-
Bu çalışmanın amacı, aktif spor yapan Ondokuz Mayıs Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu öğrencileri ile Ondokuz Mayıs Polis Meslek Yüksekokulu öğrencilerinin bedensel ve sosyal çoklu zeka puanlarının karşılaştırılmasıdır. Çalışmaya Ondokuz Mayıs Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu’ndan 472, Ondokuz Mayıs Polis Meslek Yüksekokulu’ndan 133 öğrenci gönüllü olarak katılmıştır. Araştırmada öğrencilere bir bilgi formu ve “Çoklu Zeka Envanteri” uygulanmıştır. Bilgi formunda öğrenciler, öğrencilerin aileleri ve spor alışkanlıkları ile ilgili 12 soru bulunmaktadır. Çoklu zeka envanteri Likert tipinde olup, 10 bölümden ve toplam 80 maddeden oluşmaktadır. İstatistiksel analizler için çoklu karşılaştırma testi ANOVA ve bağımsız iki değişkene ait t testi kullanılmıştır. Verilerin analizinde bilgisayar ortamında SPSS.15 paket programı kullanılmıştır.
Bedensel ve sosyal zeka puanlarının ortalamaları Polis MYO öğrencileri (37,76 ve 37 ) ile BESYO öğrencilerinde(38,36 ve 37,68) birbirlerine oldukça yakındır(p>0.05). Yine cinsiyetler arasında Bedensel Zeka puanı ve Sosyal Zeka puanı bakımından fark yoktur (p>0.05). Mezun olunan lise türüne göre Bedensel Zeka puanı bakımında fark varken (p0.05). Bedensel zeka puanında fark olmasının en önemli sebebi olarak Spor Lisesi mezunlarının diğer birçok liseye göre sportif bakımdan daha yetenekli ve eğitimli olmasından kaynaklandığı düşünülmektedir. Spor lisesi mezunlarının hem bedensel hem sosyal zeka puanları en yüksek, özel liselerden mezunların zeka puanları en düşük çıkmıştır.
Sporun bedensel ve sosyal zeka puanını olumlu yönde etkilemekte olduğunu ve cinsiyetler arasında sporcularda bedensel ve sosyal zekâ puanı bakımından fark olmadığını söyleyebiliriz. Bedensel ve sosyal zeka puanını artırmak için sportif faaliyetlerden daha fazla yararlanılmalıdır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Psiko Sosyal Alanlar |
Authors | |
Publication Date | June 28, 2012 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 3 Issue: 2 |