Metaphor is widely regarded as a powerful cognitive tool that individuals employ to comprehend and articulate abstract, complex, or theoretical concepts. Research on metaphor usage highlights its key functions, including the expression of abstract phenomena through concrete examples, the conveyance of figurative meanings, and the elucidation of ideas via comparison. Although metaphors are commonly utilized in everyday language, they have increasingly become a significant focus within scientific inquiry in recent years. Within this framework, the present study aims to identify the mental images (metaphors) that first-year students in the Department of Music Education associate with their individual instruments, employing the metaphor technique as a methodological tool. The study sample comprises 93 first-year students enrolled in the Music Education Departments of Fine Arts Education Faculties at four universities located in the Western Black Sea Region. To explore their metaphorical perceptions of their individual instruments, participants were asked to complete the sentence: “My individual instrument is like ....... because ........” The resulting data were systematically categorized and presented accordingly. Findings indicate that students predominantly conceptualize their individual instruments using metaphors related to the category of “human.” An analysis of the 43 metaphors produced reveals that students’ most preferred metaphors tend to cluster in certain categories. In particular, the metaphors “my child” and “my family” stand out in the family category, while “friend” is prominent in the human category. In the nature category, “flower” and “sky” are frequently used, while “pencil sharpener” appears in the object category, and “cat” in the animal category. In the emotion category, the metaphors “love” and “a part of my body” are notably more common than others. Additionally, “water” in the essential needs category and “language” in the being a tool category are among the most frequently used expressions by the students. These results suggest a rich diversity in metaphorical conceptualizations, with a notable emphasis on human and relational imagery in students’ perceptions of their instruments. Based on these findings, the following recommendations can be made: Instructors can actively use metaphorical language to enhance teaching; music departments can implement orientation programs or mentoring systems that help students navigate the emotional and psychological dimensions of learning an instrument.
Metafor, bireylerin soyut, karmaşık veya kuramsal kavramları anlamlandırma ve açıklamada başvurduğu etkili bir bilişsel araç olarak kabul edilmektedir. Metafor kullanımına yönelik incelemelerde, soyut olguların somut örnekler aracılığıyla ifade edilmesi, mecaz anlamı taşıması ve benzetmeler yoluyla açıklanması gibi işlevlerin ön plana çıktığı görülmektedir. Günlük yaşamda yaygın olarak kullanılan metaforlar, son yıllarda bilimsel araştırmaların da önemli bir odak noktası haline gelmiştir. Bu bağlamda, söz konusu araştırmanın amacı, müzik eğitimi anabilim dalı birinci sınıf öğrencilerinin bireysel çalgılarına ilişkin zihinsel imgelerini metafor tekniği aracılığıyla belirlemektir. Çalışma gurubunu Batı Karadeniz Bölgesi’nde yer alan dört üniversitenin Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Eğitimi Anabilim Dalı’nda öğrenim gören 93 birinci sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Bireysel çalgılarıyla ilgili metaforik algılarını öğrenmek amacıyla öğrencilerden ‚ “Bireysel çalgım .......gibidir. Çünkü ........” cümlesini tamamlamaları istenmiştir. Elde edilen veriler kategoriler altında sınıflandırılarak sunulmuştur. Araştırma sonucunda öğrencilerin bireysel çalgılarını en fazla “insan” metaforu ile tanımladıkları belirlenmiştir. Üretilen 43 metafor incelendiğinde, öğrencilerin en çok tercih ettikleri metaforların bazı kategorilerde yoğunlaştığı görülmektedir. Özellikle aile kategorisinde “çocuğum” ve “ailem”, insan kategorisinde ise “arkadaş” metaforları öne çıkmaktadır. Doğa kategorisinde “çiçek” ve “gökyüzü”, nesne kategorisinde “kalemtıraş”, hayvan kategorisinde “kedi”, duygu kategorisinde ise “aşk” ve “bedenimden bir parça” metaforlarının diğerlerine göre daha sık kullanıldığı dikkat çekmektedir. Ayrıca, temel ihtiyaç kategorisinde “su”, araç olma kategorisinde de “dil” metaforları öğrencilerin en çok başvurduğu ifadeler arasında yer almaktadır. Bu bulgulara dayanarak şu önerilerde bulunulabilir: Eğitmenler, öğretimi geliştirmek için metaforik dili aktif bir şekilde kullanabilir; müzik bölümleri ise öğrencilerin bir enstrüman öğrenirken yaşadıkları duygusal ve psikolojik süreçleri daha iyi yönetmelerine yardımcı olacak oryantasyon programları veya rehberlik sistemleri uygulayabilir.
| Primary Language | English | 
|---|---|
| Subjects | Music Cognition, Music Education | 
| Journal Section | Research article | 
| Authors | |
| Publication Date | October 29, 2025 | 
| Submission Date | August 22, 2025 | 
| Acceptance Date | October 17, 2025 | 
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 10 Issue: 4 |