Motivasyon bireysel farkındalıkla gerçekleşen belirlenen hedefler için çaba gösterme süreci olarak tanımlanabilir. Bireysel olarak kişinin yapmak isteyip sürdürmeyi başaramadığı davranışlar için motivasyonlarının sorgulanması gerektiği, bu davranışların oluşumunda bireysel ve çevresel kaynaklı etkilerin incelenmesi gerekliliğini söylemek mümkündür. Tüm alanlarda olduğu gibi müzik eğitimi alanında da başarının temellerinden biri olan motivasyon oldukça önemli bir konudur. Bu bağlamda müzik eğitim anabilim dalı öğrencilerinin başarı odaklı motivasyonlarının incelenmesi amacıyla yapılmış olan bu araştırma, müzik eğitimi alanında çalışan araştırmacılar, alan öğrencileri ve öğretim elemanları için fayda sağlayacağı düşünülmektedir. Araştırmanın evrenini Gazi Üniversitesi Müzik Eğitimi Ana Bilim Dalı lisans 1., 2., 3. ve 4. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise Gazi Üniversitesi Müzik Eğitimi Ana Bilim Dalı lisans 1., 2., 3. ve 4. sınıf öğrencilerinden gönüllü olarak araştırmaya katılım göstermiş olan toplam 124 kişi oluşturmaktadır. Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Verilerin toplanmasında Semerci (2010) tarafından geliştirilen 5’li Likert derecelendirmeye sahip 35 maddeden oluşan “Başarı Odaklı Motivasyon Ölçeği” ve öğrencilerin demografik bilgilerden oluşan bir form kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde t- testi ve ANOVA testi kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre kadın katılımcıların “dışsal etki”, “içsel etki”, “hedef büyütme” puanları erkek katılımcılardan yüksek olmasına rağmen aralarındaki farkın istatistiksel açıdan anlamlı olmadığı ancak erkek katılımcıların “öz bilinç” puanlarının kadın katılımcılardan yüksek ve aralarındaki farkın istatistiksel açıdan anlamlı olduğu, yaş ve sınıf düzeylerine göre tüm alt boyutlar açısından anlamlı farklılık olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.
Motivation can be defined as the process of exerting effort toward achieving specific goals through individual awareness. When individuals fail to initiate or sustain certain desired behaviors, it is necessary to question their motivational sources and examine the personal and environmental factors influencing such behaviors. As in all other fields, motivation—one of the foundations of success—is a crucial concept in the field of music education. In this context, the present study, which aims to examine the achievement-oriented motivation of students in the Department of Music Education, is expected to provide valuable insights for researchers, students, and educators working in music education. The population of the study consists of undergraduate students enrolled in the 1st, 2nd, 3rd, and 4th years of the Department of Music Education at Gazi University. The sample comprises a total of 124 volunteer students from the same department and academic levels who participated in the study voluntarily. The survey model (descriptive research design) was employed in this research. Data were collected using the Achievement-Oriented Motivation Scale, developed by Semerci (2010), which includes 35 items structured on a five-point Likert scale, along with a demographic information form designed to gather participants’ personal data. For the analysis of the data, t-tests and ANOVA were used. According to the research findings, although female participants scored higher than males in the subdimensions of external influence, internal influence, and goal enhancement, these differences were not statistically significant. However, male participants scored significantly higher in the self-awareness subdimension. Additionally, no statistically significant differences were found across all subdimensions based on age or grade level.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Music Education |
| Journal Section | Research article |
| Authors | |
| Publication Date | October 29, 2025 |
| Submission Date | August 15, 2025 |
| Acceptance Date | October 21, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 10 Issue: 4 |