The aim of this study is to examine whether coping with cyber bullying of adolescents differ or not according to grade level and gender. The research was performed according to survey model. The sample of the study comprises of 314 students studying in province of Erzurum in 2013-2014 education year. In selection of the sample, simple random sampling method was used. As the data collection tool in the study, “Coping With Cyber Bullying Questionnaire” developed by researcher. In the analysis of the obtained data, for gender for independent samples t-test and for grade level one way ANOVA test were made. As a result of the study, difference was found coping with cyber bullying according to gender. When the students’ coping with cyber bullying were analyzed according to their genders. It was seen that female students different a significant level more help exploration, combat, prevention and coping techniques than the males. It has been determined that males students different a significant level more aggression coping behavior than the female students. In the study, of gender and helplessness coping behaviors haven’t been found to be a significant difference. Another result of the study, it was found than students studying in 9,th 10th grade display more helplessness coping behaviors than 11th grade students. It was seen that 11th grade students different a significant level more aggression coping behavior than the 9th grade students. Research results shows that according to grade level isn’t a meaningful difference in dimensions coping behavior help exploration, combat, prevention and coping techniques.
Bu araştırmanın amacı, ergenlerin siber zorbalıkla başa çıkma davranışlarının cinsiyete ve sınıf düzeyine göre farklılık gösterip göstermediğini incelemektir. Araştırmanın örneklemini 2013-2014 öğretim yılında Erzurum ilinde öğrenim görmekte olan 314 ortaöğretim öğrencisinden oluşmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen “Siber Zorbalıkla Başa Çıkma Anketi” kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizinde cinsiyet için ilişkisiz örneklemler için t-testi; sınıf düzeyi için tek yönlü ANOVA testi yapılmıştır. Araştırma sonucunda yardım arama, mücadele, önleme ve teknik başa çıkma boyutlarında kızların erkeklere göre, saldırganlık alt boyutunda ise erkeklerin kızlara oranla anlamlı bir düzeyde farklılık gösterdiği bulunmuştur. Araştırma da çaresizlik başa çıkma davranışı ile cinsiyet arasında da anlamlı bir farklılık görülmemiştir. Araştırmanın diğer bir sonucunda 9. ve 10. sınıftaki öğrencilerin çaresizlik başa çıkma davranışları, 11. sınıftaki öğrencilerinden anlamlı bir oranda daha fazla olduğu saptanmıştır. Araştırmada 11. sınıftaki öğrencilerin saldırganlık başa çıkma davranışları, 9. sınıftaki öğrencilere göre anlamlı bir düzeyde daha fazla olduğu belirlenmiştir. Yardım arama, mücadele, önleme ve teknik başa çıkma boyutlarında ise sınıf düzeyine göre anlamlı bir farklılığın olmadığı görülmüştür.
Journal Section | Makaleler |
---|---|
Authors | |
Publication Date | July 7, 2014 |
Submission Date | July 7, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 1 Issue: 1 |