The evaluation of growing leisure time
together with the development of technology has become an important issue
today. Teachers’ participation into these types of leisure
activities and the motivation levels are extremely
important in terms of the
education sector. For this purpose, in the said study; the motivation of leisure time
activities participation of the teachers in off-hours was examined. The
population of the study consists of the teachers from various fields working in
the primary schools in Keçiören district of Ankara. The survey sample group
consists of 1075 male and female teachers randomly selected among approximately
4,700 teachers working in the primary schools in Keçiören district. In the
study, Leisure Motivation Questionnaire (LMQ) which was developed by Mutlu, İ.
(2008) was used and the results were analyzed with the statistical
methods.According to the results; it has been observed that thesignificant
differences have been derived because of the independent variables discussed in
the five sub-dimensions of Leisure Motivation Questionnaire (LMQ) but these
differences have increased at most in the sub-dimensions; ‘amotivation’, ‘to
know and to accomplish’ and ‘external regulation’.It has been found out that
the motivation of participating leisure time activities for 45 + age group
depends on the external factors, however, the motivation of the younger
teachers depend on internal factors.It has been found out that the women’s
motivation unlike the men’s are higher in all sub-dimensions except ‘external
regulation’ but the teachers with a 24 + length of service have less
motivation. It has been observed that the teachers of Social Sciences group
have higher scores as compared with the teachers of Art&Physical Education
and Elementary school teachers groups both in the dimensions of ‘to know and to accomplish’ and ‘identified /
introjected’.Moreover, It has been concluded that the education factor
increases the motivation in the sub-dimension
‘to know and to accomplish’, yet, the marital status and the income
level variables don’t increase the motivation of leisure time activities
participation of the teachers.
Teknolojinin
gelişmesi ile birlikte artan boş zamanların değerlendirilmesi günümüzde önemli
bir konu haline gelmiştir. Öğretmenlerin bu tip boş zaman etkinliklerine
katılımları ve motivasyon düzeyleri ise eğitim sektörü açısından son derece
önemlidir. Bu amaçla çalışmada; öğretmenlerin çalışma dışı zamanları içerisinde
yaptıkları etkinliklere katılım motivasyonları incelenmiştir. Araştırmanın
evrenini Ankara ili Keçiören ilçesindeki ilköğretim okullarında çeşitli
branşlarda görev yapan öğretmenler oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklem grubunu ise
Keçiören ilçesindeki ilköğretim okullarında görev yapan yaklaşık 4700
öğretmenden rasgele seçilmiş 1075 kadın ve erkek öğretmen hhtoluşturmuştur. Araştırmada Mutlu
(2008) tarafından geliştirilen Boş Zaman Motivasyonu Ölçeği kullanılmış ve
sonuçlar istatistiki yöntemlerle analiz edilmiştir. Çıkan sonuçlara göre, Boş Zaman
Motivasyon Ölçeği’nde yer alan beş alt boyutta ele alınan bağımsız
değişkenlerden dolayı farklılıkların ortaya çıktığı ancak bu farklılıkların en
çok motivasyonsuzluk, bilmek başarmak ve dışsal düzenleme boyutlarında arttığı
görülmüştür. 45 ve üzeri yaş grubundaki
öğretmenlerin boş zaman aktivitelerine katılım motivasyonunun daha çok dışsal
faktörlere, daha genç yaştaki öğretmenlerin ise içsel faktörlere bağlı olduğu
görülmüştür. Kadın öğretmenlerin erkek
öğretmenlere nispeten, dışsal düzenleme boyutu haricinde diğer tüm boyutlarda
motivasyonlarının daha yüksek olduğu fakat 24 yıl ve üzeri hizmet süresine
sahip öğretmenlerin daha az motivasyona sahip oldukları sonucuna varılmıştır.
Sosyal Bilimler branş grubundaki öğretmenlerin, Sınıf Öğretmenliği ve Görsel
Sanatlar & Beden Eğitimi branş grubundaki öğretmenlere nispeten hem bilmek
başarmak boyutunda hem de özdeşim/içe atım boyutunda daha yüksek değerlere
sahip olduğu görülmüştür. Ayrıca, Eğitim faktörünün bilmek/başarmak alt
boyutunda motivasyonu artırdığı ancak gelir düzeyi ve medeni durum
değişkenlerinin öğretmenlerin etkinliklere katılım motivasyonunu artırmadıkları
sonucuna varılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Psiko Sosyal Alanlar |
Authors | |
Publication Date | April 11, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 |