The aim of current study was to examine the studies conducted on cyber
bullying which has been published in scientific journals in Turkey for last
eight years based on their published years, the published journals, basic
research method and design, population-sample and participants, the sample
selection methods, data collection tools and their data analysis methods. For this aim document analysis as a
qualitative research method was used. The study included fifty related
articles, which conducted between 2007 to 2015. The results of the examination
of these cyber bullying articles showed that most of studies published in Online
Journal of Technology Addiction & Cyberbullying (OJTAC), the quantitative
research methodology more preferred than qualitative, and most studies
published in 2012. In addition, these studies mostly used survey method, they
collected their data mostly from students by using different scales, and t-test
was used frequently as an example of parametric tests while Mann Whitney U test was frequently used as an
example of non-parametric tests.
Bu çalışmada, Türkiye’deki
bilimsel dergilerde son sekiz yılda sanal zorbalıkla ilgili yayınlanan
makaleler yayınlandığı yıllar, yayınlandığı dergi, temel alındığı araştırma
yöntemi, araştırmanın deseni, evren-örneklem ve çalışma grubu, örneklemede
kullanılan yöntem, veri toplama araçları ve verilerin analiz yöntemlerinin
incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman
inceleme kullanılmıştır. Bu çalışmada Türkiye’de 2007-2015 yılları arasında
sanal zorbalıkla ilgili yayınlanan toplam 50 makale doküman analizine tabi
tutulmuştur. Sanal
zorbalıkla ilgili makalelerin incelenmesinde elde edilen bulgular sonucunda, Sanal
zorbalıkla ilgili en çok yayın yapan derginin Online Journal of Technology
Addiction & Cyberbullying (OJTAC) dergisinin olduğu, nicel
paradigmaya dayalı araştırma yöntemlerinin çok fazla tercih edildiği, 2012 yılı
en çok yayın yapılan yıl olduğu,
makalelerde
tarama modelinin tercih edildiği,
Katılımcı türü
incelemesinde makalelerin öğrencilerle gerçekleştirildiği, veri
toplamada ölçeklerin kullanıldığı,
Parametrik
istatistiklerin kullanıldığı makalelerde en çok t-testinin kullanıldığı, Non-parametrik
testlerde ise Mann Whitney U istatistiğinin kullanıldığı bulunmuştur.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2017 |
Submission Date | January 2, 2018 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 4 Issue: 2 |