Ödemiş Müzesi bahçesinde kırık parçaları bir araya getirilen Orta Bizans dönemine ait bir lahit teknesi vardır. Mermerden kapaksız teknenin düz, sade çerçeve içine
alınan dört yüzü de süslemelidir. Lahit teknesinin ön yüzünün merkezinde içinde haç
olan zikzak dolgulu bir madalyon ve iki yanında birer Yunan haçı yer alır. Madalyonun
altından ve üstünden iki yana dalga formlu birer şerit çıkar. Şeritler motifleri alttan ve
üstten sınırlar. Teknenin arka yüzünün merkezinde içinde Malta haçı olan madalyon
ve iki yanında birer eşkenar dörtgen/baklava motifi yer alır. Teknenin yan yüzlerinden
birinde madalyon içinde altı, diğerinde sekiz kollu Kristogram vardır. Monolit lahit
teknesi Sandık lahit tipindedir. Tekne, ölçüleri açısından değerlendirildiğinde bir çocuk
ya da ergen için yapılmış olmalıdır. 5.-6.yüzyıllarda başkent atölyelerinde Prokonnesos
mermerinden farklı motiflere sahip levhalar üretilmiştir. Bunlardan biri de merkezde
Kristogramlı madalyon/çelengin iki yanındaki haçtan oluşan kompozisyondur. Bu
motif grubu levhaların ihraç edilmesiyle her yere dağılmış, hatta bazı bölgelerde yerel
malzemeye de uygulanmıştır. Ödemişli lahit teknesinin ön yüzünde de başkentli bu
motif grubunun bir çeşitlemesi söz konusudur. Orta Bizans dönemi lahitlerinde Erken
Hıristiyanlık-Bizans dönemi motif repertuvarı nadiren aynen uygulanmış, genellikle
farklılaştırılmış veya bu motiflere farklı unsurlar katılarak beraber kullanılmış; daha çok
soyut, stilize ve geometrik biçimlere yer verilmiştir. Ödemiş Müzesi’ndeki lahit teknesinin süsleme programında da Erken Hıristiyanlık-Bizans döneminde standartlaşan
motifler birebir uygulanmamıştır. Bilinen motifler farklı kombinasyonlarla bir araya
getirilmiştir. Ön yüzdeki içi zikzak dolgulu madalyon, madalyonun içinde uçları
sivri biten eşit kolları olan haç, motiflerin alttan ve üstten dalga formlu birer şeritle
sınırlanması, arka yüz merkezindeki Malta haçlı madalyon ile iki yanındaki eşkenar
dörtgen/baklava ve çengel motifleri, yan yüzlerdeki madalyon içinde altı ve sekiz kollu
Kristogramlarla dış çerçevelerindeki çift çengel motifleri Ödemişli lahit teknesinin de
Orta Bizans dönemi içinde değerlendirilmesini gerektirir. Ödemiş Müzesi’ndeki lahit
teknesi, Anadolu’daki sayılı Orta Bizans dönemine tarihlenebilecek dönem özelliklerini
yansıtan lahitlerden biridir
The sarcophagus in the garden of the Museum at Ödemiş, belonging to the Middle
Byzantine period, was pieced together. This marble basin without lid bears frames with
decorations on each side of it. On the centre of the front side of the basin, a medallion
filled with zigzag and a cross occurs; on each side of the medallion there is a Greek
cross. A band with a wave form occurs above and below the medallion. These bands
enclose the motifs above and below. On the centre of the rear side of the basin, there
is a medallion with a Maltese cross and on each side of it, a lozenge motif/diamond
motif occurs. On one of the lateral sides of the basin, a six-armed Christogram and an
eight-armed Christogram occur in the medallions. The monolith basin is resembles a
chest sarcophagus. Regarding its dimensions, it must be carved for a child or a teenager.
Plates with different motifs were produced of Prokonnesos marble in the workshops of
the capital in the 5th and 6th centuries. On one of them there is a composition with a
cross on each side of a Christogram medallion/ garland in the centre. This motif group
spread with the export of the plates and they were even used with local materials in
some regions. On the front side of the sarcophagus from Ödemiş diversity of this motif
group from the capital can be observed. The motif repertoire belonging to the Early
Christianity-Byzantine period was rarely used on sarcophagi belonging to the Middle
Byzantine period and it usually was diversified or different elements added to the
motifs were used together. Moreover, more abstract, stylized and geometric forms were
included. The decoration of the sarcophagus’s basin in the Museum of Ödemiş, shows
the standardised motifs of the Early Christianity-Byzantine period which were depicted
in this same way and were put together via different combinations. This basin must
be evaluated within the Middle Byzantine period regarding the medallion filled with
zigzag on the front side, a cross with arms of equal length with pointed ends, enclosed
motifs with a band in a wave form above and below, the medallions with the Maltese
cross in the centre of the rear sides and a lozenge /diamond motif, the hook motifs on
each side of it, a six-armed as well as an eight-armed Christogram in the medallions on
the lateral sides and the double hook motifs on its outer frames. This must be one of the most important sarcophagi in Anatolia reflecting the characteristics of the Middle
Byzantine period.
Ödemiş Child’s Sarcaphagus Middle Byzantine Christogram Cross.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mayıs 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Sayı: 26 |