The aim of this study is to examine in detail the long historical development of the Turkish opera and operetta tradition from the Ottoman Empire to the Republic, comprehensively presenting its cultural, social, and musical dimensions. This study examines in detail the Ottoman court’s initial encounter with Western music, the establishment of the Imperial Museum of Music, the contributions of Donizetti Pasha, the gradual adoption of opera and operetta by Ottoman society, performances staged during the Tanzimat and Constitutional periods, the institutionalization process that emerged with the Republic, and the contributions of the Turkish Five. This clearly demonstrates how opera and operetta were integrated into Turkish musical culture and how they made lasting contributions to the formation of a national musical identity. The findings of the study reveal that opera and operetta were not only an element of the Westernization process from the Ottoman period onward but also served as a powerful artistic bridge between the multicultural Ottoman society and the modernization goals of the Republic.
Bu çalışmanın amacı, Türk opera ve operet geleneğinin Osmanlı’dan Cumhuriyet’e uzanan uzun tarihsel gelişim sürecini ayrıntılı bir biçimde incelemek ve bu sürecin kültürel, toplumsal ve müziksel boyutlarını kapsamlı bir şekilde ortaya koymaktır. Çalışmada, Osmanlı sarayının Batı müziğiyle ilk tanışma sürecinden başlayarak Muzıka-i Hümayun’un kuruluşu, Donizetti Paşa’nın katkıları, opera ve operetin Osmanlı toplumu tarafından yavaş yavaş benimsenmesi, Tanzimat ve Meşrutiyet dönemlerinde sahnelenen temsiller, Cumhuriyet ile ortaya çıkan kurumsallaşma süreci ve Türk Beşleri’nin katkıları ayrıntılı olarak ele alınmıştır. Böylelikle, opera ve operetin Türk müzik kültürüne nasıl eklemlendiği, aynı zamanda ulusal müzik kimliğinin oluşumuna nasıl kalıcı katkılar sağladığı açık bir biçimde ifade edilmektedir. Araştırma sonucunda elde edilen bulgular, opera ve operetin Osmanlı’dan itibaren yalnızca Batılılaşma sürecinin bir unsuru olmadığını, bunun ötesinde çok kültürlü Osmanlı toplumu ile Cumhuriyet’in modernleşme hedefleri arasında güçlü bir sanatsal köprü işlevi gördüğünü ortaya koymaktadır.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Interpretation in Western Classical Music, Musicology and Ethnomusicology |
| Journal Section | Review |
| Authors | |
| Publication Date | October 29, 2025 |
| Submission Date | September 5, 2025 |
| Acceptance Date | October 20, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 10 Issue: 4 |