Research Article
BibTex RIS Cite

Gazi Üniversitesi müzik eğitimi ana bilim dalı öğrencilerinin başarı odaklı motivasyonlarının incelenmesi

Year 2025, Volume: 10 Issue: 4, 1060 - 1076, 29.10.2025
https://doi.org/10.31811/ojomus.1766390

Abstract

Motivasyon bireysel farkındalıkla gerçekleşen belirlenen hedefler için çaba gösterme süreci olarak tanımlanabilir. Bireysel olarak kişinin yapmak isteyip sürdürmeyi başaramadığı davranışlar için motivasyonlarının sorgulanması gerektiği, bu davranışların oluşumunda bireysel ve çevresel kaynaklı etkilerin incelenmesi gerekliliğini söylemek mümkündür. Tüm alanlarda olduğu gibi müzik eğitimi alanında da başarının temellerinden biri olan motivasyon oldukça önemli bir konudur. Bu bağlamda müzik eğitim anabilim dalı öğrencilerinin başarı odaklı motivasyonlarının incelenmesi amacıyla yapılmış olan bu araştırma, müzik eğitimi alanında çalışan araştırmacılar, alan öğrencileri ve öğretim elemanları için fayda sağlayacağı düşünülmektedir. Araştırmanın evrenini Gazi Üniversitesi Müzik Eğitimi Ana Bilim Dalı lisans 1., 2., 3. ve 4. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise Gazi Üniversitesi Müzik Eğitimi Ana Bilim Dalı lisans 1., 2., 3. ve 4. sınıf öğrencilerinden gönüllü olarak araştırmaya katılım göstermiş olan toplam 124 kişi oluşturmaktadır. Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Verilerin toplanmasında Semerci (2010) tarafından geliştirilen 5’li Likert derecelendirmeye sahip 35 maddeden oluşan “Başarı Odaklı Motivasyon Ölçeği” ve öğrencilerin demografik bilgilerden oluşan bir form kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde t- testi ve ANOVA testi kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre kadın katılımcıların “dışsal etki”, “içsel etki”, “hedef büyütme” puanları erkek katılımcılardan yüksek olmasına rağmen aralarındaki farkın istatistiksel açıdan anlamlı olmadığı ancak erkek katılımcıların “öz bilinç” puanlarının kadın katılımcılardan yüksek ve aralarındaki farkın istatistiksel açıdan anlamlı olduğu, yaş ve sınıf düzeylerine göre tüm alt boyutlar açısından anlamlı farklılık olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.

