Dilendirilen çocuklar konusu, Türkiye’de
ve dünyada çeşitli sebeplerle sorun olmaya devam etmektedir. Sorunun çözümü
için ulusal ve uluslararası mücadele ve farkındalık gerekmektedir. Bu çalışma,
bireylerin, bu durumdaki çocuklara karşı sergiledikleri davranışların neler
olduğunu ortaya koymayı amaçlamaktadır. Araştırmada veri toplama kaynağı olarak
“anket formu” kullanılmıştır. Cinsiyet, yaş, medeni durum, gelir durumu, eğitim
durumu ve sahip olunan çocuk sayısı gibi değişkenler ayrı ayrı ele alınmıştır.
Çalışma sonucunda, araştırmaya katılanların %96.7’si daha önce sokakta dilenen
bir çocuğa veya çocukla birlikte dilenen bir yetişkine rastladığını ifade
etmiştir. Ayrıca bunların %50.8’inin son karşılaştığında bu durumdaki çocuklar
için, içinde para vermeyi de içeren davranışlar sergilediği, %93.2’sinin de bir
şekilde bu çocukların dilencilik fiili için sokaklarda kalabilmesine imkân
tanıyacak şekilde davrandığı ortaya çıkmıştır. Araştırmada, bireylerin
dilendirilen çocuklara karşı davranışları, değişkenlere göre analiz edilmiştir.
Buna göre, “sahip olunan çocuk sayısı” değişkeninde “1-2 çocuk” sahibi
olanların davranışları ile aynı değişkendeki diğer grupların davranışları
arasında; "eğitim durumu" değişkeninde de “lisans ve üstü” grubunda
olanların davranışları ile aynı değişkendeki diğer grupların davranışları
arasında anlamlı düzeyde fark olduğu; diğer değişkenlerde ise anlamlı farka
rastlanmadığı bulunmuştur.
Verilerin toplanması için Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi Osmaniye Meslek Yüksekokulu Çocuk Gelişimi Programında eğitim gören öğrencilerden 2017/2018 Eğitim Öğretim Yılı Bahar ve Güz dönemlerinde “YON201 Yönlendirilmiş Çalışma 1” ve “YON202 Yönlendirilmiş Çalışma II” derslerini aynı programda öğretim elemanı olarak görev yapan makalenin yazarından alan öğrencilerden oluşan gruplara tüm içtenliğimle teşekkür ederim.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 15, 2020 |
Acceptance Date | May 3, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 2 Issue: 1 |