date | October 29, 2025 |
| Submission Date | August 4, 2025 |
| Acceptance Date | October 9, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 10 Issue: 4 |