References

  • Acar, S., Deniz, S. ve Doğan, U. (2022). Üniversite öğrencilerinin sınav kaygısında akademik başarı, motivasyon ve boş zaman yöneliminin rolü. Ege Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 5(1), 22–37.
  • Asmus, E. P. (2021). Motivation in music teaching and learning. Visions of Research in Music Education, 16(5), 31.
  • Bayrakçeken, S., Oktay, Ö., Samancı, O. ve Canpolat, N. (2021). Motivasyon kuramları çerçevesinde öğrencilerin öğrenme motivasyonlarının arttırılması: Bir derleme çalışması. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25(2), 677–698.
  • Bozkurt, Ö., Yemenici, A. D. ve Özkara, M. (2020). Genç nesilde başarı odaklı motivasyon ve öz saygının kariyer stresi ile ilişkisi. Uluslararası Turizm, İşletme, Ekonomi Dergisi, 4(1), 56–66.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2011). Bilimsel araştırma yöntemleri (Genişletilmiş 11. bs.). Pegem Akademi.
  • Cogdill, S. H. (2015). Applying research in motivation and learning to music education: What the experts say. Update: Applications of Research in Music Education, 33(2), 49–57. https://doi.org/10.1177/8755123314547909
  • Ergin, A. ve Karataş, H. (2018). Üniversite öğrencilerinin başarı odaklı motivasyon düzeyleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(4), 868–887. https://doi.org/10.16986/HUJE.2018036646
  • Kocabal, M. ve Ceylan, M. (2022). Bilinçli farkındalık, motivasyon ve akademik performans arasındaki ilişkinin incelenmesi. Erciyes Akademi, 36(4), 2140–2159. https://doi.org/10.48070/erciyesakademi.1143285
  • Korkmazer, F. (2020). Üniversite öğrencilerinin akademik motivasyon algılarının incelenmesi üzerine bir alan çalışması. Dicle Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 10(20), 502–515.
  • Lehmann, A. C., Sloboda, J. A. ve Woody, R. H. (2007). Psychology for musicians: Understanding and acquiring the skills (2. bs.). Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780195146103.001.0001
  • Nauzeer, S. ve Jaunky, V. C. (2021). A meta-analysis of the combined effects of motivation, learning and personality traits on academic performance. Pedagogical Research, 6(3), em0097. https://doi.org/10.29333/pr/10963
  • Özdamar, K. (1999). Paket programlar ile istatistiksel veri analizi 1 (2. bs.). Kaan Kitabevi.
  • Öztürk, B. K. ve Öztürk Başpınar, N. (2021). Konservatuvar müzik bölümü lisans öğrencilerinin bireysel çalgı güdülenme düzeyleri üzerine bir araştırma. İdil Sanat ve Dil Dergisi, 10(84), 1155–1166.
  • Ryan, R. M. ve Deci, E. L. (2000). Intrinsic and extrinsic motivations: Classic definitions and new directions. Contemporary Educational Psychology, 25(1), 54–67. https://doi.org/10.1006/ceps.1999.1020
  • Seker, S. E. (2015). Motivasyon teorisi (motivation theory). YBS Ansiklopedi, 2(1), 22–26.
  • Semerci, Ç. (2010). Başarı Odaklı Motivasyon (BOM) ölçeğinin geliştirilmesi. NWSA: Education Sciences, 5(4), 2123–2133.
  • Spinath, B. ve Steinmayr, R. (2012). The roles of competence beliefs and goal orientations for change in intrinsic motivation. Journal of Educational Psychology, 104(4), 1135–1148. https://doi.org/10.1037/a0028115
  • Steinmayr, R., Meißner, A., Weidinger, A. F. ve Wirthwein, L. (2015). Academic achievement. Oxford bibliographies in education içinde. Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/obo/9780199756810-0108
  • Şahin, H. ve Bircan, H. (2023). Ortaokul öğrencilerinin başarı odaklı motivasyonlarının demografik özelliklere göre belirlenmesi. Turkish Research Journal of Academic Social Science, 5(2), 134–144.
  • Vallerand, R. J., Pelletier, L. G., Blais, M. R., Brière, N. M., Senécal, C. ve Vallières, É. F. (1992). The Academic Motivation Scale: A measure of intrinsic, extrinsic, and amotivation in education. Educational and Psychological Measurement, 52(4), 1003–1017. https://doi.org/10.1177/0013164492052004025
  • West, C. (2013). Motivating music students: A review of the literature. Update: Applications of Research in Music Education, 31(2), 11–19. https://doi.org/10.1177/8755123312473611
  • Woody, R. H. (2021). Music education students’ intrinsic and extrinsic motivation: A quantitative analysis of personal narratives. Psychology of Music, 49(5), 1321–1343. https://doi.org/10.1177/0305735620944224

An examination of achievement-oriented motivation of students in the music education department at Gazi University

Year 2025, Volume: 10 Issue: 4, 1060 - 1076, 29.10.2025
https://doi.org/10.31811/ojomus.1766390

Abstract

Motivation can be defined as the process of exerting effort toward achieving specific goals through individual awareness. When individuals fail to initiate or sustain certain desired behaviors, it is necessary to question their motivational sources and examine the personal and environmental factors influencing such behaviors. As in all other fields, motivation—one of the foundations of success—is a crucial concept in the field of music education. In this context, the present study, which aims to examine the achievement-oriented motivation of students in the Department of Music Education, is expected to provide valuable insights for researchers, students, and educators working in music education. The population of the study consists of undergraduate students enrolled in the 1st, 2nd, 3rd, and 4th years of the Department of Music Education at Gazi University. The sample comprises a total of 124 volunteer students from the same department and academic levels who participated in the study voluntarily. The survey model (descriptive research design) was employed in this research. Data were collected using the Achievement-Oriented Motivation Scale, developed by Semerci (2010), which includes 35 items structured on a five-point Likert scale, along with a demographic information form designed to gather participants’ personal data. For the analysis of the data, t-tests and ANOVA were used. According to the research findings, although female participants scored higher than males in the subdimensions of external influence, internal influence, and goal enhancement, these differences were not statistically significant. However, male participants scored significantly higher in the self-awareness subdimension. Additionally, no statistically significant differences were found across all subdimensions based on age or grade level.

References

  • Acar, S., Deniz, S. ve Doğan, U. (2022). Üniversite öğrencilerinin sınav kaygısında akademik başarı, motivasyon ve boş zaman yöneliminin rolü. Ege Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 5(1), 22–37.
  • Asmus, E. P. (2021). Motivation in music teaching and learning. Visions of Research in Music Education, 16(5), 31.
  • Bayrakçeken, S., Oktay, Ö., Samancı, O. ve Canpolat, N. (2021). Motivasyon kuramları çerçevesinde öğrencilerin öğrenme motivasyonlarının arttırılması: Bir derleme çalışması. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25(2), 677–698.
  • Bozkurt, Ö., Yemenici, A. D. ve Özkara, M. (2020). Genç nesilde başarı odaklı motivasyon ve öz saygının kariyer stresi ile ilişkisi. Uluslararası Turizm, İşletme, Ekonomi Dergisi, 4(1), 56–66.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2011). Bilimsel araştırma yöntemleri (Genişletilmiş 11. bs.). Pegem Akademi.
  • Cogdill, S. H. (2015). Applying research in motivation and learning to music education: What the experts say. Update: Applications of Research in Music Education, 33(2), 49–57. https://doi.org/10.1177/8755123314547909
  • Ergin, A. ve Karataş, H. (2018). Üniversite öğrencilerinin başarı odaklı motivasyon düzeyleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(4), 868–887. https://doi.org/10.16986/HUJE.2018036646
  • Kocabal, M. ve Ceylan, M. (2022). Bilinçli farkındalık, motivasyon ve akademik performans arasındaki ilişkinin incelenmesi. Erciyes Akademi, 36(4), 2140–2159. https://doi.org/10.48070/erciyesakademi.1143285
  • Korkmazer, F. (2020). Üniversite öğrencilerinin akademik motivasyon algılarının incelenmesi üzerine bir alan çalışması. Dicle Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 10(20), 502–515.
  • Lehmann, A. C., Sloboda, J. A. ve Woody, R. H. (2007). Psychology for musicians: Understanding and acquiring the skills (2. bs.). Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780195146103.001.0001
  • Nauzeer, S. ve Jaunky, V. C. (2021). A meta-analysis of the combined effects of motivation, learning and personality traits on academic performance. Pedagogical Research, 6(3), em0097. https://doi.org/10.29333/pr/10963
  • Özdamar, K. (1999). Paket programlar ile istatistiksel veri analizi 1 (2. bs.). Kaan Kitabevi.
  • Öztürk, B. K. ve Öztürk Başpınar, N. (2021). Konservatuvar müzik bölümü lisans öğrencilerinin bireysel çalgı güdülenme düzeyleri üzerine bir araştırma. İdil Sanat ve Dil Dergisi, 10(84), 1155–1166.
  • Ryan, R. M. ve Deci, E. L. (2000). Intrinsic and extrinsic motivations: Classic definitions and new directions. Contemporary Educational Psychology, 25(1), 54–67. https://doi.org/10.1006/ceps.1999.1020
  • Seker, S. E. (2015). Motivasyon teorisi (motivation theory). YBS Ansiklopedi, 2(1), 22–26.
  • Semerci, Ç. (2010). Başarı Odaklı Motivasyon (BOM) ölçeğinin geliştirilmesi. NWSA: Education Sciences, 5(4), 2123–2133.
  • Spinath, B. ve Steinmayr, R. (2012). The roles of competence beliefs and goal orientations for change in intrinsic motivation. Journal of Educational Psychology, 104(4), 1135–1148. https://doi.org/10.1037/a0028115
  • Steinmayr, R., Meißner, A., Weidinger, A. F. ve Wirthwein, L. (2015). Academic achievement. Oxford bibliographies in education içinde. Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/obo/9780199756810-0108
  • Şahin, H. ve Bircan, H. (2023). Ortaokul öğrencilerinin başarı odaklı motivasyonlarının demografik özelliklere göre belirlenmesi. Turkish Research Journal of Academic Social Science, 5(2), 134–144.
  • Vallerand, R. J., Pelletier, L. G., Blais, M. R., Brière, N. M., Senécal, C. ve Vallières, É. F. (1992). The Academic Motivation Scale: A measure of intrinsic, extrinsic, and amotivation in education. Educational and Psychological Measurement, 52(4), 1003–1017. https://doi.org/10.1177/0013164492052004025
  • West, C. (2013). Motivating music students: A review of the literature. Update: Applications of Research in Music Education, 31(2), 11–19. https://doi.org/10.1177/8755123312473611
  • Woody, R. H. (2021). Music education students’ intrinsic and extrinsic motivation: A quantitative analysis of personal narratives. Psychology of Music, 49(5), 1321–1343. https://doi.org/10.1177/0305735620944224
There are 22 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Music Education
Journal Section Research article
Authors

Deniz Bilgin 0000-0002-9902-6846

Öznur Öztosun Çaydere 0000-0003-1987-6128

Publication Date October 29, 2025
Submission Date August 15, 2025
Acceptance Date October 21, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 10 Issue: 4

Cite

APA Bilgin, D., & Öztosun Çaydere, Ö. (2025). Gazi Üniversitesi müzik eğitimi ana bilim dalı öğrencilerinin başarı odaklı motivasyonlarının incelenmesi. Online Journal of Music Sciences, 10(4), 1060-1076. https://doi.org/10.31811/ojomus.1766390